Evaluating counseling and tutoring: the design and validation of a measurement instrument (EFAT)

Main Article Content

Ana González Benito
Consuelo Vélaz de Medrano Ureta
Esther López Martín
Eva Expósito Casas

Abstract

INTRODUCTION. Given the importance attributed to tutoring in education intervention and guidance implementing studies focused on the empirical analyses and the functions associated with the tutorial action are required. METHOD. This paper presents and describes the process of construction and validation of an instrument aimed at Evaluating the Functions Associated to the Tutoring Action (EFAT) in Primary Education (EP) and Compulsory Secondary Education (ESO). The theoretical matrix of reference was developed from a thorough and exhaustive review of the literature and the education legislation, and constitutes the starting point from which the instrument was designed. This first version was submitted to validation of experts and, subsequently, the final instrument was applied to a sample of 215 tutors of Primary and Compulsory Secondary schools. Finally, it was conducted on a construct validation based on a Second Order Confirmatory Factor Analysis (CFA). RESULTS. The results show important features in common between the models validated in each population of interest (Primary Education and Compulsory Secondary Education), as well as certain distinguishing aspects. DISCUSSION. There are complex relationships that are established between the different tutorial functions and tasks that tutors perform in schools. The definition of a “model of functions associated with the tutorial action” such as the one proposed in this paper, as well as the construction and validation of an instrument for its evaluation, allows for the establishment of a competence definition adjusted to the current reality. it is possible to establish policies to improve the guidance and tutoring actions.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González Benito, A., Vélaz de Medrano Ureta, C., López Martín, E., & Expósito Casas, E. (2018). Evaluating counseling and tutoring: the design and validation of a measurement instrument (EFAT). Bordon. Revista De Pedagogia, 70(4), 39–54. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.66258
Section
Articles
Author Biographies

Ana González Benito, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Doctora en Educación con mención “Doctor Internacional” (2018), Máster en Innovación e investigación en educación con la especialidad en Diagnóstico y Orientación (2011), Licenciada en Psicopedagogía  (2008) por la UNED y Diplomada en Maestro con la especialidad en Educación Primaria por la Universidad Complutense de Madrid (2005). Su campo de investigación se centra en el estudio de la acción tutorial, la orientación educativa y las competencias profesionales de los docentes.

Consuelo Vélaz de Medrano Ureta, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Doctora en Educación por la Universidad Complutense con premio extraordinario (1996). Catedrática en Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación en la UNED Docente en el Grado de Pedagogía y Másteres en Investigación e Innovación en Educación, y en Formación del Profesorado de E. Secundaria. Investigadora principal en 15 proyectos de investigación seleccionados en convocatorias competitivas nacionales e internacionales, y en 4 proyectos de Redes de Innovación Docente. Ha realizado asistencias técnicas y estudios sobre educación, desarrollo y orientación psicopedagógica para numerosos organismos (UNESCO, AECID, OEI, OEA, UNICEF, Banco Mundial, Ministerios de Educación iberoamericanos). Ha publicado 64 artículos (varios en revistas con índice de impacto) y 10 libros/capítulos. Es investigadora responsable del Grupo de Investigación Consolidado sobre Sistemas de orientación psicopedagógica y competencias de los orientadores escolares: http://www2.uned.es/grisop/. Preside la Asociación Española de Orientación y Psicopedagogía (AEOP) y dirige la Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP) http://revistas.uned.es/index.php/reop/index.

Esther López Martín, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Licenciada en Pedagogía (Premio extraordinario) por la Universidad Complutense de Madrid (UCM), doctora en Ciencias de la Educación con mención de ‘Doctor Europeo’ (Premio extraordinario) por esta misma universidad.  Su campo de investigación se centra en la construcción y validación de instrumentos para la evaluación de sistemas educativos y la evaluación de la eficiencia y de la productividad.

 

Eva Expósito Casas, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED)

Licenciada en Pedagogía (Premio Extraordinario) por la Universidad Complutense de Madrid (UCM) y Doctora en Educación con mención “Doctor Internacional” (Premio Extraordinario) por esta misma universidad. Su campo de investigación se centra en la construcción y validación de instrumentos de medida y en el estudio de problemas metodológicos asociados a la evaluación educativa.

Metrics