Creativity and cheerfulness. A comparative study in the educational context
Main Article Content
Abstract
INTRODUCTION. The creativity construct has been the object of as many investigations as of passionate followers and attacks. For decades it was used as an attribute alluding to the most intelligent or capable people, although current studies and trends position this concept as an independent variable with respect to the intelligence construct. This work is based on the need to verify the latent differences in cheerfulness as a function of the levels of creativity, understanding cheerfulness as an emotional factor in the educational context, in order to know the extent of positive emotions in this context. METHOD. The research was carried out using a quantitative, non-experimental, comparative, post-hoc methodological design. The sample consisted of 727 students aged between 6 and 14 years old, attending public schools in the Region of Murcia (Spain), who were administered the Torrance figurative creativity test (Torrance, 1974) and the SCTI-T Cheerfulness test (Ruch et al., 1996). RESULTS. The results show the existence of significant associations between traits of happiness, fluency, flexibility and originality. By contrast, bad mood coincides with the presence of low scores in fluency and flexibility. No differences were found with respect to the elaboration variable. DISCUSSION. The results obtained in this study force us to reconsider the value of positive affect (especially cheerfulness) as a descriptive variable of the creative personality. Furthermore, they also demand to incorporate some of the approaches of Positive Psychology to the classroom in order to develop creativity and cheerfulness; the school being an open and flexible space that allows for the integral development of pupils.
Downloads
Article Details
References
Ayuso, J. A. (2019). Educación emocional y exclusión social. Revista de Estudios Socioeducativos, 7, 175-183. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2019.i7.12
Baas, M., De Dreu, C. K. W. y Nijstad, B. A. (2008). A meta-analysis of 25 years of mood-creativity research: hedonic tone, activation, or regulatory focus? Psychological Bulletin, 134(6), 779-806. https://doi.org/10.1037/a0012815
Barrera, C., Cimarro, I., Paricio, B. y Selfa, R. (2012). Influencia de las emociones en la creatividad. Supervisión 21(24), 1-14.
Bernal, C. (2016). Metodología de la investigación. Pearson.
Bisquerra, R. y Hernández, S. (2017). Psicología positiva, educación emocional y el programa Aulas Felices. Papeles del Psicólogo, 38(1), 58-65. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2017.2822
Bisquerra, R. y López-Cassá, E. (2020). Educación emocional: 50 preguntas y respuestas. Editorial el Ateneo.
Bujacz, A., Dunne, S., Fink, D., Gatej, A. R., Karlsson, E., Ruberti, V. y Wronska, M. K. (2016). Why do we enjoy creative tasks? Results from a multigroup randomized controlled study. Thinking Skills and Creativity, 19, 188-197. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2015.11.002
Carpena, A. y López, O. (2012a). Afectos positivos en educación especial: un estudio piloto en la etapa de transición a la vida adulta. En E. Fernández y E. Rueda (coords.), La educación como elemento de transformación social (pp. 429-438). Asociación Universitaria de Formación del Profesorado (AUFOP).
Carpena, A. y López, O. (2012b). Emociones positivas, creatividad y problemas de salud en el aula. EUNSA.
Charles-Leija, H., Aboites, G. y Llamas, I. (2018). Una revisión de aportaciones que contribuyeron al estudio de la utilidad y la felicidad en la economía. Análisis Económico, 33(84), 57-76. http://dx.doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/ae/2018v33n84/Charles
Chóliz, M. (2005). Psicología de la emoción: el proceso emocional. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Valencia. http://www.uv.es/~choliz/Proceso%20emocional.pdf
Conner, T. S., DeYoung, C. G. y Silvia, P. J. (2018). Everyday creative activity as a path to flourishing. The Journal of Positive Psychology, 13(2), 181-189. https://doi.org/10.1080/17439760.2016.1257049
Conner, T. S. y Silvia, P. J. (2015). Creative days: a daily diary study of emotion, personality, and everyday creativity. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 9(4), 463-470. https://doi.org/10.1037/aca0000022
Csikszentmihaly, M. (2011). Fluir: una psicología de la felicidad. Debolsillo.
