A week without a smartphone: uses, abuse and dependence on mobile phone among young people

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Eugenia González-Cortés
Alba Córdoba-Cabús
Marisol Gómez

Abstract

INTRODUCTION. 98% of the Spanish population owns a mobile phone and young people are the best performers in this environment. Technology has transformed their communications and social networks are their preferred channel for information. The present research examines a) the perception that young people have of their mobile phone usage, b) the consumption of the smartphone by the young population and c) their degree of dependence based on an experience of digital disconnection. METHOD. The method proposed consists of quantitative and qualitative techniques. First, a survey was designed and applied to analyze the perception that young people have of their usage of the mobile phones. The questionnaire was distributed among young Andalusians between the ages of 15 and 24 (n=1068). Based on the results obtained, an experiment and a discussion group were carried out to check the real dependence of the device. Furthermore, eleven students from the University of Malaga—whose mobile phones were monitored for three weeks—also took part in the experiment. The disconnection in their devices for one week allowed us to observe the social, informational and emotional consequences that a digital diet of these characteristics causes in this population segment. RESULTS. The results show that adolescents cannot live without their mobile phones and it reveals how young adults make an intensive use of their smartphones (4h/day), mainly for monitoring social networks. During the week of disconnection, mixed feelings that range from discomfort, misinformation and dependence to liberation have been experienced by the participants. DISCUSSION. It is concluded that after the week of deprivation, the students, even recognizing the strong influence the mobile phone has on their lives and the freedom that some of them felt without the use of the different applications, they feel unable to control and reduce voluntarily their overall time of consumption.

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González-Cortés, E., Córdoba-Cabús, A., & Gómez, M. (2020). A week without a smartphone: uses, abuse and dependence on mobile phone among young people. Bordon. Revista De Pedagogia, 72(3). https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.79296
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Articles
Author Biographies

Eugenia González-Cortés, Universidad de Málaga

Licenciada en Periodismo por la Universidad de Málaga en el año 2000 y con el título de doctora desde 2005. Estoy en posesión de dos sexenios de investigación. Cuento con más de 50 publicaciones científicas, entre artículos, libros, capítulos de libros y contribuciones en actas de congreso. He publicado en revistas científicas indexadas con índice de calidad relativo, como 'Estudios sobre el Mensaje Periodístico' o 'Revista Latina de Comunicación Social'.

Alba Córdoba-Cabús, Universidad de Málaga

Graduada en Periodismo (2016) y Máster en Investigación (2017), ambos con Premio Extraordinario. Desde el año 2018 forma parte del Dpto. de Periodismo de la UMA con un contrato FPU y es integrante del 'Grupo de estudios sobre periodismo y comunicación'. Cuenta con publicaciones aceptadas en Estudios sobre el Mensaje Periodístico, RISTI y EPI, en editoriales como Pirámide y con más de 15 participaciones en congresos internacionales.

Marisol Gómez, Universidad de Málaga

Coordinadora del Informe Anual de la Profesión Periodística (2005-2011) e investigadora del Proyecto de investigación del Plan Nacional CSO2008-05125. Ha publicado 10 artículos en revistas indexadas entre los cuales destaca “El uso académico de las redes sociales en universitarios”, en Comunicar, con más de 300 citas. Además, destaca la publicación de 11 capítulos de libro la mayoría en editoriales SPI.

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