The teaching profession in the educational policy of the European Union

Main Article Content

Lucía Sánchez-Tarazaga
https://orcid.org/0000-0003-0927-5548
María Matarranz
https://orcid.org/0000-0002-7587-5181

Abstract

The teaching profession is constantly changing and teachers require new competences to carry out their work in a dynamic and complex context. Moreover, the role of the European Union is becoming increasingly decisive in influencing education policies in each country. For this reason, the aim of this research is to identify the most relevant regulations on teachers and to analyse them to examine the teacher competence profile from a supranational perspective. To achieve this objective, we have carried out a content analysis of the documentation generated (communications, recommendations, exchanges of good practice and working reports) from 2000 to 2021. The study has been organised around the three strategic programmes of the EU: ET 2010, ET 2020 and ET 2030. The results highlight the growing interest in the topic of teaching in the European context and the progressive incorporation of tools and guides for the design of teaching careers. The main conclusions point to the importance of competence frameworks as a crosscutting instrument for articulating teacher policies. These findings may have practical implication, as teacher policy makers can use them as a means for orientation and reflection. 


Key words: teaching profession, educational policy, teacher education career, European studies, teacher competences

Article Details

How to Cite
Sánchez-Tarazaga, L., & Matarranz, M. (2023). The teaching profession in the educational policy of the European Union. Revista De Educación, 399, 131–157. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-399-564
Section
Research
Author Biographies

Lucía Sánchez-Tarazaga, Universitat Jaume I

Lucía Sánchez-Tarazaga es Doctora en Educación por la Universitat Jaume I. Profesora Ayudante del Departamento de Pedagogía y Didáctica de las Ciencias Sociales, en el área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Pertenece al grupo de investigación IDOCE (Innovación, desarrollo y evaluación de competencias en educación) y centra su ámbito de trabajo en la formación inicial del profesorado y las competencias profesionales. Actualmente codirige un proyecto de I+Dì sobre el desarrollo profesional docente. También colabora con centros educativos en tareas de asesoramiento y formación sobre el diseño y evaluación de competencias.

María Matarranz, Universidad Autónoma de Madrid

María Matarranz es Doctora en Educación y Profesora en la Facultad de Formación de Profesorado y Educación en la Universidad Autónoma de Madrid (UAM). Es miembro del Grupo de Investigación sobre Políticas Educativas Supranacionales (GIPES) y subdirectora de la revista Journal of Supranational Policies of Education (JoSPoE). Sus principales intereses académicos son la política educativa, la formación del profesorado y la educación supranacional. Algunas publicaciones de interés son: Formación inicial y desarrollo profesional docente en la política de la Unión Europea: Hacia el horizonte de 2020 (Q1), Calidad y evaluación como tendencias globales en política educativa (Q2).