The ethical subject in the university studies of education: humanism, posthumanism and democracy

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Juan Garcia Gutiérrez
Fernando Gil Cantero
David Reyero García

Abstract

INTRODUCTION. New approaches to the human condition of the so-called NBIC technologies (nanotechnologies, biotechnologies, information technologies and cognitive sciences) pose an extraordinary challenge to the knowledge of education and the overall possibilities of human development. METHOD. A hermeneutic-interpretative and documentary perspective has been used in oder to assess the main current theses and contributions of the NBIC technologies in regards to their implications on the ideas of transhumanism and posthumanism that affect the way of thinking of educational processes have been analyzed in detail. RESULTS. The main results are centered in considering that the techno-scientific interventions on the human body urge us to think in a deeper way the bases of the human condition. That trans-humanism would be a transit period until arriving at the anthropological cusp of the post-human, through the technological improvement of human physical and cognitive capacities. Another result of the article is the replication of the so-called bioconservative positions that postulate the need for a respect for human nature and its consideration from an acceptable ethics. DISCUSSION. The article discusses several theses: that the possibilities of being more and better humans are not increased by emptying the conditions of that humanity; That we must be wary of the obvious gap that we currently have between the technical possibilities that we have and the knowledge of the long-term consequences that we often ignore; That the aspiration to an artificial perfection through drugs, implants and genetic modifications makes us forget the pedagogical importance of the particular experience and the individual efforts that each one makes in order to improve one’s own personal qualities as individuals and their repercussion in the community.

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How to Cite
Garcia Gutiérrez, J., Gil Cantero, F., & Reyero García, D. (2017). The ethical subject in the university studies of education: humanism, posthumanism and democracy. Bordon. Revista De Pedagogia, 69(4), 19–33. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.690402
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Articles
Author Biographies

Juan Garcia Gutiérrez, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Profesor Contratado Doctor en el Departamento de Teoría de la Educación y Pedagogía Social (Facultad de Educación, UNED). Doctor Europeo en Pedagogía por la Universidad Complutense con premio extraordinario.  Sus áreas de investigación se centran en la Filosofía y la Teoría de la Educación, prestando particular atención a su vertiente político-social y el ciberespacio como ámbito de formación ético cívico.  Ha realizado estancias de investigación en el European University Institute, la Universidad de Siena y en el Community Knowledge Iniciative de la National University of Ireland (NUI, Galway). En el ámbito de la innovación docente, es miembro fundador del Grupo de Innovación Docente COETIC, y ha dirigido también el proyecto de innovación "Desarrollo de competencias éticas y cívicas a través de un proyecto de aprendizaje-servicio virtual".  

Fernando Gil Cantero, UCM

Profesor Titular de Universidad  en el Departamento de Teoría e Historia de la Educación de la Facultad de Educación-Centro de Formación del Profesorado- (UCM). Codirector con el profesor David Reyero del Grupo de Investigación de la UCM “Antropología y Filosofía de la Educación” (GIAFE). Delegado de la UCM del Centro Universitario de Villanueva (Área de Educación).  Acreditado a Catedrático en 2012. Ganador del Premio Esteve en su segunda convocatoria (2012).

David Reyero García, UCM

Profesor Titular de Universidad  en el Departamento de Teoría e Historia de la Educación de la Facultad de Educación-Centro de Formación del Profesorado- (UCM). En sus publicaciones aborda tanto aspectos de la epistemología propia del conocimiento pedagógico como asuntos de actualidad referidos a las nuevas tecnologías, la educación cívica, la política y economía de la educación o los fines morales de la misma. Es Coordinador del título de Educador Social de la Facultad de Educación (UCM). Ha realizado colaboraciones con distintas Fundaciones dedicadas a la investigación educativa como la Fundación Bertelsmann o la Fundación Sociedad Europea y Educación.

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