Braulio Foz’s Arte latino simple, easy and succesful (1842)

Authors

  • Jose A. Beltrán Cebollada Universidad de Zaragoza

DOI:

https://doi.org/10.23808/rel.v10i0.87841

Keywords:

Spanish University in the XIXth century; Classical Studies; Latin grammar; Braulio Foz.

Abstract

The aim of this paper is to describe the genesis and composition of Braulio Foz’s Arte Latino (1842), a school grammar, within the academic and social context of the first half of nineteenth century in Spain. Its grammatical characteristics are analyzed in order to focus the attention on the linguistic and pedagogic principles which rule Foz’s book, in most cases inherited from the Enlightenment and shared by the Spanish contemporary philological thought. We hope this paper can contribute to improve the knowledge of modern history of Classical Studies in Spain.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ DE MORALES, A., Génesis de la Universidad Española Contemporánea, Madrid, 1972.

ÁLVAREZ -PEDROSA, J. A., “La lingüística indoeuropea en España hasta 1930”, Revista Española de Lingüística 24/1 (1994), 49-67.

ARCO, R. DEL, “Un gran literato aragonés olvidado: Braulio Foz”, Archivo de Filología Aragonesa V (1953), 7-103.

BALLESTÉ, J., Braulio Foz, pensador y literato, Pamplona, 1999.

BASSOLS DE CLIMENT, M., “Nebrija en Cataluña”, Emerita 13 (1945), 49-64.

BUESA, T., “Documentos sobre la prisión de Braulio Foz en la Aljafería”, Philologica Hispaniensia in honorem Manuel Alvar, Madrid, vol. IV, 1987, 105-121.

CALVO CARILLA, J. L., Braulio Foz en la novela del siglo XIX, Teruel, 1992.

CASTRO, D., “Los ideólogos en España: la recepción de Destutt de Tracy y de Volney”, Estudios de historia social, 36-37 (1986), 337-343.

COLOMBAT, B., La Grammaire latine en France à la Renaissance et à l’Âge classique. Théories et pédagogie, Grenoble, 1999.

FERNÁNDEZ CLEMENTE, E., “Braulio Foz, periodista”, Homenaje a Braulio Foz. Cuadernos de Estudios Borjanos XV-XVI (1985), 33-49.

GANGUTIA, E., “Braulio Foz y los clásicos”, Homenaje a Braulio Foz. Cuadernos de Estudios Borjanos XV-XVI (1985), 53-61.

GIL CREMADES, J. J., “Braulio Foz tratadista de Derecho Natural”, Homenaje a Braulio Foz. Cuadernos de Estudios Borjanos XV-XVI (1985), 83-107.

GIL FERNÁNDEZ, L., Panorama social del Humanismo Español (1500-1800), Madrid,1997 2 [=1981]

HASSLER, G., “Los ideólogos franceses y la continuidad de sus temas lingüísticos en el pensamiento español al inicio del siglo XIX”, Glosa 1 (1990), 135-156.

HERNÁNDEZ MARTÍNEZ, A., “El edificio fundacional. La Universidad Literaria de Zaragoza” en C. González Martínez-M a P. Biel-A. Hernández Martínez (coords.),

La Universidad de Zaragoza. Arquitectura y Ciudad, Zaragoza, 2008, vol. II, 27-56.

HUALDE, P., “Panorama de los manuales de literatura griega (1849-1868)” en Fco. García Jurado (comp.), La historia de la literatura greco-latina en el siglo XIX español: espacio social y literario, Málaga, 2005, 109-134.

HUALDE, P.-GARCÍA JURADO, Fco., “El nacimiento de una asignatura. Legislación, manuales y programas de curso” en Fco. García Jurado (comp.), La historia de la literatura greco-latina en el siglo XIX español: espacio social y literario, Málaga, 2005, 67-85.

ISO J. J., “El Arte latino de Braulio Foz”, Homenaje a Braulio Foz. Cuadernos de Estudios Borjanos XV-XVI (1985), 63-70.

KAGAN, L., Universidad y sociedad en la España Moderna, Madrid, 1981 [=Studens and Society in Early Modern Spain, Baltimore, 1974].

LATASSA Y ORTÍN, F., Bibliotecas Antigua y Nueva de Escritores Aragoneses de Latassa aumentadas y refundidas en forma de Diccionario bibliográfico por M. Gómez Uriel, Zaragoza, 1884-1886.

LÁZARO CARRETER, F., Las ideas lingüísticas en España durante el siglo XVIII, Barcelona, 1985 2 [=1949].

MARTÍNEZ NAVARRO, A.-GARCÍA FRAILE, J. A.-RABAZAS ROMERO, T.-RUIZ BERRIO, J. (coords.), La recepción de las ideas pestalozzianas en las sociedades latinas, Madrid, 1997.

MATILLA TASCÓN, A., “Las impresiones de la Gramática de Nebrija en los siglos XVII y XVIII” en Varia Bibliographica. Homenaje a José Simón Díaz, Kassel, 1988, 467-481.

MOURELLE -LEMA, M., La teoría lingüística en la España del siglo XIX, Madrid, 1968.

OVILO Y OTERO, M., “Don Braulio Foz, Catedrático de la Universidad de Zaragoza” en Escenas Contemporáneas. Revista biográfica y necrológica, científica, literaria y artística, Madrid, 1860, tomo III, 89-96.

PESET, M.-PESET, J. L., La universidad española (Siglos XVIII y XIX): despotismo ilustrado y revolución liberal, Madrid, 1974.

PINEDO, I., “La expusión de los jesuitas” en B. Delgado Criado (coord.), Historia de la educación en España y América. La Educación en la España Moderna, Madrid, 1993, 697-708.

PONCE DE LEÓN, R., “La difusión de las artes gramaticales latino-portuguesas en España (siglos XVI-XVII)”, Península. Revista de Estudios Ibéricos 0 (2003), 119-145.

PUELLES, M. DE, “La política del libro escolar en España (1813-1939)” en A. Escolano (dir.), Historia ilustrada del libro escolar en España, Madrid, 1998, 47-67.

SÁNCHEZ SALOR, E., “La reforma del Arte de Nebrija” en J.M a Maestre-J. Pascual-L.Charlo (eds.), Humanismo y Pervivencia del Mundo Clásico. Homenaje al profesor Antonio Fontán, Alcañiz-Madrid, 2002, vol. III/2, 469-497. ́

SÁNCHEZ SALOR, E., “Maestros de latinidad de la Mancha a comienzos del siglo XVII. Entre Nebrija y el Brocense”, Revista de Estudios Latinos 7 (2007), 203-228.

SCHWARTZ, E., “Idéologie et Grammaire générale”, Corpus 26/27 (1994), 33-56.

TUBAU, X., “El Arte que Nebrija no compuso: sobre Juan de Iriarte y su Gramática Latina”, Península. Revista de Estudios Ibéricos 1 (2004), 423-435.

VICENTE Y GUERRERO, G., Las ideas jurídicas de Braulio Foz y su proyección política en la construcción del Estado liberal español, Zaragoza, 2008.

VILLALAÍN, J. L., Manuales escolares en España. Tomo I: Legislación (1812-1939), Madrid, 1997.

VILLALAÍN, J. L., Manuales escolares en España. Tomo II: Libros de textos autorizados y censurados (1833-1874), Madrid, 1999.

Published

2010-12-28

How to Cite

Beltrán Cebollada, J. A. (2010) “Braulio Foz’s Arte latino simple, easy and succesful (1842)”, Revista de Estudios Latinos, 10, pp. 169–186. doi: 10.23808/rel.v10i0.87841.

Issue

Section

Articles