Cartographies of proximity: synergies between schools and neighborhood parks in the city of Valencia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37230/CyTET.2025.226.16

Keywords:

Neighborhood parks, Nursery and primary school, Proximity equipment, Healthy city

Abstract

Neighborhood parks and nursery and primary school centers have been the subject of extensive interest separately, both in theory and in urban planning practice. Their joint study, however, has not been addressed with equal intensity, despite the fact that they share the character of basic proximity facilities, and show a coincidence of users and a relationship of complementarity linked to their use patterns. Using the schools and parks of the city of Valencia as a case study, this article explores the synergies between the two basic proximity facilities from a common perspective, which pays particular attention to the benefits they have for children within the framework of a healthy city.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUR, J.W.R. & TYNON, J.F. (2010): Small scale urban parks: Why should we care?. Leisure Sciences: An Interdisciplinary Journal, 32, pp.195-200.

CENTENO, H., FERRUFINO, M. & MOLINA, J. (2020): Espacio público y salud pública: el rol del espacio público en la reapertura post COVID-19 [conferencia web]. Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional; Centro de Formación Continua (Universidad Centroamericana “José Simeón Cañas”); COAMSS/OPAMSS; Fundación Parque Cuscatlán, San Salvador, El Salvador

COLOMER, V., PORTALÉS, A., URIOS, D. & COLOMER, J. (2017): Una segunda oportunidad para el espacio público en las periferias consolidadas: Valencia y los parques de barrio. ZARCH, (8), pp.62-77.

COLOMER, V., PORTALÉS, A. & URIOS, D. (2018a). El sistema de verde público en Valencia. en Colomer, Portalés, Urios (dir). Parques de Barrio en Valencia. Una visión multidisciplinar para su mejora. Valencia: General de Ediciones de Arquitectura, pp. 24 - 36.

COLOMER, V., PORTALÉS, A. & URIOS, D. (2018b). Parques de Barrio en Valencia. Una visión multidisciplinar para su mejora. Valencia: General de Ediciones de Arquitectura.

CORRALIZA, J. A. & FARIÑA TOJO, J. (2017): Zonas verdes de proximidad en la ciudad y efectos sobre sus habitantes. En Briz, Köhler y de Felipe (ed.), Agricultura urbana en altura. Madrid: Editorial Agrícola Española.

CRESPO-DIAZ-DE-CERIO, A., VILLAR-ZABALA, R., ROBREDO-VALGAÑÓN, B. & LADRERA-FERNÁNDEZ, R. (2024): Entornos Escolares Sostenibles: el caso de Logroño. Ciudad y Territorio. Estudios Territoriales, (219), pp.167-184.

FALCÓN, A. (2007): Espacios verdes para una ciudad sostenible: Planificación, proyecto, mantenimiento y gestión. Barcelona : Editorial Gustavo Gili, S.L. https://dialnet.unirioja.es/servlet/extlib?codigo=301825

FAJARDO, F. (2023): Assignació de places escolars i accessibilitat per als vianants. Situació actual i propostes de millora a la ciutat de València. Cuadernos de geografía, 110, pp. 75-100.

FARIÑA J., HIGUERAS E. & ROMÁN E. (2019): Ciudad Urbanismo y Salud. Documento Técnico de criterios generales sobre parámetros de diseño urbano para alcanzar los objetivos de una ciudad saludable con especial énfasis en el envejecimiento activo. Madrid: MSCBS, FEMP.

GIL G., MAS, F. M., SÁNCHEZ, F. M. C. & MARTÍN, B. M. (2018): Infraestructuras verdes y azules: estrategias de adaptación y mitigación ante el cambio climático. Revista Digital del Cedex, (191), pp.105-112.

GARCÍA, F. (2009): Ciudad y cambio climático: aspectos generales y aplicación al área metropolitana de Madrid. Investigaciones Geográficas (España), (49), pp.173-195.

GREGORI, V. (Dir.) (2018): Plan Especial de directrices de calidad urbana de Valencia. Valencia: Ayuntamiento de Valencia-AUMSA.

GUÍO-BURGOS, F. & POVEDA-D´OTERO, J. C. (2012): Variables microscópicas en la velocidad de caminata. Ingeniería de Transporte, 19, pp.143-154.

