Temporary International mobility. Approximation to its impact on the professional development of foreign language and subject teachers

Main Article Content

Francisco Javier Sanz Trigueros
Carmen Guillén Díaz

Abstract

INTRODUCTION. This article is part of the European dynamics of teacher professional development that, in a subsidiary way, affect the emerging professional sector specialized in bilingual teaching. The focus is on a key factor: international mobility, as one of the common European principles for competences and qualifications of teachers. The notional scope of mobility and the official background link it to the programmes of continuing professional development by placing its postulated quality as an institutional object of study. In order to give account of the value of mobility for the professional development of these teachers, 83 mandatory life stories written by temporal mobility beneficiaries are analysed. METHOD. Qualitative analysis of the handled textual information is developed with the technique of content analysis according to an interpretive, descriptive and autobiographical approach. Three properties of quality which must govern the international mobility are taken as categories of analysis. From the definition of each criterion, indicators of the significant effects of mobility in the personal, social and academic dimensions of the professional development are identified. RESULTS. Data are interpreted in terms of the high, medium, low or zero matching degree among the descriptors of the three properties of quality retained: the expected, the desired, the realized, the achieved and the perceived. Its intersections and quantification characterize the most significant effects of mobility in the specified dimensions. DISCUSSION. With the results, inferences are emitted in accordance with the qualities investigated. This allows to confirm the value of mobility as a procedure to provide the teacher with the ability to assume the new functions and tasks that bilingual education entails; and as a product, sine qua non condition, in the added perspectives of guaranteeing the recognition and qualification of competences and of updating the study with other facets of mobility effects from other stakeholders.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sanz Trigueros, F. J., & Guillén Díaz, C. (2020). Temporary International mobility. Approximation to its impact on the professional development of foreign language and subject teachers. Bordon. Revista De Pedagogia, 72(1), 133–150. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.01.72054
Section
Articles
Author Biographies

Francisco Javier Sanz Trigueros, Universidad de Valladolid

Francisco Javier Sanz-Trigueros es Doctor en Ciencias de la Educación por la Universidad de Valladolid y Profesor del Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Desarrolla su investigación en torno al desarrollo profesional de docentes de y en Lenguas extranjeras y a la construcción de procesos de cualificación, difundiéndola en publicaciones y reuniones científicas especializadas. Es miembro del Grupo de Investigación Reconocido Q-ESE de la Universidad citada y Responsable de Intercambio Bilateral.

Carmen Guillén Díaz, Universidad de Valladolid

Carmen Guillén-Díaz es Doctora en Filología Francesa por la Universidad de Valladolid y Premio Extraordinario de Doctorado. Profesora Titular de Universidad. Área de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Con docencia en formación inicial y continua del profesorado de lenguas y en formación a la investigación. Línea de investigación: la profesionalización y desarrollo profesional de los docentes, concretada en la dirección de tesis doctorales defendidas, en la dirección de trabajos de investigación tutelados y en libros y artículos en revistas especializadas.

References

○ Agence Erasmus+ France/ Education & Formation (2017). How to develop the European and international dimension of your school. Erasmus+ France. Recuperado de https://www.etwinning.fr/fileadmin/documents/guides/Guide_eTwinning_dans_Erasmus__2017.pdf

○ Barañano Cid, M. (2016). El paradigma de las movilidades: contribuciones y limitaciones. En XII Congreso Español de la Sociología, Grandes Transformaciones Sociales, Nuevos Desafíos para la Sociología. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de https://www.fes-sociologia.com/files/congress/12/papers/4355.pdf

○ Bardin, L. (2002). Análisis de contenido. Madrid: Akal.

○ Bauman, Z. (2000). Liquid modernity. Cambridge: Polity Press.

○ Bedyńska, M. (coord.) (2007). Gulliver – To get to know each other leads to better mutual understanding. Graz: European Centre for Modern Languages. Council of Europe.

○ Bîrzea, C., Cecchini, M., Harrison, C., Krek, J. y Spajić-Vrkaš, V. (2005). Outil pour l´assurance de la qualité de l´Education à la citoyenneté démocratique à l´école. París: Conseil de l´Europe/Unesco/CEPS.

○ Blanchet, P. y Chardenet, P. (dirs.) (2011). Guide pour la recherche en didactique des langues et des cultures. Approches contextualisées. París: Éditions des Archives Contemporaines. Agence Universitaire de la Francophonie.

