A factitious volume with early Spanish imprints in the Biblioteca Comunale of Palermo
DOI:
https://doi.org/10.37536/RLM.2023.35.1.99414Keywords:
Spanish printing, Early Printing, Incunabula, Post-incunabula, Latin school education, Biblioteca Comunale of PalermoAbstract
In the Rare Book Division of the Biblioteca Comunale of Palermo there is a very interesting factitious volume that contains a series of works destined for Latin school education. It is a collection of ten early Spanish imprints: an incunabulum from the Pamplona workshop of Arnao Guillén de Brocar and nine post-incunabula that were printed in Brocar’s own workshop in Logroño, in the Burgos press of Fadrique de Basilea and in the Salamanca press of Hans Gysser, with a time span between 1508 and 1512. The interest of the volume lies in the fact that, for the most part, they are editions that have gone unnoticed by scholars and have not been included in the repertoires that deal with the production of Hispanic presses. The article traces the history of this volume, that belonged to the Santa Olivia Convent of Minimi in Palermo and offers the bibliographic description of the works that compose it, after an exhaustive analysis of the types and xylographic elements. This study allows us to deepen and outline in more detail aspects of the Spanish publishing scene from the end of the incunabula period and the first years of the following century.
Downloads
Métricas alternativas
References
Ávila, Francisco de (2000), La vida y la muerte o Vergel de discretos. Pedro M. Cátedra (ed.). Madrid/Salamanca: Fundación Universitaria Española/Universidad Pontificia de Salamanca.
BMC = Catalogue of Books Printed in the xvth Century now in the British Museum (1908-1971). London: Trustees of the British Museum, 12 vols.
BND = Biblioteca Nacional Digital, Biblioteca Nacional de Portugal. En línea: <https://bndigital.bnportugal.gov.pt> [consulta: 1/04/2023].
Cátedra. Brocar = Cátedra, Pedro (1996), «Arnao Guillén de Brocar, impresor de las obras de Nebrija», en María Luisa López-Vidriero y Pedro M. Cátedra (eds.), El libro antiguo español III. El libro en Palacio y otros estudios bibliográficos. Salamanca: Universidad de Salamanca, pp. 43-80.
CCPB = Catálogo Colectivo del Patrimonio Bibliográfico Español. En línea: <http://catalogos.mecd.es/CCPB/cgi-ccpb/abnetopac/O12376/ID11c0ad7f?ACC=101> [consulta: 1/04/2023].
Copilación de las constituciones sinodales antiguas y nuevas del obispado de Osma, mandada hazer por el illustre y reverendíssimo señor don Pedro Gonçález Manso, digníssimo obispo de Osma (1538). Valladolid: Diego Fernández de Córdova.
Cuesta, Luisa (1950), «La edición de las obras del Tostado, empresa de la corona española», Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, 56, pp. 321-334.
Dotto, Anna Maria (1971), Catalogo degli incunabuli della Biblioteca Nazionale di Palermo. Palermo: Biblioteca Nazionale.
Duò, Giorgia (2004), Ex libris italiani dei secoli XVI e XVII: origine e fortuna, a cura di Angelo Bonini. Montichiari (Brescia): Zanetti.
Esparza/Niederehe = Esparza Torres, Miguel Ángel y Niederehe, Hans-Josef (1999), Bibliografía nebrisense. Las obras completas del humanista Antonio de Nebrija desde 1481 hasta nuestros días. Amsterdam/Philadelphia: J. Benjamins.
Fernández Valladares, Mercedes (2005), La imprenta en Burgos (1501-1600). Madrid: Arco/Libros, 2 vols.
Fernández Vallina, Emiliano (2012), «Manuscritos y ediciones del Tostado: caminos de ida y vuelta», Helmantica. Revista de filología clásica y hebrea, 63, pp. 277-289.
Gallardo, Bartolomé José (1863-1889), Ensayo de una biblioteca española de libros raros y curiosos, formado con los apuntamientos de don Bartolomé José Gallardo, coordinados y aumentados por M. R. Zarco del Valle y J. Sancho Rayón. Madrid: Imprenta y Estereotipia de M. Rivadeneyra, 4 vols.
