Digital practices of Honduran university students: case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.88189

Abstract

This work presents the results of a case study carried out at the Francisco Morazán National Pedagogical University (UPNFM) in Honduras. The main purpose of this study was to identify and characterize the digital practices of students outside and within the school context. We worked from the theoretical and methodological perspective of New Media Studies and Internet Studies, both derivative currents of Media Studies. The research was designed following the methodological principles of virtual ethnography. The different techniques and instruments for data collection in the two phases of the research project are described: a) application of a questionnaire and b) in-depth interviews, as well as e-observation. The retrieval of data was mainly focused through c) a blog (digital diary) as a medium to generate reflections by the participants. The results cover different aspects of their digital practices: most frequently used social media; preferred resources and applications for learning activities, reading habits, as well as areas in which they express themselves. It is considered of great importance to delve into these topics, since no similar research has been carried out in Honduras and there are few studies of this type located in Central America.

Author Biographies

Carlos Joselín Cruz García, Dr. , Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Es  Doctor en Educación por la Universidad Autónoma del Estado de Morelos, Maestro en Humanidades: Estudios Literarios por la Universidad Autónoma del Estado de México, Maestro en Investigación Educativa por la Universidad Autónoma del Estado de Morelos.
Licenciado en Docencia de Letras por la Universidad Pedagógica Nacional Francisco Morazán (Honduras). Es autor de artículos relacionados con estudios literarios y ha colaborado en proyectos para el fomento a la lectura a través de la narrativa transmedia.

María Luisa Zorrilla Abascal, Dra. , Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Es Doctora en Educación (PhD) por la Universidad de East Anglia (Reino Unido), Maestra en Comunicación por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) y Licenciada en Comunicación por la Universidad del Noreste.  

Profesora-Investigadora de Tiempo Completo adscrita al Instituto de Ciencias de la Educación (ICE) de la Universidad Autónoma del Estado de Morelos (UAEM) desde 2009.  También es titular del Programa de Formación Multimodal, e-UAEM.

Es autora de numerosos artículos y capítulos de libros académicos y de dos novelas transmedia para público adolescente.

La Dra. Zorrilla es integrante del cuerpo académico consolidado Redes de Aprendizaje e Investigación en la Educación y miembro de la Academia de Ciencias Sociales y Humanidades del Estado de Morelos. Cuenta con distinción vigente del Sistema Nacional de Investigadores.

Published

2021-07-27

How to Cite

Cruz García, C. J., & Zorrilla Abascal, M. L. (2021). Digital practices of Honduran university students: case study. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 96(35.2). https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.88189