○ Bouchard, C. y Plante, J. (2002). La qualité: mieux la définir pour mieux la mesurer. Cahiers du Service de Pédagogie Expérimentale, 11-12, 219-236. Recuperado de http://www.fastef-portedu.ucad.sn/cesea/comfr/ulg/cahiers11_11.pdf

○ Burrick, D. (2010). Une épistémologie du récit de vie. Recherches Qualitatives, Hors Série, 8, 7-36. Recuperado de http://www.recherche-qualitative.qc.ca/documents/files/revue/hors_serie/hors_serie_v8/HS8_Burrick.pdf

○ Busquet, J., Solé, D., Strubell, M., Vilaró, S. y Williams, G. (2006). Cerner et lever les obstacles à la mobilité des professeurs des langues étrangères. Rapport final. Un rapport pour la Commission Européenne. Direction Générale de L'éducation et de la Culture. Recuperado de http://www.labeleuropeolingue.it/download/politiche/ Lingua%20e%20mobilit%C3%A0/Rapporto%20ostacoli %20mobilit%C3%A0%20formatori%20lingua_fr.pdf

○ Centro Europeo para el Desarrollo de la Formación Profesional (2013). The role of qualifications in governing occupations and professions. Luxemburgo: Publications Office of the European Union. Recuperado de www.cedefop.europa.eu/files/6120_en.pdf

○ Comisión de las Comunidades Europeas (2009). Libro Verde. Fomentar la movilidad en la formación de los jóvenes, COM (2009) 329 final, publicado el 8 de julio de 2009. Recuperado de http://todofp.es/dam/jcr:32f74dd7-a0e1-49c9-87d6-efb266eb8403/green-paper--movilidades-pdf.pdf

○ Cook, J. A. (2012). Essays on teacher mobility. Tesis doctoral. University of North Carolina. Recuperado de https://cdr.lib.unc.edu/indexablecontent/uuid:cd2d7734-b043-4a61-98da-a05ff37c3f40

○ Delory-Momberger, C. (2005). Histoire de vie et recherche biographique en éducation. París: Economica.

○ Education Exchanges Support Foundation (2017). Impact and sustainability of the Erasmus+ Programme Key Action 1 mobility projects for school education staff. Research report. Lituania: European Commission. Recuperado de http://erasmus-plius.lt/uploads/files/ impact-sustainability-of-the-erasmus-programme-ka1- mobility-projects-for-school-education-staff.pdf

○ Egli Cuenat, M., Brogan, K., Cole, J., Czura, A., Muller, C., Szczepańska, A., Bleichenbacher, L., Höchle Meier, K. y Wolfer, B. (2015). Plurilingual and intercultural learning through mobility. Practical resources for teachers and teacher trainers – Handbook. Graz: European Centre for Modern Languages. Council of Europe.

○ European Commission (2005). Common European principles for teacher competences and qualifications. Bruselas: Directorate-General for Education and Culture (DGEAC). Recuperado de http://ec.europa.eu/education/policies/2010/doc/principles_en.pdf

○ European Commission (2008). The European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF). Luxemburgo: Office for Official Publications of the European Communities. Recuperado de https://ec.europa.eu/ploteus/sites/eaceqf/files/ leaflet_en.pdf

○ European Commission (2015). The knowledge future: intelligent policy choices for Europe 2050. A report to the European Commission. Bruselas: Directorate-General for Research and Innovation, European Commission.

○ European Commission (2018). Study to evaluate the progress on quality assurance systems in the area of higher education in the Member States and on cooperation activities at European level. Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture Higher Education. Luxemburgo: Publications Office of the European Union. Recuperado de https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/ publication/80cf98f3-1e01-11e9-8d04-01aa75ed71a1/ language-en

○ Eurydice (2018). La profesión docente en Europa: acceso, progresión y apoyo. Informe de Eurydice. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. Recuperado de https://op.europa.eu/es/publication-detail/-/ publication/435e941e-1c3b-11e8-ac73-01aa75ed71a1

○ Gassner, O., Kerger, L. y Schratz, M. (2010). The first ten years after Bologna. Bucarest: Editura Universităţii din Bucureşti. Recuperado de http://www.uni-kassel.de/einrichtungen/ fileadmin/datas/einrichtungen/ zlb/Akt_-_ENTEP_Book.pdf#page=97

○ Goldring, R., Taie, S. y Riddles, M. (2014). Teacher attrition and mobility: results from the 2012-13 teacher follow-up survey (NCES 2014-077). Washington, DC: U.S. Department of Education. National Center for Education Statistics. Recuperado de http://nces.ed.gov/pubsearch.

○ Gravells, A. (2010). Delivering employability skills in the lifelong learning. Learning sector. Exeter, Reino Unido: Sage Publishing.

○ Guillén Díaz, C. (2012). El área de didáctica de la lengua y la literatura: identidad y entidad de una disciplina específica. Algunas actualizaciones de orden institucional y académico. Enunciación, 1(17), 158-176.

○ Heyworth, F. (2013). Applications of quality management in language education. Language Teaching, 46(3), 281-315. doi: https://doi.org/10.1017/S0261444813000025

○ Instituto Nacional de las Cualificaciones (2007). Sistema Nacional de Cualificaciones y Formación Profesional. Madrid: Ministerio de Educación, Política Social y Deporte.

