Children’s councils and the design of public spaces. A methodological proposal

Main Article Content

Ingrid Agud
Ana M. Novella Cámara

Abstract

INTRODUCTION. Children participation in local and community life, as a specific application of the article 12 of the United Nation Convention on the Rights of the Child, has been influencing the decision-making processes in many local governments. The creation of spaces which enable the inclusion of the interest and specific needs of the children citizen collective, requires a systematization in order to turn them into a more inclusive and participatory project. Therefore, they have to incorporate certain principles which provide efficiency and authenticity throughout the undertaking and its results. This article, on the one hand, offers a theoretical frame which guides the children’s participation practices in the design of public spaces process through councils of citizenship participation of the municipal government. On the other hand, the core contribution of the article is a methodological proposal for the children’s participation in the design of public spaces. METHOD. The methodological proposal that we present is the result of years of experience facilitating children councils and different participatory research projects at a community level which study in depth this specific type of government body. RESULTS. The methodological recommendations are based on ideological and procedural principles which are realized throughout six practices which diverse one another regarding the citizens collective involved and the ways and levels of participation that are performed. DISCUSSION. The methodology that we present opens a pathway towards an architecture and an urbanism not only inclusive with children, but also participatory, being this second dimension of larger relevance in the procedure.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Agud, I., & Novella Cámara, A. M. (2015). Children’s councils and the design of public spaces. A methodological proposal. Bordon. Revista De Pedagogia, 68(1), 83–98. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68105
Section
Articles
Author Biographies

Ingrid Agud, Universidad Autónoma de Barcelona

Ingrid Agud*, Ph.D. Investigadora y Profesora Postdoctoral en el Departamento de Pedagogía Sistemática y Social de la Universidad Autónoma de Barcelona. Despacho G6/149. 08193, Bellaterra. Barcelona, España. 93.581.3007. Ingrid.agud@uab.cat

Doctora en Educación y Sociedad; Máster en Educación para la Ciudadanía y en Valores. Miembro del Grupo de Investigación en Educación Moral (GREM-UB) y colaboradora con el Grupo de Investigación de Políticas Educativas (GIPE-UAB). Algunos proyectos en los que participa son: RecerCaixa “Los consejos infantiles y el Consejo Nacional de Infancia y Adolescencia de Cataluña (CNIAC). Nuevas formas de participación política y cívica de los niños y las niñas de Cataluña” y I+D “Proyecto HEBE: momentos, espacios y procesos de empoderamiento juvenil”. 

Ana M. Novella Cámara, Universidad de Barcelona

Ana M. Novella, Ph.D. Investigadora y Profesora Agregada interina en el Departamento de Teoría e Historia de la Educación de la Universidad de Barcelona. Despacho 33. Pg. de la Vall d’Hebron, 171 08035 Barcelona, España. 934035242. anovella@ub.edu

Integrante del grupo de Investigación en Educación Moral (GREM) de la Universidad de Barcelona. Codirectora del proyecto de investigación Recercaixa “Los consejos infantiles y el Consejo Nacional de Infancia y Adolescencia de Cataluña (CNIAC). Nuevas formas de participación política y cívica de los niños y las niñas de Cataluña.” Autora, entre otras muchas publicaciones, del libro editado en Graò “Infants, partcipació i ciutat. El consell d’infants, un exercici de ciutadanía” (2013).