Thematic analysis of educational research supported on Grounded Theory

Main Article Content

Calixto Gutiérrez Braojos
Ana Martín Romera
Honorio Salmerón Pérez
Antoni Casasempere Satorres
Antonio Fernández Cano

Abstract

INTRODUCTION. Grounded Theory is becoming more prominent in educational research. This research methodology seeks to understand fundamental processes underlying the phenomena of interest, allowing the researcher to explain what is happening within a stage or around a particular event. A recent work has shown that educational research supported on Grounded Theory is in a phase of exponential growth. Such work suggests the need for studies to report on the topics that are usually approached in educational research supported on Grounded Theory. METHOD. Following this suggestion, this scientometric study presents the results arising from a thematic analysis of the production supported on Grounded Theory and indexed in Social Sciences Citation Index (SSCI) educational disciplines of the Web of Science. Bibliometric indicators analysis (production and analysis of contents) of publishers, journals, institutions and authors who have contributed to this field of knowledge were applied. A total of 419 documents were analysed through content and descriptive statistical procedures. RESULTS. Production levels and thematic analysis inform about interest (topics) of research produced by scientific community at large and, specifically, by the most prolific publishers, journals, institutions and authors in the educational field, as well as evolution of topics over the period analyzed. Regarding content analysis, the results show that a diversity of topics studied in Educational Sciences production are supported on Grounded Theory. DISCUSSION. We discuss the results obtained in response to the previous study and content analysis findings on development of a thematic specialization in educational research supported on Grounded Theory in the Educational Sciences field.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Gutiérrez Braojos, C., Martín Romera, A., Salmerón Pérez, H., Casasempere Satorres, A., & Fernández Cano, A. (2016). Thematic analysis of educational research supported on Grounded Theory. Bordon. Revista De Pedagogia, 69(1), 83–102. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.41035
Section
Articles
Author Biographies

Calixto Gutiérrez Braojos, University of Granada

Profesor de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la UGR es miembro de los grupos de Investigación: i) HUM 890 de la Junta de Andalucía; ii) Patrones de Aprendizaje y Formación Investigadora (PAFIU). Realizó sus estudios de doctorado en la Universidad de Granada, y ha realizado varias estancias de formación e investigación en universidades, tales como la Universidad de San Diego (California), la Universidad de Toronto, y la Universidad Autónoma de Barcelona. Actualmente sus líneas principales de investigación son: i) Creación y evaluación colaborativa del conocimiento en comunidades virtuales; ii) Perspectiva de tiempo, motivación y regulación en el aprendizaje; iii) Métodos de Investigación.

Ana Martín Romera, University of Granada

Becaria del Plan Nacional de Formación de Profesorado Universitario (FPU) en la UGR. Es miembro del grupo de Investigación Formación del Profesorado Centrada en la Escuela (FORCE). Diplomada en Magisterio de Educación Infantil y Licenciada en Psicopedagogía por la Universidad de Granada.  Sus líneas de investigación son: i) formación inicial docente; ii) competencias docentes; iii)Métodos de investigación

Honorio Salmerón Pérez, University of Granada

Catedrático de Universidad y director del departamento Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de UGR. Miembro del grupo de Investigación Innovación, Desarrollo y Evaluación en Educación (IDEE) de la Junta de Andalucía. Realizó sus estudios de doctorado en la UNED, y ha realizado varias estancias en universidades Argentinas, Chilenas, y Cubanas. Su línea de investigación es la Orientación en procesos de aprendizaje, publicando numerosos trabajos sobre la construcción del conocimiento, la autorregulación del aprendizaje y el desarrollo competencial.

Antoni Casasempere Satorres, CualSOFT

Sociólogo por la UNED y Doctor en Educación por la Universidad de Alicante. Especialista en el campo de la metodología y análisis de los datos.Profesor de métodos cualitativos de análisis de datos y en el uso de herramientas tecnológicas de análisis tales como ATLAS.ti, MAXqda, NVivo, etc.Consultor metodológico externo en diferentes proyectos de investigación en España, Europa y América Latina asistiendo a decenas de investigadores en la parte metodológica cualitativa de sus estudios doctorales en una amplia variedad de temas de investigación como trabajo social, psicología, VIH, arquitectura, derecho, emociones en las organizaciones empresariales, alimentación y salud, etc.

Antonio Fernández Cano, University of Granada

Catedrático de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Granada. Director del grupo de investigación “Evaluación de la Investigación y de Programas Educativos Andaluces" (HUM-567) de la Junta de Andalucía. Sus líneas principales de investigación son: i) Metodologías de la investigación educativa; ii) Evaluación de la investigación y de programas educativos, y iii) Análisis cienciométrico de la investigación educativa.