Primary and secondary education pupils’ perceptions of their digital competence

Main Article Content

Juan de Pablos Pons
Pilar Colás Bravo
Jesús Conde Jiménez
Salvador Reyes de Cózar

Abstract

INTRODUCTION. This research aims to identify predictor variables associated with the domain level of digital competence of students in primary and secondary education from their own perception. Three variables in the scientific literature associated with this domain are selected : the personal and social subjects’ use of ICT, the integration of ICT in school practices by students (internalization), and the emotional well-being associated with digital technologies. METHOD. The study population consisted of 291,551 students enrolled in Primary and Secondary schools in the province of Seville (2013-14). Cluster sampling was performed, the sample unit were schools that have used and applied ICT for a long time. The final sample consisted of a total of 1,881 pupilss, representing the population under study, at a confidence level of 99% and a sampling error of 3%. For data collection an ad hoc questionnaire was designed and the reliability thereof is contrasted obtaining a Cronbach’s alpha of α=0.890. For data analysis a binary logistic regression was performed using SPSS v.23. RESULTS. The results confirm the goodness of fit of the proposed model (Test Ommibus=0.000, R2=0.239 and Hosmer-Lemeshow Test=0.193). The qualifying capacity model has been achieved correctly classifying 87.7% of subjects, with a specificity of 98.6%. In terms of predictive capacity, Internalization variable which gets more weight (Exp(B)=2.233), followed by Use (Exp(B)=1.627) and emotional wellbeing (Exp(B)=1.454). DISCUSSION. The findings confirm the predictive value of the variables; the use of ICT, the internalization and the subjective well-being in pupils’ the perception of their digital competence.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
de Pablos Pons, J., Colás Bravo, P., Conde Jiménez, J., & Reyes de Cózar, S. (2016). Primary and secondary education pupils’ perceptions of their digital competence. Bordon. Revista De Pedagogia, 69(1), 169–185. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.48594
Section
Articles
Author Biographies

Juan de Pablos Pons, Universidad de Sevilla

Catedrático de Universidad de Tecnología Educativa

Dpto. Didáctica y Organización Educativa.

Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Sevilla

C\ Pirotecnia s/n. Despacho 4.14. C.P.41013. Sevilla

Tlf: 955420600  E-mail: jpablos@us.es

 

Catedrático de Universidad. Decano de la Facultad de C.C. de la Educación y Presidente de la Conferencia Andaluza de Decanos de C.C. de la Educación. Director del Grupo GIETE (HUM154). Presidente de la Red Universitaria de Tecnología Educativa (RUTE). Evaluador de proyectos I+D. Sus líneas de investigación son: Las TIC aplicadas a la educación; la formación del profesorado; y el desarrollo del EEES. 

Pilar Colás Bravo, Universidad de Sevilla

Catedrática de Universidad de Métodos de Investigación

Dpto. Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación.

Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Sevilla

C\ Pirotecnia s/n. Despacho 4.77. C.P.41013. Sevilla

Tlf: 955420661  E-mail: pcolas@us.es

 

Catedrática de Universidad. Su docencia se centra en Metodología de Investigación Científica en Educación. Su trayectoria está vinculada a la formación investigadora y la innovación e investigación educativa, TIC, Género, Diversidad e Inclusión, e Investigación Evaluativa. Colabora con la ANECA y la ANEP y ha sido nombrada Experta del Comité de Educación Formal del Consejo de la Juventud de España (CJE)

Jesús Conde Jiménez, Universidad de Sevilla

Becario-FPU (Formación Profesorado Universitario). Ministerio de Educación

Dpto. Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación.

Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Sevilla

C\ Pirotecnia s/n. Despacho 4.77. C.P.41013. Sevilla

Tlf: 955420661  E-mail: jconde6@us.es

 

Becario FPU del Ministerio de Educación. Miembro del Grupo “Investigación, Evaluación y Tecnología Educativa” (GIETE, HUM154). Actualmente, se encuentra realizando su tesis doctoral  centrada en ambientes de aprendizaje TIC y competencias digitales. Licenciado en Psicopedagogía, diplomado en Maestro de Ed. Primaria y Máster en Dirección, Evaluación y Calidad de las Instituciones de Formación.

Salvador Reyes de Cózar, Universidad de Sevilla

Asistente Honorario

Dpto. Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación.

Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Sevilla

C\ Pirotecnia s/n. Despacho 4.77. C.P.41013. Sevilla

Tlf: 955420661  E-mail: salreydec@alum.us.es

 

Doctorando y Asistente Honorario en el dpto. de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación en la Universidad de Sevilla. Miembro del Grupo “Investigación, Evaluación y Tecnología Educativa” (GIETE, HUM154).  Diplomado en Magisterio de Educación Primaria, licenciado en Comunicación Audiovisual y master en Dirección, Evaluación y Calidad de las Instituciones de Formación.