Rhetorica, ancilla Theologiae: the 1596 edition of Buchardus Harbart's Commentatio to Aftonius' Progymnasmata
DOI:
https://doi.org/10.23808/rel.v15i0.87699Keywords:
Progymnasmata; Aphthonius; Harbart; Rhetorica; ReformationAbstract
Buchardus Harbart published a revised and enlarged Commentatio to Aftonius' Progymnasmata in 1596, five years after the first edition of the book. Based on a comparative analysis, this paper shows that Harbart supplements each exercise with new examples for theological purposes, as well as to deal with moral considerations and defend the Reformist orthodoxy. In addition, we will study the content of the prefatory matter, where the author states that Rhetoric and, especially, the Progymnasmata should be viewed as an auxiliary discipline for the theologian.
Downloads
References
Fuentes
Erasmo, D. (1972): Opera omnia Desiderii Erasmi Roterodami. III. Colloquia, L. E. Halkin, F. Bierlaire, R. Hoven (eds.), Amsterdam, North-Holland Publishing Company.
Harbart, B. (1582): Theses de Coena Domini, Lipsiae, Georgius Defnerus <http://reader.digitale-sammlungen.de/resolve/display/bsb10175116.html> [20/02/2015].
Harbart, B. (1591): In Aphthonii Sophistae Progymnasmata Commentatio ab Burchardo Harbart, Lipsiae, Abraham Lamberg excudebat <http://daten.digitalesammlungen.de/~db/0001/bsb00015011/images/> [20/02/2015].
Harbart, B. (1596): In Aphthonii Sophistae Progymnasmata Commentatio ab Burchardo Harbart, Lipsiae, Impensis Iacobii Apelii <http://daten.digitale-sammlungen.de/~db/0001/bsb00019264/images/>
/02/2015].
Harbart, B. (1605): In Aphthonii Sophistae Progymnasmata Commentatio ab Burchardo Harbart, Jenae, Tobias Steimann excudebat, inmpensis Iacobii Apelii <http://archive.thulb.uni-jena.de/hisbest/rsc/viewer/HisBest_derivate_00011465/VD17-192702149_0001.tif> [30/08/2015]
Sagitario, T. (1612): Orationes Duae de Quaestione Illa Politica, Jena, Typis Haerendum Lippoldianorum <http://reader.digitale-sammlungen.de/resolve/display/bsb10973427.html> [20/02/2015].
Estudios
Arcos Pereira, T. (2015): “Los primeros niveles de la enseñanza de la retórica en Europa: los progymnasmata”, en Humanismo y Pervivencia del Mundo Clásico V, 3. Homenaje al profesor Juan Gil Fernández, Alcañiz-Madrid, IET-CSIC, 1-28.
Awianowicz, B. (2011): “Die Progymnasmata -Sammlungen und der Glaubenskampf des 17. Jahrhunderts”, en U. Heinen (ed.), Welche Antike? Komkurriende Rezeptiönen der Altertums in Barock, I, Wiesbaden, Harrassowicz, 477-489.
Atkinson, j. (1971): Lutero y el nacimiento del protestantismo (versión esp. A. de la Cámara), Madrid, Alianza Editorial (ed. or. Harmondsworth: Pelican, 1968). Beeke, J. R. (2003): “Theodore Beza’s Supralapsarian Predestination”, Reformation Revival Journal 12.2, 69-84.
CzapLa, B. (2005): “Die Progymnasmata der Aphthonios in Übersetzungen und Kommentaren vom 15. Bis zum 18. Jarhundert. Ihre Rezeption von Dialektik und Rhetorik”, en W. Kofler - K. Töchterle (eds.), Pontes III. Die Antike Rhetoric in der europäischen Geistesgeschichte, Insbruck-Wiem-Bozen, Studien, 214-234.
Clark, D. L. (1952): “The Rise and Fall of Progymnasmata in Sixteenth and Seventeenth Century Grammar Schools”, Speech Monograph 19.4, 258-263.
Delgado, B. (2002): La educación en la reforma y la contrarreforma, Madrid, Ediciones siglo XXI.
Elliott, J. H. (1973): La Europa dividida 1559-1598 (versión esp. R. Sánchez Mantero), Madrid, Siglo XXI editores (ed. or. London, Collins Son & Co. Ltd, 1968).
Elton, G.R. (1974): La Europa de la Reforma 1517-1559 (versión esp. J. Fomperosa), Madrid, Siglo XXI editores (ed. or. London, Collins Son & Co. Ltd, 1963).
García Estébanez, E. (1987): El Renacimiento: humanismo y sociedad, Madrid: Editorial Cincel.
Green, L. D. - Murphy, J. J. (2006): Renaissance Rhetoric Short-Title Catalogue 1460-1700, Hants - Burlington, Ashgate Publishing Company, 2ª ed.
Hoffmann, S. F. W. (1838): Bibliographisches Lexicon der gesammten Literatur der Griechen, Leipzig, Universität, 1, 194b-198ª
Kraus, M., (2005): “Progymnasmata, Gymnasmata”, en G. Ueding (ed.), Historisches Wörterbuch der Rhetorik, 7, 159-191; especialmente 172.
Kraus, M. (2009): “Exercises for text composition (exercitaciones, progymnasmata)” en U. Fix, A. Gardt – J. Knape (eds.), Rhetorik und Stilistik / Rhetoric and Stylistics II, Berlín- New York, Walter de Gruyter, 1396-1405.
Martín Sánchez, M. A. (2010): “Implicaciones educativas de la Reforma y Contrarreforma en la Europa del Renacimiento”, Cauriensia, 1, 215-236.
Pérez Custodio, V. (2003): “Introducción”, Alonso de Torres. Ejercicios de Retórica, Madrid-Alcañiz, Laberinto, XIII-CXXVII.
Löffler, K. (1911): “Philipp Melancthon”, The Catholic Encyclopedia. New York <http://www.newadvent.org/cathen/10151a.htm> [03/02/2015].
López Cruz, P. (2011): “La fábula de Menenio Agripa (Liv., II, 32-33)”, Nova Tellus 29.2, 117-128.
López Grigera, L. (1993): “Notas sobre Progymnasmata en la España del siglo XVI”, Humanismo y Pervivencia del Mundo Clásico, Cádiz, Universidad de Cádiz, 585-590.
Margolin, J. C. (1979): “La rhétorique d’Aphthonius et son influence au XVIe siécle”, Colloque sur la Rhétorique. Calliope I, Paris, Les Belles Lettres, 239269.
Rodríguez Herrera, G. (2014ª): “Tradición y originalidad en la In Aphthonii Sophistae Progymnasmata Commentatio de Burchardus Harbart”, Humanistica Lovaniensia, 63, 179-195.
Rodríguez Herrera, G. (2014b): “Etimologia y definición en la In Aphthonii Sophistae Progymnasmata Commentatio de Buckhardus Harbart”, Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos 34.2, 267-281. Sandys, J. E. (1967): A History of Classical Scholarship. II, New York – London, Hafner Publishing Company.
Scheible, H. (1986): “Philippus Melanchthon” en P. G. Bietenholz – T. B. Deutscher, Contemporaries of Erasmus. Vol II. F-M. Toronto-Buffalo-London, University of Toronto Press, 424b-429b.
Walsh, K. (1975): “The Reformation and Education: Humanist Theory and Sectarian Practice”, Studies. An Irish Quarterly Review 64, 215-229.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The originals published in the printed and electronic editions of this journal are the property of the Revista de Estudios Latinos and can be circulated as long as the original source and authorship is made clear in any reproduction, full or partial, of the same, and as long as this is not done for commercial purposes.