Becoming a school head, training for the directive function in the school: the case of Tarragona (Catalonia)

Main Article Content

Pilar Iranzo-García
Marta Camarero-Figuerola
Juana-María Tierno-García
Charo Barrios-Arós

Abstract

INTRODUCTION.The professionalization of School Heads and their training occupy the international agendas because they have a critical influence on educational success, from pedagogical and distributed leadership. In this context, we ask ourselves the following research questions: How is the training (pre-service and in-service) of School Heads being organized? And, what training needs do they express? To answer these questions, we review the state of the art and the Spanish-Catalan legislative development in oder to contrast it with the assessment made by primary School Heads on the training for the directive function received, as well as their training needs. METHOD. As part of a wider investigation on school management in Primary Education, an ad hoc questionnaire was applied to a representative sample of School Headss in Tarragona. The analysis performed combines descriptive statistics with chi-square tests. RESULTS. The legal advances would be promoting a progressive professionalization of School Heads and models of training aligned with the pedagogical leadership. In opinion of the newcomer School Heads, the preeminent training needs are school management, legislation and personnel management besides the instructional methodologies. Nevertheless, in more advanced stages of professional development, training needs of School Heads are diversified and more orientated towards distributed leadership. DISCUSSION. The training should address both administrative and managerial needs as well as those inherent in each professional stage and the various leadership models through collaborative training methodologies based on experience sharing, mentoring and coaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Iranzo-García, P., Camarero-Figuerola, M., Tierno-García, J.-M., & Barrios-Arós, C. (2018). Becoming a school head, training for the directive function in the school: the case of Tarragona (Catalonia). Bordon. Revista De Pedagogia, 70(2), 57–72. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.54487
Section
Articles
Author Biographies

Pilar Iranzo-García, Universitar Rovira i Virgili

Profesora del Departamento de Pedagogía de la Universidad Rovira i Virgili (URV) en Comisión de Servicios (Acreditada Titular ANECA, 2011). Licenciada y Doctora en Pedagogía y Diplomada en Profesorado. Imparte docencia en los grados de maestro y pedagogía y en el máster de formación del profesorado de ESO, bachillerato, formación profesional y enseñanza de idiomas, en materias vinculadas a la mejora escolar y el asesoramiento a profesionales e instituciones educativas. Sus líneas de investigación son: mejora y liderazgo escolares, formación y desarrollo profesional del profesorado y docencia universitaria.

Marta Camarero-Figuerola, Universitat Rovira i Virgili

Profesora e investigadora Postdoctoral del Departamento de Pedagogía de la Universidad Rovira i Virgili (URV). Licenciada en Pedagogía por la Universitat de Barcelona. Máster en Formación de Formadores y Doctora en Pedagogía por la URV. Imparte docencia en asignaturas relacionadas con procesos y contextos educativos. Sus líneas de investigación son: dirección escolar, liderazgo educativo y docencia universitaria y mejora escolar. 

Juana-María Tierno-García, Universitat Rovira i Virgili

Profesora Agregada del Departamento de Pedagogía la Universidad Rovira i Virgili (URV). Licenciada y Doctora en Pedagogía. Máster Interuniversitario de Tecnología Educativa. Directora del Departamento de Pedagogía de la URV. Imparte docencia en grado en materias relacionadas con la investigación y la evaluación en educación. Las líneas de investigación son: Formación del profesorado, docencia universitaria y mejora escolar y dirección de centros.

Charo Barrios-Arós, Universitat Rovira i Virgili

Profesora Titular del Departamento de Pedagogía de la Universidad Rovira i Virgili (URV). Licenciada y Doctora en Pedagogía. Ha sido Directora del Departamento de Pedagogía de la URV durante 8 años. Imparte docencia en materias vinculadas a la planificación y organización educativa. Las líneas de investigación son: Formación y desarrollo profesional del profesorado, docencia universitaria y mejora escolar y dirección de centros.