García-Cervigón del Rey, Inmaculada (2019), La etapa de esplendor de la imprenta manual toledana. Repertorio tipobibliográfico (1498-1550). [Tesis Doctoral]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Gesamtkatalog der Wiegendrucke (1925-1940) (1972-). Leipzig: Kommission für den Gesamtkatalog der Wiegendrucke, vols. 1-7; Stuttgart/Berlin/New York: Deutsche Staatsbibliothek zu Berlin, vols. 8-11 vols. [ed. en línea: <http://www.gesamtkatalogderwiegendrucke.de>, consulta: 1/04/2023].
Gonzálvez Ruiz, Ramón (2013), Estudios sobre la imprenta incunable toledana. Toledo: Cabildo Primado de la Catedral de Toledo.
Gutiérrez Galindo, Marco A. (ed. y trad.) (2009), Antonio de Nebrija, Libri minores. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Haebler, Konrad (1903-1917), Bibliografía ibérica del siglo xv. La Haya/Leipzig: Martinus Nijhoff/W. Hiersemann, 2 vols.
IB = Wilkinson, Alexander S. (ed.) (2010), Iberian Books. Libros ibéricos (IB). Books Published in Spanish or Portuguese or on the Iberian Peninsula before 1601/Libros publicados en español o portugués o en la Península Ibérica antes de 1601. Leiden: Brill.
ICCU = Istituto Centrale per Il Catalogo Unico delle Biblioteche Italiane e per le Informazioni Bibliografiche. En línea: [consulta: 1/04/2023].
IGI = Indice generale degli incunaboli delle biblioteche d’Italia (1943-1981). Roma: Libreria dello Stato, 6 vols.
ISTC = Incunabula Short Title Catalogue, British Library. En línea: <http://www.bl.uk/catalogues/istc> [consulta: 1/04/2023].
Lavoura, Maria Emília Balio (2001), Tipografia espanhola do século xvi. A colecção da Biblioteca Nacional. Lisboa: Biblioteca Nacional.
López Torrijos, Rosa (1988), «Iconografía de San Ildefonso desde sus orígenes hasta el XVIII», Cuadernos de Arte e Iconografía, 1, pp. 165-212.
Lyell, James P. R. (1997), La ilustración del libro antiguo en España. Julián Martín Abad (ed.). Madrid: Ollero & Ramos.
Manchón Gómez, Raúl (2002), «El comentario de Antonio de Nebrija al poeta cristiano Sedulio», en José María Maestre Maestre, Luis Charlo Brea y Joaquín Pascual Barea (eds.), Humanismo y pervivencia del mundo clásico. Homenaje al profesor Antonio Fontán. Madrid: Ediciones del Laberinto, vol. II, pp. 943-954.
Marsá Vilá, María (2002), La imprenta en La Rioja (siglos xvi-xvii). Madrid: Arco/Libros.
Martín Abad. Brocar = Martín Abad, Julián (1994), «Nebrija en los talleres de Arnao Guillén de Brocar y Miguel de Eguía», en Ricardo Escavy Zamora, José Miguel Hernández Terrés y Antonio Roldán Pérez (eds.), Nebrija V Centenario. Actas del Tercer Congreso Internacional de Historiografía lingüística. Murcia: Universidad, vol. I, pp. 23-58.
Martín Abad. Post-incunables = Martín Abad, Julián (2001-2016), Post-incunables ibéricos. Madrid: Ollero & Ramos, 3 vols. (los vols. 2 y 3 son Adenda y 2.ª Adenda).
Martín Abad. Cum figuris = Martín Abad, Julián (2018), ‘Cum figuris’. Texto e imagen en los incunables españoles: catálogo bibliográfico y descriptivo. Madrid: Arco/Libros, 2 vols.
Martín Baños, Pedro (2013), «Estudio», en Julián Martín Abad y Pedro Martín Baños (eds.), La obra del bachiller de la Pradilla en gramática, poesía y rhetórica (Logroño, c. 1503). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, pp. 39-109.
Martín Baños. Nueva caracola = Martín Baños, Pedro (2022), Nueva caracola del bibliófilo nebrissense. Repertorio bibliográfico de la obra impresa y manuscrita de Antonio de Nebrija (siglos xv-xvi). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca (Antonio de Nebrija V Centenario 1522-2022, volumen I).
Marzo, Gioacchino di (1873), Opere storiche inedite sulla città di Palermo ed altre città siciliane, pubblicate su’ manoscritti della Biblioteca Comunale. Palermo: Luigi Pedone Lauriel, vol. III.
