What kind of teacher does today's society value? Society’s vision of teachers on twitter

Main Article Content

Ernesto Colomo Magaña
Ángel Ignacio Aguilar Cuesta

Abstract

INTRODUCTION. This article aims to examine the qualities of teachers that are valued by today's society. Based on the World Teachers' Day celebrations promoted by UNESCO and other international organizations, the article examines the views published on Twitter about teachers' professional identity. METHOD. A sample of 1441 tweets posted on that date under the hashtag # DíaMundialDelDocente were analysed by using a mixed methodology (qualitative and quantitative approaches). For the purpose of categorizing and analysing information, school teachers were divided into four typologies, according to their traits and attitudes: the personal and genuine teacher, who generates positive educational and personal relationships with their students; the storyteller, who enriches their lessons and teaches in a passionate and motivating way; the motivator, who encourages learning and dominates the scenarios and resources to implement optimal learning processes; and the teacher as an agent of social change, who understands education as the mean to transform and improve reality. RESULTS. Results show a social preference for the characteristics and traits of the personal and genuine teacher, where aspects such as setting an example to students, positive emotional bonds or vocational identity are particularly important. DISCUSSION. Results also show that the personal and genuine teacher is the typology most valued by society, leaving the rest of the types in the background. This fact leads to a reflection on what competencies, skills and abilities the ideal teacher should have for today's society, so that they can be incorporated into the initial and continuing teachers' training. 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Colomo Magaña, E., & Aguilar Cuesta, Ángel I. (2019). What kind of teacher does today’s society value? Society’s vision of teachers on twitter. Bordon. Revista De Pedagogia, 71(4), 9–24. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.70310
Section
Articles
Author Biographies

Ernesto Colomo Magaña, Universidad de Málaga

Doctor en Ciencias de la Educación y miembro del grupo de investigación “Enseñanza y aprendizaje en el marco de la innovación y la tecnología educativa (Innoeduca)” de la Universidad de Málaga. Sus líneas de investigación se centran en la educomunicación, la formación del profesorado, el análisis de la figura docente y la axiología.

Ángel Ignacio Aguilar Cuesta, Universidad Autónoma de Madrid

Natural de El Rubio (Sevilla), Doctorando en Geografía por la Universidad Autónoma de Madrid y Personal Investigador en Formación por la misma universidad. Sus investigaciones se centran en la aplicación de las nuevas tecnologías dentro del mundo educativo y el conocimiento de los catastros históricos del siglo XVIII, con especial atención, al Catastro de Ensenada.

References

Adams, H. (1951). La educación de Henry Adams. México: Las Ediciones Botas.

Álvarez, J. L., Martínez, M. J., González, H. y Buenestado, M. (2017). El aprendizaje-servicio en la formación del profesorado de las universidades españolas. Revista Española de Pedagogía, 75(267), 199-217. doi: https://doi.org/10.22550/REP75-2-2017-2

Alvídrez, S. y Franco, O. (2016). Estilo comunicativo súbito en Twitter: efectos sobre la credibilidad y la participación cívica. Comunicar, 47, 89-97. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C47-2016-09

Badia, A., Monereo, C. y Meneses, J. (2013). Affective dimension of university professors about their teaching: an exploration through the semantic differential technique. Universitas Psychologica, 13(1), 161-173. doi: https://doi.org/10.11144/Javeriana.UPSY13-1.adup

Bandura, A. (1977). Teoría del aprendizaje social. Madrid: Espasa-Calpe.

Beijaard, D., Meijer, P. y Verloop, N. (2004). Reconsidering research on teachers´ professional identity. Teaching and Teacher Education, 20, 107-128. doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2003.07.001

Bermúdez, J. J. y Laspalas, F. J. (2017). El profesor universitario: integración entre lo personal y lo profesional. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 29(2), 109-126. doi: http://dx.doi.org/10.14201/teoredu292109126

Bernal, A. y Cárdenas, A. R. (2009). Influencia emocional del profesorado en la construcción de la identidad personal del alumnado. Bordón. Revista de Pedagogía, 61(3), 19-31.

Buxarrais, M. R., Vilafranca, I. y Bujons, C. (2016). Los contenidos en la formación de maestros y su incidencia en el carácter. En F. Esteban (ed.), La formación del carácter de los maestros (pp. 73-88). Barcelona: Edicios de la Universitat de Barcelona.