Da Costa, S., Páez, D., Sánchez, F., Garaigordobil, M. y Gondim, S. (2015). Personal factors of creativity: a second order meta-analysis. Journal of Work and Organizational Psychology, 31(3), 165-173. https://doi.org/10.1016/j.rpto.2015.06.002
Ekman, P. y Friesen, W. V. (1971). Constants across cultures in the face and emotion. Journal of Personality and Social Psychology, 17(2), 124-129. https://doi.org/10.1037/h0030377
Elisondo, R. y Piga, M. F. (2020). Todos podemos ser creativos. Aportes a la educación. Diálogos sobre Educación. Temas Actuales en Investigación Educativa, 11(20). https://doi.org/10.32870/dse.v0i20.590
Gallardo, P., Gallardo, F. J. y Gallardo-López, J. A. (2021). Fundamentos teóricos de la educación emocional. Claves para la transformación educativa. Octaedro.
García-Lázaro, I., Gallardo-López, J. A. y López-Noguero, F. (2019). La inteligencia emocional y la educación emocional en la escuela: un estado de la cuestión a través del análisis bibliométrico de la producción científica en Scopus (2015-2019). En J. A. Marín, G. Gómez, M. Ramos y M. N. Campos (eds.), Inclusión, tecnología y sociedad. Investigación e innovación en educación (pp. 220-231). Dykinson.
Glaveanu, V. P., Hanchett, M., Baer, J., Barbot, B., Clapp, E. P., Corazza, G. E., Hennessey, B. A., Kaufman, J. C., Lebuda, I., Lubart, T., Montuori, A., Ness, I. J., Plucker, J., Reiter-Palmon, R., Sierra, Z., Simonton, D. K., Neves-Pereira, M. S. y Sternberg, R. J. (2019). Avances en la teoría e investigación de la creatividad: un manifiesto sociocultural. Uni-Pluriversidad, 19(1), 97-106. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.1.07
González, N. I., Torres, M. A. y Moretalo, G. B. (2020). Apoyo social, autoestima y bienestar subjetivo en escolares. El caso de México y Argentina. Acta de Investigación Psicológica, 10(2), 65-79. https://doi.org/10.22201/fpsi.20074719e.2020.2.347
Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5(9), 444-454. https://doi.org/10.1037/h0063487
Harzer, C., Weber, M. y Huebner, E. S. (2017). School as a positive learning and working environment. En C. R. Snyder, S. J. López, L. M. Edwards y S. C. Marques (eds.), The Oxford handbook of positive psychology (3rd ed.). Oxford University Press.
Hernández-Ortiz, A. F. (2017). Un recurso de innovación para docentes: programa “Despierta Creatividad” [tesis doctoral, Universidad de Murcia]. Digitum: Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia. http://hdl.handle.net/10201/55771
Huidobro, T. (2002). Una definición de la creatividad a través del estudio de 24 autores seleccionados [tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid]. E-Prints Complutense. https://eprints.ucm.es/id/eprint/4571/
IBM Corp. (2020). IBM SPSS Statistics for Windows (version 27.0.1.0) [software]. IBM Corp. https://www.ibm.com/es-es/products/spss-statistics
Isen, A. M. (2000). Positive affect and decision making. En M. Lewis, L. Feldman y J. Haviland (eds.), Handbook of emotions (pp. 417-435). Guilford Press.
Ivcevic, Z. y Hoffmann, J. (2019). Emotions and creativity: from process to person and product. En J. Kaufman y R. Sternberg (eds.), The Cambridge handbook of creativity (pp. 273-295). Cambridge University Press.
