Teaching professional development through a participatory project. A collaborative research

Main Article Content

Ana Cristina Blasco-Serrano
Teresa Coma-Roselló
Isabel Royo López
Itziar San Miguel Lafuente

Abstract

INTRODUCTION. The evolution towards a transformative school model requires teachers to become facilitators in order to create participatory scenarios that empower the educational community. This research aims to highlight the changes in the culture and educational practice of teachers through a community process of reflection and participation, over three years, within the framework of a European project of social innovation developed in an Early Childhood and Primary School. METHOD. This is a collaborative evaluative research from a qualitative perspective. Its aims are to find out how the participation of the educational community in the European project of educational and social transformation NEMESIS affects teachers and to inquire how this project influences their educational practice and professional development. Two researchers from the university, 35 teachers from the school, 3 family members and 16 children participated in the study. The instruments and strategies used to collect information were participant observation, document review, interviews and discussion groups. RESULTS AND DISCUSSION. The results show that the involvement of teachers in the project has led to changes in their methodology and teaching culture towards increasing the participation of students and the educational community, fostering their professional development and the reconstruction of their teaching identity. It shows a possible way to continue promoting a school that fosters social justice from the experience of shared reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Blasco-Serrano, A. C., Coma-Roselló, T. ., Royo López, I. ., & San Miguel Lafuente, I. . (2024). Teaching professional development through a participatory project. A collaborative research. Bordon. Revista De Pedagogia, 76(1), 13–30. https://doi.org/10.13042/Bordon.2024.96336
Section
Articles
Author Biographies

Ana Cristina Blasco-Serrano, Universidad de Zaragoza (España)

Doctora en Educación por la Universidad de Zaragoza. Licenciada en Pedagogía por la Universidad Rovira i Virgili. Profesora del Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Zaragoza. Sus líneas de investigación incluyen la educación para el desarrollo y la ciudadanía global, la orientación e inclusión educativa y la tecnología educativa.

Teresa Coma-Roselló, Universidad de Zaragoza (España)

Doctora en Psicología y Aprendizaje. Graduada en Magisterio de Educación Especial por la Universidad de Zaragoza. Licenciada en Pedagogía Social por la Universidad Autónoma de Barcelona. Profesora del Departamento de Ciencias de la Educación de la Universidad de Zaragoza. Sus líneas de investigación incluyen la educación social, la educación para el desarrollo y la ciudadanía global, la participación y la inclusión educativa.

Isabel Royo López, CEIP Los Albares de la Puebla de Alfindén, Zaragoza (España)

Diplomada en Educación General Básica, especialista en Ciencias. Maestra en el CEIP Los Albares de la Puebla de Alfindén (Zaragoza). Sus líneas de investigación se centran en la educación para el desarrollo y la ciudadanía global, y la innovación social.

Itziar San Miguel Lafuente, CEIP Los Albares de la Puebla de Alfindén, Zaragoza (España)

Graduada en Magisterio especialidad Educación Física. Graduada en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte. Maestra en el CEIP Los Albares de la Puebla de Alfindén (Zaragoza). Sus líneas de investigación se centran en la educación para el desarrollo y la ciudadanía global, y la innovación social.

References

Ainscow, M. (2015). Towards self-improving school systems. Lessons from a city challenge. Routledge.

Azpillaga Larrea, V., Bartau Rojas, I., Aierbe Barandiaran, A. e Intxausti Intxausti, N. (2021). Formación y desarrollo profesional docente en función del grado de eficacia escolar. Revista de Educación, 393, 155-179. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-489

Banks, J. A. (2008). Diversity, group identity, and citizenship in a global age. Educational researcher, 37(3), 129-139. https://doi.org/10.1177%2F002205741419400302

Barros, R. M., Monteiro, A. y Leite, C. (2022). Participación de los jóvenes: un nuevo enfoque basado en las intersecciones entre los modelos, los puntos de vista y las políticas europeas. Bordón, 74(1), 11-28. https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.89318

Bellido Cala, J. Al. (2021). Participación de las familias, acción tutorial y orientación desde la justicia social. REOP-Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 32(1), 76-91. https://doi.org/10.5944/reop.vol.32.num.1.2021.30741

Biesta, G. J. (2011). Learning democracy in school and society. Brill Sense.

