Learning the concept of fossil in the second cycle of Primary Education: a pilot study at a school in Granada (Spain).

Authors

  • Sila Pla-Pueyo Dpto. de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Granada
  • Marina Pérez Bautista Dpto. de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.55407/geogaceta100899

Keywords:

Primary Education, fossil, educational research, paleontology, argumentation

Abstract

This article deals with an educational research in which the concept of fossil is developed with second cycle students of Primary Education at a school in Granada (Spain). An argumentation-based teaching unit has been designed and implemented in the classroom. The descriptive results of the pretest questionnaire and the evaluative study of the comparison between pre- and post-test answers are hereby presented, analysed and interpreted. In conclusion, the students share the same misconceptions as others in Spain when comparing with the literature. Moreover, the intervention has been somewhat effective in regards with the acquisition of the different aspects involved in the concept of fossil, although future improvements of the research design and sample size are required in order to obtain significative results.

References

Calonge, A., Bercial, M. T., García-Sánchez, J. y Carrillo, L. (2003). Pulso. Revista de Educación 26, 117-128.

Ceballos, M., Vílchez, J. E. y Reina, M. (2019). Enseñanza de las Ciencias de la Tierra 27 (2), 210-210.

Driver R., Newton P. y Osborne J. (2000). Science Education 84(3), 287-312. https://doi.org/dgk32r

Gómez-Loarces, R., Ferrer G. F. y González-García F. (2019). Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 6(2), 1-14. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2102

Jiménez-Aleixandre, M. P. y Díaz de Bustamante, J. (2003). Enseñanza de las ciencias 21 (3), 359-370. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3914

Lillo, J. (1995). Enseñanza de las Ciencias de la Tierra 3(3), 149-153.

López, P. y Ramírez, M. D. (2001). Enseñanza de las Ciencias de la Tierra 9(2), 190-193.

Pérez-Bautista, M. (2022). Modelos mentales y fósiles en Educación Primaria. Trabajo Fin de Grado, Univ. de Granada, 35 p.

Pla-Pueyo, S., González-García, S., Ramos-García, A.M., Torres-Zúñiga, L. (2023). In: Handbook of Research on Training Teachers for Bilingual Education in Primary Schools (J.L. Estrada Chichón y Zayas Martínez, F., Eds.). IGI Global, Pensilvania, 351-378. https://doi.org/10.4018/978-1-6684-6179-2.ch015

Pla-Pueyo, S., González-García, F. y Ramos-García, A. M. (2021). Lucas Mallada, Revista de Ciencias 23, 125-126.

Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria, núm. 259 de 10 de diciembre de 2013. Real Decreto 157/2022, de 3 de marzo, por el que se establecen la ordenación y enseñanzas mínimas de la Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 52 de 2 de marzo de 2022.

Reolid, J. (2015).Viaje al pasado a través de los fósiles. Capítulo 1. https://www.youtube.com/watch?v=D-6qMU7y0ViQ

Vázquez-Ben, L. y Bugallo-Rodríguez, A. (2020). In: Biology Education Research. Contemporary topics and directions (B. Puig, P. Blanco Anaya, M. J. Gil Quílez y M. Grace, Eds). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/89959/files/BOOK-2020-24.pdf#page=323

Published

2024-06-29

How to Cite

Pla-Pueyo, S., & Pérez Bautista, M. (2024). Learning the concept of fossil in the second cycle of Primary Education: a pilot study at a school in Granada (Spain). GEOGACETA, 75, 79–82. https://doi.org/10.55407/geogaceta100899

Issue

Section

Artículos