Gaps in the digital teaching competence of early childhood education teachers in Peru

Authors

  • Alejandra Hurtado-Mazeyra Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa
  • Olga Mendoza León Universidad Nacional de Trujillo,Trujillo- Perú
  • Verónica Zeballos-Herrera Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa
  • Alberto San Martín Zapatero Universidad de Burgos. Burgos, España

DOI:

https://doi.org/10.47553/rifop.v100iNE.105017

Abstract

The massive use of information and communication technologies in education implies the need for continuous training of teachers in the acquisition of digital skills. The objective of the study was to analyze the level of self-perceived digital teaching competence (CDD) by Early Childhood Education teachers in Peru and its association with sociodemographic variables. The quantitative method is followed with a significant sample, novel so far, and made up of 3827 early childhood education teachers. The validated Digicomp Check- In instrument was used to measure self-perception of digital self-perceived competence (CDD). The results show disparities in the level of acquisition of CDD, highlighting high values in the area of Professional Commitment, and Evaluation and Feedback, average scores in Digital Resources and Empowering students as well as low scores in the areas of Digital Pedagogy and Facilitating Competence Student Digital are also reported. A deeper analysis of variables such as age, years of experience, employment situation, and scope of work, shows differences in teacher’s access to the development of CDD. Finally, the level of self-perception of CDD, scored by the teachers, is consonant with the integrative level of ICCT, which implies that teachers test the use of educational technologies and reflect on its usefulness across their educational practice. In conclusion, despite the advances, the permanence of gaps is evident in the access of Early Childhood Education teachers to the development of CDDs for the adequate integration of technology in Early Childhood Education classrooms in Peru.

Author Biographies

Alejandra Hurtado-Mazeyra, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa

Licenciada en Educación Inicial, magíster en Educación Superior y doctora en Educación. Profesora titular en pregrado en el programa profesional de Educación Infantil de la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa - Perú. Miembro del Instituto de investigación, innovación y desarrollo de las Ciencias de la Educación INEDU y de la Sociedad de Investigación Educativa Peruana (SIEP). Docente investigadora reconocida por CONCYTEC. Línea de investigación en desarrollo infantil temprano y tecnología educativa. Correo electrónico de contacto: ahurtadomaz@unsa.edu.pe Dirección para la correspondencia: Facultad de Ciencias de la Educación, Av. Venezuela S/N, Arequipa Perú

Olga Mendoza León , Universidad Nacional de Trujillo,Trujillo- Perú

Doctora en Educación, profesora titular en la categoría de auxiliar en la Facultad de Ciencias de la Educación y del programa profesional de Educación primaria de la Universidad Nacional de Trujillo, Trujillo - Perú. Investigadora RENACYT con registro Nro. P0144862

Verónica Zeballos-Herrera, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa

Magister en Educación, profesora de Educación Inicial (ISPA), Lic. En Música de la Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa - Perú. Especialista en Educación - Gerencia Regional de Arequipa (2017 – 2023). Jefa de Gestión Pedagógica de la UGEL AREQUIPA NORTE – Gerencia Regional de Arequipa.

Alberto San Martín Zapatero , Universidad de Burgos. Burgos, España

Licenciado en Humanidades, Doctor en Ciencias de la Educación, profesor de Didáctica de las Ciencias Sociales en la Universidad de Burgos y director del Curso de Formación Pedagógica y Didáctica. Desarrolla, en el seno del grupo de investigación Didáctica de la Historia y de las Ciencias Sociales (DHISO),varias líneas de investigación, destacando la enseñanza de la Prehistoria desde la perspectiva de género y los aprendizajes colaborativos en entornos digitales.

Published

2025-07-05

How to Cite

Hurtado-Mazeyra, A. ., Mendoza León , O. ., Zeballos-Herrera, V. ., & San Martín Zapatero , A. . (2025). Gaps in the digital teaching competence of early childhood education teachers in Peru. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 100(NE), 111–129. https://doi.org/10.47553/rifop.v100iNE.105017