Professional learning and feedback in joint tutoring spaces between school and university in the Practicum of initial teacher training

Authors

  • Teresa Mauri Majós Universidad de Barcelona
  • Anna Ginesta Fontserè Universidad de Barcelona
  • Horacio Vidosa Castro Universidad de Barcelona
  • Irene Yúfera Gómez

DOI:

https://doi.org/10.47553/rifop.v99i38.3.100985

Abstract

Immersion in the profession during the internship period in initial teacher training requires the expert and collaborative support of school and university tutors. This joint tutoring usually materializes in shared spaces for monitoring and feedback focused on the learning of the students in practices deployed throughout the internship. Consequently, it is increasingly relevant to know how the joint tutoring develops in these spaces and its contribution to professional training. In this paper, we study the tutoring of school and university tutors with their students in shared tutoring spaces corresponding to two different schools. In this case, these spaces were designed as a "third space" to facilitate the collaboration between the tutors from both institutions. The conversations were recorded and transcribed, the turns and messages that comprise them were identified, and the content was analyzed and concluded with a frequency calculation. The results indicate that joint tutoring is a complex task that is not based on merely transmitting information, but on fostering forms of feedback based on criteria and evidence that encourage joint reflection on student learning and practice. These results also show that the tutors promoted dialogue, shared the meaning of the feedback and promoted its autonomous use by the students. The research underlines the relevance of joint tutoring aimed at training teachers capable of managing their learning and professional development.

Author Biography

Teresa Mauri Majós, Universidad de Barcelona

Doctora en Psicología y Catedrática de Escuela Universitaria del Departamento de Cognición, Desarrollo y Psicologia de la Educación de la Universidad de Barcelona. Ha investigado y ha impulsado y codirigido trabajos sobre el desarrollo del curriculum escolar, el análisis de los procesos de interacción en situaciones educativas ( en situación presencial, blended learning y virtual) y sobre la evaluación de los aprendizajes escolares. Asimismo en el ámbito de la interactividad, ha estudiado la construcción del conocimiento en entornos electrónicos de enseñanza y aprendizaje y analizado la presencia docente y las funciones del profesor en la construcción del conocimiento en dichos entornos .

Suinvestigación actual está centrada en el análisis de las relaciones entre conocimiento teórico, conocimiento práctico y práctica profesional docente.  Actuakmetne dirige proyectos de investigación sobre : La reflexión conjunta sobre la práctica y la construcción del conocimiento del maestro en la formación del profesorado, y sobre Conocimiento práctico y conocimiento académico en la práctica de los profesionales de la educación. 

Ha participado activamente en el desarrollo de reformas educativas y en proyectos de innovación de la práctica educativa en educación superior, la evaluación de los aprendizajes y de la formación del profesorado y  las comunidades de aprendizaje.

Published

2024-12-30

How to Cite

Mauri Majós, T., Ginesta Fontserè, A., Vidosa Castro, H., & Yúfera Gómez, I. . (2024). Professional learning and feedback in joint tutoring spaces between school and university in the Practicum of initial teacher training. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 99(38.3). https://doi.org/10.47553/rifop.v99i38.3.100985