Bradbury, H., Waddell, S., O’Brien, K., Apgar, M., Teehankee, B. y Fazey, I. (2019). A call to Action Research for Transformations: The times demand it. Action Research, 17(1), 3-10. https://doi.org/10.1177%2F1476750319829633

Bragg, S. (2007). “Student voice” and governmentality: The production of enterprising subjects? Discourse: studies in the cultural politics of education, 28(3), 343-358. https://doi.org/10.1080/01596300701458905

Brydon-Miller, M. y Maguire, P. (2009) Participatory action research: contributions to the development of practitioner inquiry in education. Educational Action Research, 17(1), 79-93. https://doi.org/10.1080/09650790802667469

Buendía Eisman, L., Expósito López, J. y Sánchez Martín, M. (2012). Investigación evaluativa de programas de formación profesional para el empleo en el ámbito local. Revista de Investigación Educativa, 30(1), 161-179. https://doi.org/10.6018/rie.30.1.115971

Campbell, E., y Lassiter, L. E. (2010). From collaborative ethnography to collaborative pedagogy: Reflections on the other side of Middletown project and community–university research partnerships. Anthropology y Education Quarterly, 41(4), 370-385. https://doi.org/10.1111/j.1548-1492.2010.01098.x.

Castillo García, M., Ramos Corpas, M. J., y Del Moral Arroyo, G. (2020). Buenas prácticas en la organización, gestión y dirección de los centros educativos. Bordón. Revista de Pedagogía, 72(1), 11-30. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.01.63135

Ceballos-López, N. y Saiz-Linares, A. (2019). Promoviendo la participación del alumnado en la escuela. Análisis de materiales y guías internacionales para docentes que desarrollan experiencias de voz del alumnado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 329-350. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9157

Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. SAGE.

Coleman, J. S. (1992). The rational reconstruction of society: 1992 presidential address. American Sociological Review, 1-15.

Colom Cañellas, A.J. (2020). Sociedad civil y participación política de los actores de la educación. Una revisión. Contextos Educativos, 26, 7-22. http://doi.org/10.18172/con.4444

Coma-Roselló, T., Blasco-Serrano, A. C., y Dieste Gracia, B. (2020). Sentido y significado de la Educación para la Ciudadanía Global. Revista Iberoamericana de Estudios de Desarrollo, 9(2), 6-28. https://doi.org/10.26754/ojs_ried/ijds.352

Coma-Roselló, T., Blasco-Serrano, A. C., y Echevarría del Álamo, A. B. (2022). Developing Critical Global-Citizenship through a Social Innovation project in an Elementary School. International Journal of Sociology of Education, 11(2). https://www.hipatiapress.com/hpjournals/index.php/rise/article/view/9161

Coma-Roselló, T., Blasco-Serrano, A. C., Dieste Gracia, B. y Sobradiel Sierra, N. (2023). Escuelas transformadoras. Camino hacia la ciudadanía global y la agenda 2030. Contextos Educativos. 31, 27-51. https://doi.org/10.18172/con.5453

Egido, I. (2020). La colaboración familia-escuela: revisión de una década de literatura empírica en España (2010-2019). Bordón, 72(3), 65-84. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.79394

Eikeland, O. (2012). Action research-applied research, intervention research, collaborative research, practitioner research, or praxis research? International Journal of Action Research, 8(1), 9-44.

Epstein, J. L. (2001). School, family and community partnerships. Preparing educators and improving schools. Westview.

Esteban, M. B., Novella, A. y Martínez, M. (2022). Principle of progressive autonomy, participation, and recognition of agency. Substantive citizenship in the transition from childhood to adolescence. Foro de Educación, 20(1), 134-157. http://dx.doi.org/10.14516/fde.929

Freire, P. (1975). Pedagogy of the oppressed. Bloomsbury.

Gibbons, P. (2002). Scaffolding language, scaffolding learning. Heinemann.

Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. Aldine.

Jeffrey, B. (2006). Creative teaching and learning: towards a common discourse and practice. Cambridge Journal of Education, 36(3), 399-414. http://dx.doi.org/doi:10.1080/03057640600866015

Knowles, R. T. (2018). Teaching Who You Are: Connecting Teachers’ Civic Education Ideology to Instructional Strategies. Theory and Research in Social Education, 46(1), 68-109. https://doi.org/10.1080/00933104.2017.1356776

Kyle, D. W. y McCutcheon, G. (1984). Collaborative research: Development and issues. Journal of Curriculum Studies, 16(2), 173-179.

