Education of the Future: thinking of students

Main Article Content

Sara Conde Vélez
Ángel Boza Carreño

Abstract

INTRODUCTION. We cannot conceive sitting down to work without turning on our computer and connecting to internet. That is why we intend to test our ideas about the education of the future. Our goal is to establish the beliefs of students about the education of the future by examining their opinions on technological context, teachers, teaching methodology and students. We also explore what relationships between these dimensions underlie their beliefs. METHOD. We conducted a survey on a sample of 431 students from the University of Huelva (Spain) using an ad hoc scale, called 'The education of the future', which aims to assess the beliefs of students about the education of the future and composed of four dimensions: Technological Context , Professors of the Future, Future Teaching Methodology and Students of the Future. We validate the scale by expert judgment, analysis of internal consistency and exploratory factor analysis, which redefine the initial scale. RESULTS. The students value, above all, the methodology of Collaborative Projects, followed by the orienting-socio-critical teachers and the constructive-social students, above the technological context. We also see that the model that underlies student beliefs places the project-based methodology as the center of future education, determining teacher and student models, and determined to a lesser degree by the technological context. DISCUSSION. These results indicate that new contexts transform teaching and that methodological changes demand a new type of student  and teachers more focused on learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Conde Vélez, S., & Boza Carreño, Ángel. (2019). Education of the Future: thinking of students. Bordon. Revista De Pedagogia, 71(4), 25–44. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.66473
Section
Articles
Author Biographies

Sara Conde Vélez

Doctora en Psicopedagogía, Universidad de Huelva (UHU)

Profesora en el área de Método de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE). Dedicada al estudio de la convivencia en centros educativos, ha publicado diversas obras sobre líneas de investigación en convivencia escolar y el papel de los educadores sociales en la gestión de la convivencia.

Departamento de Educación. Facultad de Ciencias de la Educación. Campus de “El Carmen” Avda. Tres de Marzo s/n-21007 Huelva

Ángel Boza Carreño

Doctor en Psicopedagogía, Universidad de Huelva (UHU)

Licenciado en Pedagogía por la UNED. Profesor del Departamento de Educacióny Director del Máster en Orientación Educativa de la Universidad de Huelva (UHU). Tópicos de investigación: orientación educativa, TIC y educación, motivación académica.

Departamento de Educación. Facultad de Ciencias de la Educación. Campus de “El Carmen” Avda. Tres de Marzo s/n-21007 Huelva

References

Adams, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall, C. y Ananthanarayanan, V. (2017). NMC Horizon Report: 2017 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Bentler, P. M. (1985). Theory and implementation of EQS: A structural equations program. Los Ángeles: BMDP Statistical Software.

Castaño, C., Maiz, I. y Garay, U. (2015). Redes sociales y aprendizaje cooperativo en un MOOC. Revista Complutense de Educación, 26, 119-139. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46328

Díaz, I., Cebrián, S. y Fuster, I. (2016). Las competencias en TIC de estudiantes universitarios del ámbito de la educación y su relación con las estrategias de aprendizaje. RELIEVE, 22(1). doi: http://dx.doi.org/0.7203/relieve.22.1.8159

García-Valcárcel, A. y Tejedor, F. J. (2017). Percepción de los estudiantes sobre el valor de las TIC en sus estrategias de aprendizaje y su relación con el rendimiento. Educación XX1, 20(2). Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/19035

Hernández, R. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y perspectivas. Propósitos y Representaciones, 1(5), 325-347. doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2017.v5n1.149

Herrera, A. (2015). Una mirada reflexiva sobre las TIC en Educación Superior. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17(1), 1-4.

Hien, M., Chang, Z. y Nguyet, A. (2017). The effect of blended learning on student performance at course-level in higher education: A meta-analysis. Studies in Educational Evaluation, 53, 17-28. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2017.01.002

Liesa, M., Vázquez, S. y Lloret, J. (2016). Identificación de las fortalezas y debilidades de la competencia digital en el uso de aplicaciones de internet del alumno de primer curso del Grado de Magisterio. Revista complutense de educación, 2(27), 845-862. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.48409

Lomax, R. G. (1982). A guide to LISREL-type structural equation modeling. Behaviour Research Methods and Instrumentation, 14, 1-8.

López, A. B., González, I. y de León, C. (2015). Exploratory factor analysis to construct a model of university teaching evaluation indicators. Culture and Education, 27, 337-371. doi: http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2015.1035546

Manrique, K. A. (2015). La web 2.0 y sus servicios como herramientas en el entorno educativo del siglo XXI. Revista digital universitaria, 9(16), 1-13. Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.16/num9/art76/

Melgarejo, I. y Rodríguez, M. (2014). El nuevo entorno educativo de Bolonia: ágoras transformadas por el esquema Tecno-Holista. Historia y Comunicación Social, 19, 797-812. Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/45003/42374

NMC (2017). Horizon Report, Higher Education Edition. Recuperado de http://academedia.org/2017_NMC_horizon.pdf

Pérez, M. S., Ortiz, M. G. y Flores, M. M. (2015). Redes sociales en educación y propuestas metodológicas para su estudio. Ciencia, Docencia y Tecnología, 26(50), 188-206. Recuperado de http://www.pcient.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/53/62

Riera, J. (2016). Educational innovation at the university and the new role of professors. Revista de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport, 34(1), 23-31.

Suárez-Rodríguez, J. M., Pérez-Sanz, S., Boza, A. y García-Valcárcel, A. (2012). Educación 2.0. Horizontes de la innovación en educación. En Jiménez, C., García, J. L., Álvarez, B. y Quintanal, J., Investigación y educación en un mundo en red (pp. 32-40). Madrid: McGraw-Hill.

Trujillo, J. M., Aznar, I. y Cáceres, M. P. (2015). Análisis del uso e integración de redes sociales colaborativas en comunidades de aprendizaje de la Universidad de Granada (España) y John Moores de Liverpool (Reino Unido). Revista Complutense de Educación, 26, 289-311. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46380

Vázquez, J. A. (2015). Nuevos escenarios y tendencias universitarias. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 13-26. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.1.211501