Exposure to intimate partner violence and its consequences on student adjustment

Main Article Content

Ana María Rosser Limiñana
Raquel Suriá Martínez
Esther Villegas Castrillo

Abstract

INTRODUCTION. Although Spain has made an important deployment of legislative initiatives and techniques to approach intimate partner violence (IPV) in recent years, these ones have been focused on the women as the victims of abuse, leaving out the center of attention the children of these women and the potential impact of IPV in their psychosocial development. The study, which is part of a research carried out on children and their mothers which were living in sheltered accommodation, analyzes the impact of exposure to IPV in their school adjustment. MÉTHOD. The sample consisted of 117 Spanish children and adolescents between 3 and 18 years old and the information has been collected from a questionnaire filled out by the staff who worked at the sheltered centre. RESULTS. Some difficulties are noticed in both academic achievement and the adaptation of students to school. It also identifies some variables that seem to have an impact on this problem. DISCUSSION. These outcomes evidence the need to pay greater attention to the difficulties presented by these children and the role of educational environment in the support and detection of these difficulties.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rosser Limiñana, A. M., Suriá Martínez, R., & Villegas Castrillo, E. (2015). Exposure to intimate partner violence and its consequences on student adjustment. Bordon. Revista De Pedagogia, 67(2), 117–129. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/Bordon.2015.67208
Section
Articles
Author Biographies

Ana María Rosser Limiñana, Universidad de Alicante Departamento de comunicación y psicología social. ana.rosser@ua.es Tfno: 965903877

Licenciada en psicología por la UNED (2003), Doctora en Psicología (Universidad de Alicante, 2008), desarrollando la labor docente como profesora en el área de Psicología en la Universidad de Alicante. El perfil investigador se desarrolla en diversos tópicos de interés dentro de los ámbitos de la Psicología Social, la Psicología de la Salud y la Psicología de la Educación.

Raquel Suriá Martínez, Universidad de Alicante Departamento de comunicación y psicología social. raquel.suria@ua.es Tfno: 965903400. Ext. 2182

Licenciada en psicología por la UNED (2003), Doctora en Psicología (Universidad de Alicante, 2008), desarrollando la labor docente como profesora en el área de Psicología en la Universidad de Alicante. El perfil investigador se desarrolla en diversos tópicos de interés dentro de los ámbitos de la Psicología Social, la Psicología de la Salud y la Psicología de la Educación.

Esther Villegas Castrillo, Universidad Alicante Departamento de Trabajo social y servicios sociales.. esther.villegas@ua.es Tfno: 965903400-Ext. 3086

Doctora por la UA, Licenciada en  Antropología por la UMH y  Diplomada en Trabajo Social por la Universidad de San Sebastián.  Profesora de la UA desde el año 1985, impartiendo diversa docencia en la Diplomatura y el Grado en Trabajo Social. Miembro del grupo de investigación “Intervención con familias y menores”.  Diversas ponencias, comunicaciones, publicaciones y organización de curso relacionado con la temática del grupo.

 

Metrics