Learning processes and pedagogical contents in the Elementary Education Degree

Main Article Content

Beatriz Jarauta Borrasca
José Luis Medina Moya

Abstract

INTRODUCTION. Initial teacher education is today a key element for improving education systems and the quality of education. The training stage is a decisive moment when aspiring teachers begin to construct their professional knowledge and identities. Lately, in the face of persistent complaints of certain problems, a deep reflection about a new model of initial training is required. To contribute to decision-making about new models, we explored the perceptions of teachers and students about the teacher knowledge developed in the Degree of Primary Education at the University of Barcelona, and the main spaces and learning processes. METHOD. The research is based on a case study. The participants were 179 students and 22 professors from the Bachelor of Teacher in Primary Education at the University of Barcelona. We collected narratives and conducted discussion groups and in-depth interviews. RESULTS. The results evidence a high satisfaction of the students in relation to the acquisition of pedagogical theories, notions of curriculum design and knowledge of the teaching subjects. The results show that during initial training, more attention is paid to teachers’ role in the classroom and less to their role in the school and the community. Participants highlighted problems related to the integration of theory and practice and to the incorporation of ICTs into education. DISCUSSION. In view of the results, it’s necessary to rethink the structure of initial teacher education, opting for an open and interdisciplinary configuration of the curriculum and the use of experiential and reflective learning methodologies. We conclude by offering guidelines for the development of new training policies and practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Jarauta Borrasca, B., & Medina Moya, J. L. (2023). Learning processes and pedagogical contents in the Elementary Education Degree. Bordon. Revista De Pedagogia, 75(3), 103–118. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.94634
Section
Articles
Author Biographies

Beatriz Jarauta Borrasca, Universidad de Barcelona (España)

Profesora agregada del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Universidad de Barcelona. Su trabajo docente e investigador ha venido desarrollándose en los ámbitos de la formación del profesorado, didáctica y currículum e innovación pedagógica. Coordina el Observatorio Internacional de la Profesión Docente (OBIPD-UB).

José Luis Medina Moya, Universidad de Barcelona (España)

Catedrático del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Universidad de Barcelona. Su trabajo docente e investigador ha venido desarrollándose en los ámbitos de la formación del profesorado universitario, la epistemología pedagógica, la investigación cualitativa y la metodología de la enseñanza. Coordina el Grupo Consolidado de Investigación “Formación Docente e Innovación Pedagógica” (FODIP).

References

Bustos, D. (2021). Percepciones de los maestros de educación primaria en inserción profesional sobre su formación inicial: un estudio de caso. Perspectiva Educacional, 60(3), 84-109. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.60-iss.3-art.1210

Cohen, L., Manion, L. y Morrison, K. (2011). Research methods in education. Routledge.

Colén, M. T. y Castro, L. (2017). El desarrollo de la relación teoría y práctica en el grado de maestro de educación primaria. Profesorado, 21(1), 59-79.

Correa, E. (2015). La alternancia en la formación inicial docente: vía de profesionalización. Educar, 51(2), 259-275. https://doi.org/10.5565/rev/educar.712

De Coninck, K., Valcke, M., Ophalvens, I. y Vanderlinde R. (2019). Bridging the theory-practice gap in teacher education: The design and construction of simulation-based learning environments.En K. Hellmann, J. Kreutz, M. Schwichow y K. Zaki (eds.), Kohärenz in der Lehrerbildung (pp. 263-280). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23940-4_17

Domingo-Coscolla, M., Bosco, A., Carrasco, S. y Sánchez Valero, J. A. (2020). Fomentando la competencia digital docente en la universidad: Percepción de estudiantes y docentes. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 167-782. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.60-iss.3-art.1210

Escudero, J. M., González González, M. T. y Rodríguez Entrena, M. J. (2018). Los contenidos de la formación continuada del profesorado: ¿qué docentes se están formando? Educación XXI, 21(1), 157-180. https://doi.org/10.5944/educxx1.20183

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of Grounded Theory. Aldine.