Meseguer Fernández, Juan (1973), «Cartas inéditas del cardenal Cisneros al Cabildo de la Catedral Primada», Anales toledanos, 8, pp. 3-47.
Mongitore, Antonino (2009), Storia delle chiese di Palermo: i conventi. Francesco Lo Piccolo (ed.). Palermo: Cricd, 2 vols.
Norton, F. J. (1978), A descriptive Catalogue of Printing in Spain and Portugal 1501-1520. Cambridge: Cambridge University Press.
Norton, F. J. (1997), La imprenta en España, 1501-1520. Julián Martín Abad (ed.). Madrid: Ollero & Ramos.
Odriozola. Brocar = Odriozola, Antonio (1943), «Obras impresas en Logroño por Arnao Guillén de Brocar», Bibliografía Hispánica, 2/7, pp. 22-37.
Odriozola. Caracola = Odriozola, Antonio (1947), La caracola del bibliófilo nebrisense. Extracto seco de bibliografía de Nebrija en los siglos XV y XVI. Madrid: Imprenta Blass.
Odriozola. Castilla = Odriozola, Antonio (1982), «La imprenta en Castilla en el siglo xv», en Historia de la Imprenta Hispana. Madrid: Editora Nacional, pp. 91-220.
Palau y Dulcet, Antonio (1948-1977), Manual del librero hispanoamericano. Bibliografía general española e hispano-americana desde la invención de la imprenta hasta nuestros tiempos, con el valor comercial de los impresos descritos, 2.ª ed., corr. y aum. Barcelona: Librería Palau, 28 vols (vols. 9-28 rev. por Agustín Palau; vols. 9 y 21-28, coed. con Oxford: The Dolphin Book Co.).
Pallarés Jiménez, Miguel Ángel, (1998) «La bula Sancti Spiritus in Saxia, incunable desconocido de Guillén de Brocar», Príncipe de Viana, 59, pp. 295-306.
Parro, Sixto Ramón (1857), Toledo en la mano, o descripción histórico-artística de la magnífica catedral y de los demás célebres monumentos y cosas notables que encierra esta famosa ciudad. Toledo: Imp. y Librería de Severiano López Fando, 2 vols.
Réau, Louis (1996-1998), Iconografía del arte cristiano. Barcelona: Ediciones del Serbal, 5 vols.
Reichling, Dietrich (1905-1911), Appendices ad Hainii-Copingeri Repertorium bibliographicum. Additiones. München: I. Rosenthal, 7 vols.
Rhodes, Dennis E. (1997), «Contributo alla storia della stampa a Logroño nel 1511», Rassegna Iberistica, 60, pp. 31-33.
Valverde del Barrio, Cristino (1930), Catálogo de incunables y libros raros de la Catedral de Segovia. Segovia: Imp. de ‘El Adelantado’.
Vindel. Arte = Vindel, Francisco (1945-1951), El arte tipográfico en España durante el siglo XV. Madrid: Dirección General de Relaciones Culturales, 9 vols.
Vizuete Mendoza, José Carlos (2019), «“Reverendos venerables nuestros amados hermanos”. Cartas de Cisneros al cabildo de Toledo (1495-1514)», en Francisco Javier Campos y Fernández de Sevilla (coords.), El Mundo de las Catedrales (España e Hispanoamérica). San Lorenzo de El Escorial, Madrid: R.C.U. Escorial, pp. 221-252.
Yarza Urquiola, Valeriano (2011), «Introducción», en Antonio de Nebrija, Comentario al ‘Carmen Paschale’ y a dos himnos de Sedulio. Valeriano Yarza Urquiola (ed.). Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Inmaculada García-Cervigón del Rey, Pedro Martín Baños
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The opinions and facts stated in each article are the exclusive responsability of the authors. The University of Alcalá is not responsible in any case for the credibility and aunthenticity of the studies.
Authors will retain the rights on their work, even if they will be granting the journal a non-exclusive right of use to reproduce, edit, distribute, publicly communicate and show their work. Therefore, authors are free to enter into additional, independent contracts for non-exclusive distribution of the works published in this journal (such as uploading them to an institutional repository or publishing them in a book), as long as the fact that the manuscripts were first published in this journal is acknowledged.
Works are published under the terms stipulated in the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows third parties to share the work under the following conditions:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.