Lieberman, A. (1986). Collaborative research: Working with, not working on. Educational leadership, 43(5), 28-32.

Lizasoain, L., Bereziartua, J. y Bartau, I. (2016). La formación permanente del profesorado en centros educativos de alta eficacia. Bordón, 68(2), 199-218.

Lluch-Molins, L. y Cano-García, E. (2022). Diseño y validación de un instrumento para la evaluación competencial en el marco del desarrollo profesional docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(2), 79-91. https://doi.org/10.6018/reifop.514961

Martín Bris, M. y Gairín Sallán, J. (2007). La participación de las familias en la educación: un tema por resolver. Bordón. Revista de Pedagogía, 59(1). https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/36840

Mata-Benito, P., Ballesteros-Velázquez, B. y Padilla-Carmona, M. T. (2013). Participative and transformational citizenship: analysis of discourses and learning proposals. Teoría de la Educación, 25(2), 49.

Mesa, M. (2019). La educación para la ciudadanía global: una apuesta por la democracia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 15-26. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.001

Mitra, D. L. y Serriere, S. C. (2012). Student Voice in Elementary School Reform: Examining Youth Development in Fifth Graders. American Educational Research Journal, 49, 4, 743-774. https://doi.org/10.3102/0002831212443079

Oraisón, M. (2016). La participación como generadora y garante de democracia y ciudadanía. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 5(1), 89-107. https://doi.org/10.15366/riejs2016.5.1

Oraisón, M., Núñez, C. I., González Foutel, L. M., García Barros, M. C., Gómez, F. A., Amargán, M. L. y Belsky, D. (2019). Acompañamiento en la creación, consolidación y funcionamiento de la mesa de gestión del centro de promoción comunitaria de los barrios Paloma de la Paz y Ongay de la ciudad de Corrientes. En P. Yáñez, R. Rébola y M. Suárez Elías (comps.), Procesos y Metodologías Participativas. JSTOR.

Saiz-Linares, Á., Ceballos-López, N. y Susinos-Rada, T. (2019). Voz del alumnado y mejora docente. Una investigación en centros educativos en Cantabria. Revista Complutense de Educación, 30(3), 713-728. https://doi.org/10.5209/rced.58883

Sales, A., Traver, J. A. y García, R. (2011). Action research as a school-based strategy in intercultural professional development for teachers. Teaching and Teacher Education, 27(5), 911-919. https://doi.org/10.1016/j.tate.2011.03.002

Santamaría-Cárdaba, N., Torrego Egido, L. y Ortiz de Santos, R. (2018). Identidad profesional docente y movimientos de renovación pedagógica. Tendencias Pedagógicas. https://doi.org/10.15366/tp2018.32.013

Sosa Díaz, M. J. y Valverde Berrocoso, J. (2020). Perfiles docentes en el contexto de la transformación digital de la escuela. Bordón: Revista de Pedagogía, 72(1), 151-173. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.72965

Vázquez Recio, R., Picazo Gutiérrez, M. y López-Gil, M. (2021). Estudio de casos e innovación educativa: un encuentro hacia la mejora educativa. Investigación en la Escuela, 105, 1-10. https://doi.org/10.12795/IE.2021.i105.01

Vigo-Arrazola, B. y Dieste-Gracia, B. (2019). Building virtual interaction spaces between family and school. Ethnography and Education, 14(2), 206-222. https://doi.org/10.1080/17457823.2018.1431950

Vigo-Arrazola, M. B., Blasco-Serrano, A. C. y Dieste, B. (2022). Education Recommendations for Inclusive Education from the National Arena in Spain. Less poetry and more facts. Journal for Critical Education Policy Studies 20(2), 275-314.

Wang, C. y Hoffman, D. M. (2016). Are WE the world? A critical reflection on selfhood and global citizenship education. Education Policy Analysis Archives, 24, 24-56, http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2152

Willemse, T. M., ten Dam, G., Geijsel, F., van Wessum, L. y Volman, M. (2015). Fostering teachers’professional development for citizenship education. Teaching and Teacher Education, 49, 118-127. https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.03.008

Wood, P. y Smith, J. (2016). Educational research: Taking the plunge. Crown House.