Cantón, I. y Tardif, M. (coords.) (2018). Identidad profesional docente. Madrid: Narcea.

Colomo, E. y Gabarda, V. (2019). ¿Qué tipos de docentes tutorizan las prácticas de los futuros maestros de primaria? REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(3), 59-78. doi: http://dx.doi.org/10.15366/reice2019.17.3.004

Day, C. (2011). Uncertain Professional Identities: Managing the Emotional Contexts of Teaching. En C. Day y J. Chi-Kin Lee (eds.), New understandings of teacher’s work: emotions and educational change (pp. 45-64). Dordrecht: Springer. doi: https://doi.org/10.1007/978-94-007-0545-6_4

Esteban, F. (ed.) (2016). La formación del carácter de los maestros. Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona.

Esteban, F. (2018). Ética del profesorado. Barcelona: Herder.

Esteban, F. y Mellen, T. (2016). ¿Por qué quieres ser maestro? ¿Cómo es un buen maestro? Ideas para la formación universitaria. Bordón, Revista de Pedagogía, 68(2), 185-198. doi: https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68212

Esteve, J. M. (2006). Las emociones en el ejercicio práctico de la docencia. Revista Teoría de la Educación, 18, 85-107.

Esteve, J. M. (2009). La formación de profesores: bases teóricas para el desarrollo de programas de formación inicial. Revista de Educación, 350, 15-29.

Flores, M. A. y Day, C. (2006). Contexts which shape and reshape new teachers’ identities: a multi-perspective study. Teaching and Teacher Education, 22(2), 219-232. doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.09.002

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.

Freire, P. (1976). Educación y cambio. Buenos Aires: Búsqueda.

Freire, P. (2005). Pedagogía de la esperanza. México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2010). Cartas a quien pretende enseñar. Argentina: Siglo XXI Editores.

González, M. y Rodríguez, B. (2014). La formación inicial de los profesores de lengua extranjera: un espacio para generar estilos de actuación. Bordón, Revista de Pedagogía, 66(4), 69-86. doi: https://doi.org/10.13042/Bordon.2014.66406

Hargreaves, A. (2003). Teaching in the knowledge society: education in the age of insecurity open. Philadelphia: University Press.

Hogan, P. (2011). The ethical orientations of education as a practice in its own right. Ethics and Education, 6(1), 27-40.

Hong, J., Greene, B. y Lowery, J. (2017). Multiple dimensions of teacher identity development from pre-service to early years of teaching: a longitudinal study. Journal of Education for Teaching. International Research and Pedagogy, 43(1), 1-15. doi: https://doi.org/10.1080/02607476.2017.1251111

Ibáñez, J. (2017). Horizontes para los educadores. Las promociones educativas y la promoción de la plenitud humana. Madrid: Dikynson.

Imbernon, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Grao.

Jordán, J. A. (2013). Pertinencia social y compromiso ético en la tarea docente. En M. Esteban Villar (coord.), El prestigio de la profesión docente en España. Percepción y realidad. Informe (pp. 122-124). Madrid: Fundación Botín y Fundación Europea Sociedad y Educación.

Jungherr, A. (2015). Analyzing political communication with digital trace data. Suiza: Springer.

Kaplan, A. y Garner, J. K. (2018). Teacher identity and motivation: the dynamic systems model of role identity. En P. Schutz, J. Hong y D. Cross (eds.), Research on teacher identity. Mapping challenges and innovations (pp. 71-82). Cham: Springer.

Larrosa, F. (2010). Vocación docente versus profesión docente en las organizaciones educativas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(4), 43-51.

López, E. (2016). La formación docente del profesorado universitario: sentido, contenido y modalidades. Bordón, 68(4), 89-102. doi: https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.38998

Madrid, D. y Mayorga, M. J. (2017). Construcción y reconstrucción de la identidad de los futuros docentes a través de sus autobiografías académicas. Revista Complutense de Educación, 28(2), 375-389.

Martín, A., Conde, J. y Mayor, C. (2014). La identidad profesional docente del profesorado novel universitario. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12(4), 141-160. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2014.5618

Martínez, M., Esteban, F., Gonzalo, J. y Payá, M. (2016). La educación, en teoría. Madrid: Síntesis.

Matsuba, M. K., Murzyn, T. y Hart, D. (2011). A model of moral identity: applications for education. Advances in Child Development and Behavior, 40, 181-207.