Gravett, S., Petersen, N. y Ramsaroop, S. (2019). A University and School Working in Partnership to Develop Professional Practice Knowledge for Teaching. Frontiers in Education, 3 (118), 1-12. https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00118

Korthagen, F. A. J. (2016). Pedagogy of teacher education. En J. Loughran y M. L. Hamilton (eds.), International handbook of teacher education, volume 1 (pp. 311-346). Springer Science.

López Secanell, I., Llobet, G., Jové, G. y Bonastra, Q. (2021). La percepción de maestras y maestros sobre su formación inicial (1993-2013). En O. Buzón, M. C. Romero y A. Verdú (ed.), Innovaciones metodológicas con TIC en educación (pp. 4101-4119). Dykinson.

Manso, J. y Garrido, R. (2021). Formación inicial y acceso a la profesión: qué demandan los docentes. Revista de Educación, 393, 293-319. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-494

Martínez Martín, M. y Carreño Rojas, P. (2020). El compromiso ético del profesorado universitario en la formación de docentes. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(2), 8-26. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.15150

Mauri, T., Onrubia, J., Colomina, R. y Clarà, M. (2017). Sharing initial teacher education between school and university: Participants’ perceptions of their roles and learning. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 25(4), 469-485. https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1601076

Ministerio de Educación y Formación Profesional (2018). Informe Talis 2018. Informe español. MEFP.

Miotto, A., Da Costa, A. y Suyo-Vega, J. (2022). Revisión sistemática sobre la formación inicial del profesorado en tecnologías digitales: iniciativas y posibilidades. Bordón, 74(1), 123-140. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.90806

Mishra, P. y Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.

Muntaner-Guasp, J. J., Mut-Amengual, B. y Pinya-Medina, C. (2021). Formación inicial en inclusión en los grados de maestro en educación primaria. Siglo Cero, 54(4), 9-27. https://doi.org/10.14201/scero2021524927

OCDE (2018). Políticas docentes efectivas. Conclusiones del informe PISA. OCDE.

Peirats, J., Marín, D., Granados, J. y Morote, D. (2018). Competencia digital en los planes de estudios de universidades públicas españolas. Revista de Docencia Universitaria, 16(1), 175-191. https://doi.org/10.4995/redu.2018.8935

Poveda, B., Barceló, M. L., Rodríguez Gómez, I. y López-Gómez, E. (2021). Percepciones y creencias del estudiantado universitario sobre el aprendizaje en la universidad y en el prácticum: un estudio cualitativo. Revista Complutense de Educación, 32(1), 41-53. https://doi.org/10.5209/rced.67953

Sánchez-Serrano, J. M., Alba-Pastor, C. y Zubillaga, A. (2021). Revista de Educación, 393, 321- 352. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-496

Shulman, L. (2005). Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 9(2), 1-30.

Sosa, M. J. y Valverde, J. (2019). Perfiles docentes en el contexto de la transformación digital de la escuela. Bordón, 72(1), 151-173. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/72965

Terradellas, M. R. (2020). Aprendizaje basado en retos y procesos co-creativos. Una oportunidad para abordar la diversidad familiar y los estereotipos de género en la formación inicial de maestros de educación infantil. Ciencia, Técnica y Mainstreaming Social, 4, 49-59. https://doi.org/10.4995/citecma.2020.13408

Toom, A., Tiilikainen, M., Heikonen, L., Leijen, Ä., Mena, J. y Husu, J. (2019). Teacher candidate learning of action-oriented knowledge from triggering incidents in teaching practice. Teachers and Teaching, 25, 536-552. https://doi.org/10.1080/13540602.2019.1652162

Ulvik, M., Eide, H., Eide, L., Helleve, I., Jensen, V. S., Ludvigsen, K. y Torjussen, L. (2020). Teacher educators reflecting on case-based teaching. A collective self-study. Professional Development in Education, 46(1), 21-35. https://doi.org/10.1080/19415257.2020.1712615

Valverde, J. (2015). La formación inicial del profesorado en el grado en educación primaria. Valoración cualitativa del diseño y desarrollo curricular de “recursos tecnológicos didácticos y de investigación”. Tendencias Pedagógicas, 25, 207-228.