López, O. y Navarro, J. (2010). Rasgos de personalidad y desarrollo de la creatividad. Anales de Psicología, 26(1), 151-158. https://revistas.um.es/analesps/article/view/92151
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
Medina, N., Velázquez, M. E., Alhuay-Quispe, J. y Aguirre, F. (2017). La creatividad en los niños de prescolar, un reto de la educación contemporánea. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(2), 153-181. http://dx.doi.org/10.15366/reice2017.15.2.008
Molero, D., Pantoja-Vallejo, A. y Galiano-Carrión, M. (2017). Inteligencia emocional rasgo en la formación inicial del profesorado. Contextos Educativos. Revista de Educación, 0(20), 43-56. https://doi.org/10.18172/con.2993
OECD (2020). Marco para la evaluación de pensamiento creativo en PISA 2021. OECD. https://www.icfes.gov.co/documents/20143/1711898/Marco%20de%20referencia%20pensamiento%20creativo%20-%20pisa%202021.pdf
Puiu, A. D. (2021). Introduction to the pedagogy of happiness. Educa’ia Plus, 28(1), 70-79. http://dx.doi.org/10.24250/jpe/1/2021/ADP
Ravina-Ripoll, R., Ahumada-Tello, E. y Gálvez-Albarracín, E. (2019). La felicidad como predictor del rendimiento académico de los estudiantes universitarios. Un análisis comparativo entre México y España. CAURIENSIA. Revista Anual De Ciencias Eclesiásticas, 14(1), 407-426. http://dx.doi.org/10.17398/2340-4256.14.407
Reeve, J. J. (1994). Motivación y emoción. McGraw-Hill.
Reimers, F. M. y Chung, C. K. (2016). Teaching and learning for the twenty-first century: educational goals, policies, and curricula from six nations. Cambridge University Press.
Rodríguez, M. (2005). Manual de creatividad. Los procesos psíquicos del desarrollo. Editorial MAD.
Romo, M., Sánchez-Ruiz, M. J. y Alfonso-Benlliure, V. (2017). Creatividad y personalidad a través de dominios: una revisión crítica. Anuario de Psicología, 47(2), 57-69. https://doi.org/10.1016/j.anpsic.2017.04.003
Ruch, W., Köhler, G. y Van Thriel, C. (1996). Assessing the “humorous temperament”: construction of the facet and standard trait forms of the State-Trait-Cheerfulness-Inventory–STCI. Humor: International Journal of Humor Research, 9(3-4), 303-339. https://doi.org/10.1515/humr.1996.9.3-4.303
Sánchez, R. (2008). Ser auténtico o como los demás esperan: el dilema del automonitoreo. En R. Díaz Loving, S. Rivera Aragón, R. Sánchez Aragón y I. Reyes Lagunes (eds.), La psicología social en México (pp. 637-642). AMEPSO.
Sandín, B. (2003). Escalas PANAS de afecto positivo y negativo para niños y adolescentes (PANASN). Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 8(2), 173-182. https://doi.org/10.5944/ rppc.vol.8.num.2.2003.3953
Sarrais, F. (2011). Madurez psicológica y felicidad. EUNSA.
Seligman, M. (2002). La auténtica felicidad. Ediciones B.
Seligman, M. (2011). Niños optimistas. Cómo crear las bases para una existencia feliz. Debolsillo.
Sevilla, A. (2016). Estudio de la alegría: análisis y validación de in instrumento para medir la alegría estado-rasgo en niños [tesis doctoral, Universidad de Murcia]. Digitum: Repositorio Institucional de la Universidad de Murcia. http://hdl.handle.net/10201/48049
Suriá, R. (2017). Inteligencia emocional y bienestar subjetivo en estudiantes universitarios con diferentes tipos y grados de discapacidad. Bordón. Revista de Pedagogía, 70(1), 125-140. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.48584
Torrance, E. P. (1974). The Torrance Test of Creative Thinking - Norms - Technical Manual Research Edition- Verbal Test, Forms A and B - Figural Test Forms A and B. Personnel Press.
Valdivia, M. R. (2018). La medición y el muestreo. En H. Ñaupas, M. R. Valdivia, J. J. Palacios y H. E. Romero (eds.), Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis (pp. 323-345). Ediciones de la U.
Veenhoven, R. (2015). The overall satisfaction with life: subjective approaches (1). En W. Glatzer, L. Camfield, V. Møller y M. Rojas (eds.), Global handbook of quality of life (pp. 207-238). Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-017-9178-6_9
Watson, D. y Tellegen, A. (1985). Toward a consensual structure of mood. Psychological Bulletin, 98(2), 219-235. https://doi.org/10.1037/0033-2909.98.2.219