Méndez, A. y Murillo, F. J. (2017). Reivindicando la labor intelectual y transformativa del profesorado en una educación para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 6(1), 383-399. doi: https://doi.org/10.15366/riejs2017.6.1.022

Motos, P. y Aguilar, A. I. (2018). #DíaInternacionaldelPuebloGitano: una mirada a la realidad educativa de la etnia gitana a través de Twitter. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 4(2), 106-113. doi: http://dx.doi.org/10.24310/innoeduca.2018.v4i2.4979

Muñoz, M. (2010). Educar desde la compasión apasionada. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(2), 217-223.

Oakeshott, M. (2009). La voz del aprendizaje liberal. Buenos Aires: Katz Editores.

Pablo, G. (2017). Factores que favorecen la presencia docente en entornos virtuales de aprendizaje. Tendencias Pedagógicas, 29, 43-58. doi: http://dx.doi.org/10.15366/tp2017.29.001

Pérez, V. y Rodríguez, J. C. (2013). Educación y prestigio docente en España: la visión de la sociedad. En M. Esteban Villar (coord.), El prestigio de la profesión docente en España. Percepción y realidad. Informe (pp. 33-108). Madrid: Fundación Botín y Fundación Europea Sociedad y Educación.

Rivas, J. I. (2013). El ser humano como narración histórica: aprendiendo desde la acción. Diálogos: Educación y Formación de Personas Adultas, 3(75-76), 24-30.

Romero, C. y Núñez, L. (2017). Reformular la práctica a través de las filosofías educativas. En L. Núñez y C. Romero (coords.), Teoría de la educación. Capacitar para la práctica (pp. 35-55). Madrid: Pirámide.

Romero, E. y Robinson, N. (2017). Laboratorios sociales en universidades: innovación e impacto en Medialab UGR. Comunicar, 51, 29-38. doi: https://doi.org/10.3916/C51-2017-03

Ruiz, J. A. (2017). El bienestar emocional del docente. Revista Nacional e Internacional de Justicia Social, 9(2), 183-194.

Sánchez, E. (2003). La vocación entre los aspirantes a maestro. Educación XX1, 6, 203-222.

Sanderse, W. (2013). The meaning of role modelling in moral and character education. Journal of Moral Education, 42(1), 28-42.

Santamaría, N., Torrego, L. y Ortiz, R. (2018). Identidad profesional docente y movimientos de renovación pedagógica. Tendencias Pedagógicas, 32, 177-192. doi: https://doi.org/10.15366/tp2018.32.013

Sarceda, C. (2017). La construcción de la identidad docente en la educación infantil. Tendencias Pedagógicas, 30, 281-300.

Seligman, M. (2003) La auténtica felicidad: la nueva psicología positiva revoluciona el concepto de felicidad y señala el camino para conseguirla. Barcelona: Ediciones B.

Serrano, R. y Pontes, A. (2016). El desarrollo de la identidad profesional docente en la formación inicial del profesorado de secundaria. Enseñanza & Teaching, 34(1), 35-55. doi: https://doi.org/10.14201/et20163413555

Shapiro, S. (2010). Revisiting the teachers’ lounge: reflections on emotional experience and teacher identity. Teaching and Teacher Education, 26(3), 616-621. doi: https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.09.009

Steiner, G. (2004). Lecciones de los maestros. México: Fondo de Cultura Económica.

Steiner, G. y Ladjali, C. (2005). Elogio de la transmisión. Madrid: Siruela.

Timmerman, G. (2009). Teacher educators modelling their teachers? European Journal of Teacher Education, 32(3), 225-238.

Torrego, A. y Gutiérrez, A. (2016). Ver y tuitear: reacciones de los jóvenes ante la representación mediática de la resistencia. Comunicar, 47, 9-17. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C47-2016-01

Tur, G., Marín, V. I. y Carpenter, J. (2017). Uso de Twitter en Educación Superior en España y Estados Unidos. Comunicar, 51, 19-28. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C51-2017-02

Unamuno, M. (1999). Amor y pedagogía. Madrid: Espasa.

Van den Berg, R. (2002). Teachers’ meanings regarding educational practice. Review of Educational Research, 72(4), 577-625. doi: https://doi.org/10.3102/00346543072004577

West, B., Moore, H. y Barry, B. (2015). Beyond the tweet: using Twitter to enhance engagement, learning, and success among first-year students. Journal of Marketing Education, 37(3), 160-170. doi: https://doi.org/10.1177/0273475315586061