○ Kauffmann, V. (2014). Mobility as a tool for sociology. Sociologica, 8(1), 1-17. doi: 10.2383/77046

○ Kelly, M., Grenfell, M., Allan, R., Kriza, C. y Mcevoy, W. (2004). European profile for language teacher education. A frame of reference. Final report. Southampton: University of Southampton.

○ Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (BOE, n.º 106, de 4 de mayo de 2006, pp. 17158-17207).

○ Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Nota: Estadística sobre la acción educativa en el exterior. Curso 2014-2015. Madrid: Secretaría de Estado de Educación, Formación Profesional y Universidades. Subdirección General de Promoción Exterior Educativa. Gobierno de España.

○ Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2017). Datos y cifras. Curso escolar 2017/2018. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección General de Estadística y Estudios. Gobierno de España.

○ Ministerio de Educación y Formación Profesional (2018a). Blog de experiencias docentes en estancias profesionales. Madrid: Gobierno de España. Recuperado de http://blog.intef.es/estanciasprofesionales/category/docentes/experiencias/

○ Ministerio de Educación y Formación Profesional (2018b). Programa de secciones bilingües españolas (experiencias 2013). Madrid: Gobierno de España. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/dctm/ministerio/ educacion/actividad-internacional/convocatorias-de-trabajo-y-formacion/ paraespanoles/seccionesbilingues/experienciasssbb2011.pdf? documentId=0901e72b80b0f273

○ Ministerio de Educación y Formación Profesional (2018c). Programa de profesores en secciones bilingües de español en centros educativos de Europa central, oriental y China. Madrid: Gobierno de España. Recuperado de https://www.mecd.gob.es/mecd/dms/mecd/ servicios-al-ciudadano-mecd/catalogo/general/educacion/055065/ ficha/055065-2018/docs-informativos/Experiencias_profesores.pdf

○ National Commission on Teaching & America’s Future (1996). What matters most: teaching for America’s future. Nueva York: The National Commission on Teaching & America’s Future.

○ Pinto-Baleisan, C. y Delage, M. (2017). Mobilité internationale étudiante et mobilité sociale: ressources et liens sociaux. EchoGéo, 40. doi: https://doi.org/10.4000/echogeo.14989

○ Real Decreto 1027/1993, de 25 de junio, por el que se regula la acción educativa en el exterior. (BOE n.º 187, de 6 de agosto de 1993, pp. 23941-23948).

○ Sanz Trigueros, F. J. (2018). Desarrollo profesional y adaptabilidad del docente de y en lenguas extranjeras en las dinámicas europeas. Un estudio para sus cualificaciones en la enseñanza obligatoria (tesis doctoral). Universidad de Valladolid. Recuperado de http://uvadoc.uva.es/handle/10324/31398

○ Schratz, M. (2014). The European teacher: transnational perspectives in teacher education policy and practice. CEPS Journal, 4, 11-27. Recuperado de https://www.pedocs.de/volltexte/2015/10057/pdf/cepsj_2014_4_Schratz_European_teacher.pdf

○ Sheller, M. y Urry, J. (2006). The new mobilities paradigm. Environment and Planning A, 38(2), 207-226. doi: https://doi.org/10.1068/a37268

○ Thamin, N. (2007). Dynamiques des répertoires langagiers et identités plurilingues de sujets en situation de mobilité (tesis doctoral). Université Stendhal. Recuperado de https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00288974/document

○ Urry, J. (2000). Mobile sociology. The British Journal of Sociology, 51(1), 185-203.

○ Vagi, R. y Pivovarova, M. (2016). “Theorizing teacher mobility”: a critical review of literature. Teachers and Teaching, 23(7), 781-793. doi: https://doi.org/10.1080/13540602.2016.1219714

○ Vaillant, D. (2014). Análisis y reflexiones para pensar el desarrollo profesional docente continuo. Educar, 50, 55-66. doi: http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.690

○ Valeeva, R. A. y Amirova, L. A. (2016). The development of professional mobility of teachers in supplemental education system. International Journal of Environmental & Science Education, 11(9), 2265-2274. doi: 10.12973/ijese.2016.603a

○ Van Der Maren, J. M. (2006). Les recherches qualitatives: des critères variés de qualité en fonction des types de recherche. En L. Paquay, M. Crahay y J. M. de Ketele (dirs.), L´analyse qualitative en éducation. Des pratiques de recherche aux critères de qualité (pp. 50-64). París-Bruselas: De Boeck.

○ Wellington, J. (2015). Educational research: contemporary issues and practical approaches. Londres: Bloomsbury Publishing.

○ Yin, R. K. (2016). Qualitative research from start to finish. Londres: The Guilford Press.