HERNÁNDEZ-AJA, A. & LEIVA A. (2006): Parámetros dotacionales para la ciudad de los ciudadanos, en Hernández Aja (Dir.), La ciudad de los ciudadanos. Madrid: Instituto Juan de Herrera. http://habitat.aq.upm.es/aciudad/lista_7.html

JIMÉNEZ, M. (2024): La dimensión doméstica oculta en los parques de proximidad. Posibles valores de la tríada naturaleza-parque-hogar. Bitácora Urbano Territorial, 34(1). https://doi.org/10.15446/bitacora.v34n1.112051

LOPERA, F. (2005): Las zonas verdes como factor de calidad de vida en las ciudades. Ciudad y Territorio Estudios Territoriales, 37 (144), pp.417.

MAS, F., SÁNCHEZ, M. & MARTÍN, B. (2018): Infraestructuras verdes y azules: estrategias de adaptación y mitigación ante el cambio climático Green and Blue Infrastructures: Adaptation and Mitigation Strategies to Climate Change. Ingeniería Civil, 191, pp.105.

MINISTERIO DE FOMENTO. (2018): Agenda Urbana Española. Madrid, Centro de Publicaciones del Ministerio de Fomento.

MOLINA AGUILAR, J. (2021): Reflexiones sobre psicología ambiental y salud mental aplicadas al espacio público. Psykhé a la vanguardia (8), 29-32. http://repositorio.uca.edu.sv/jspui/bitstream/11674/4841/1/Revista-psykhe-mar-abr-29-32.pdf

OBANDO CABEZAS L. & SALCEDO SERNA M. A. (2015): Los parques: sus usuarios y su sentido social en la vida urbana. Una mirada desde los usuarios típicos de dos parques de la ciudad de Cali. Virajes. Revista de Antropología y Sociología, 17(2), pp.37-54. Recuperado a partir de https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/virajes/article/view/3566

PÉREZ TEJERA, F. (2012): Diferencias entre los usuarios de seis parques públicos en Barcelona según el nivel de seguridad percibida en el barrio. Athenea Digital, 12 (1), pp.55-66.

PESCHARDT, K. K., SCHIPPERIJN, J. & STIGSDOTTER, U. K. (2012): Use of Small Public Urban Green Spaces (SPUGS), Urban Forestry & Urban Greening, 11 (3), pp.235-244.

PORTALÉS, A. (2018): Programa y funcionalidad del espacio público Patrones de uso en los parques de barrio de Valencia. En V. Colomer, A. Portalés, & D. Urios (Dir.). Parques de Barrio en Valencia. Una visión multidisciplinar para su mejora. General de Ediciones de Arquitectura, pp. 24-36.

PRETTY, J., GRIFFIN, M., PEACOCK, J., HINE, R., SELLENS, M. & SOUTH, N. (2005): Un campo para la salud y el bienestar: los beneficios para la salud física y mental del ejercicio verde. Red de Recreación de Campo, Universidad Sheffield Hallum.

RUÍZ-APILÁNEZ, B, SOLÍS-TRAPERO, E., GARCÍA-CAMACHA, I. & GALÁN-ÁLVAREZ, A. (2022): Caminabilidad y movilidad en ciudades medias: un análisis a partir de los desplazamientos escolares. Ciudad y Territorio Estudios Territoriales (54), pp.37-66.

RUEDA, S. & AGENCIA DE ECOLOGÍA URBANA DE BARCELONA. (2012): Guía metodológica para los sistemas de auditoría, certificación o acreditación de la calidad y sostenibilidad en el medio urbano. Madrid: Ministerio de Fomento, Madrid, 2012.

SÁNCHEZ, A. B. (2018): El impacto del cambio climático en la infancia. Tiempo de Paz, 128, pp.56–66. https://dialnet.unirioja.es/servlet/extart?codigo=6829501

TEMES-CORDOVEZ, R. (2017): Determinantes sociales y geografía de la salud. Una aproximación para el caso de la ciudad de Madrid. Clivatge. Estudis i Testimonis Sobre El Conflicte i El Canvi Socials, 5.

TRILLO, F. & TRILLO, J. (2020): Patios inclusivos y juegos tradicionales. Lecturas: educación física y deportes, 4(13), pp.1-15.

Published

2025-12-26

How to Cite

Portalés-Mañanós, A. M., Pérez-Igualada, J., Temes-Cordovez, R., & Urios-Mondéjar, D. (2025). Cartographies of proximity: synergies between schools and neighborhood parks in the city of Valencia . Ciudad Y Territorio Estudios Territoriales, 57(226), 870–891. https://doi.org/10.37230/CyTET.2025.226.16

Issue

Section

Articles: Section 2

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.