Evaluating educational programs in museums: a new perspective

Main Article Content

Roser Calaf Masachs
José Luis San Fabián Maroto
Sué Gutiérrez Berciano

Abstract

INTRODUCTION. In the current article we present the Qualitative Assessment of Spanish Museums Educative Programs R&D project, funded by the office of Economy and Competitiveness (MICINN-12EDU-27835). The aim is to locate the good practices profile. This project means an alternative focus to the educative and cultural assessment in the Spanish museums. The development of ECPEME has meant an alternative focus from the methodological tradition applied in the museums of Spain. The final goal is to create a good museum environment practice profile. METHOD. Based on 13 Spanish museums, the assessment design applied has been observational. In addition, the information has been gathered through various procedures; field diaries, observation records, interviews, and discussion groups. The information analysis has been based on: a) descriptive analysis, b) a cross-sectional survey, c) an assessment done by the research team. RESULTS. The results show that the more important data are those obtained from the cross-sectional analysis of the multiple study case through a statistic-descriptive treatment as it shows satisfactory quality levels of the cultural and educative action in the museums. These results confirm the data collected by the qualitative analysis, not present in this study due to its considerable extension, but available online at the ECPEME site (http://ecpeme.com/). In addition, we also consider as a result, the application of a specific methodological design we present for educative programs adapted to the museum environment. DISCUSSION. Finally, the impact is discussed, and the evaluation

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Calaf Masachs, R., San Fabián Maroto, J. L., & Gutiérrez Berciano, S. (2016). Evaluating educational programs in museums: a new perspective. Bordon. Revista De Pedagogia, 69(1), 45–65. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.42686
Section
Articles
Author Biographies

Roser Calaf Masachs, Universidad de Oviedo

Profesora Titular Universitaria y acreditada desde 2011 como catedrática en el área de Didáctica de las Ciencias Sociales. Participa y dirige proyectos vinculados con la educación formal y no formal (último I+D+I ECPEME 2012-2015). Estancia de investigación y colaboración en Máster de Museología en la Universidad de Laval. Ha dirigido 6 Tesis Doctorales vinculadas con Educación Patrimonial. Ha publicado varios títulos en Edit. TREA de referencia en patrimonio (2009); (2014) y artículos destacando: Revista Educación (2014). 

 

José Luis San Fabián Maroto, Universidad de Oviedo

Catedrático de Universidad Área de Didáctica y Organización Escolar, ha participado en numerosos proyectos de investigación sobre formación docente, organización y gestión de instituciones educativas, la evaluación de programas e instituciones. Ha dirigido 4 tesis doctorales y publicado en relación con los citados temas. Dirige el Máster oficial de “Intervención e Investigación Socioeducativa”, y el Programa de Doctorado “Equidad e Innovación Educativa” en (Universidad de Oviedo).

Sué Gutiérrez Berciano, Universidad de Oviedo

Lcda. Pedagogía y Máster en Intervención e Investigación Socioeducativa (U.O). Becaria de Investigación Severo Ochoa. Beca de excelencia movilidad en Facultad de Letras do Porto (2014). Experiencia como técnico evaluador (último trabajo para el Principado de Asturias sobre recursos educativos on-line) y Diseño web proyecto ECPEME. Publicación Edit. Trea (2014) y artículos  sobre educación museos.