Evaluating teacher’s teaching competences for the detection of training needs

Main Article Content

María José Fernández Díaz
Jesús Miguel Rodríguez Mantilla
Francisco José Fernández Cruz

Abstract

INTRODUCTION. This research aims at evaluating the instrumental and interpersonal competences of Madrid’s generalist primary school teachers in order to identify their training needs. METHOD. The methodology used in this study is quantitative, non experimental and with an ex-post-facto design. The instrument used -a questionnaire developed ad-hocanalyzes the perception of students in 5th and 6th grades (N = 253) on Instrumental and Interpersonal Competences of teachers (N = 14). RESULTS. The results of descriptive and differential studies show strengths of teachers in the domain of the matter, in the clarity of their explanations, fairness in corrections and concern for conveying encouragement and spirit of excellence to their students. The teacher has weaknesses mainly in methodological and didactic aspects such as: group and project work and the use of technological resources. Cluster analysis allows for the identification of three different teacher profiles in the sample study. DISCUSSION. The results show the strengths and weaknesses in different aspects of teacher competence allowing to set up lines of action to improve teacher training in Primary.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fernández Díaz, M. J., Rodríguez Mantilla, J. M., & Fernández Cruz, F. J. (2016). Evaluating teacher’s teaching competences for the detection of training needs. Bordon. Revista De Pedagogia, 68(2), 85–101. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.68206
Section
Articles
Author Biographies

María José Fernández Díaz, Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid

Doctora en Educación. Decana de la Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid (España) y Profesora Titular del Dep. Métodos de Investigación y Disgnóstico en Educación.

Sus principales áreas de especialización son: metodología de investigación, evaluación en educación, dirección y liderazgo, formación de profesores y calidad y evaluación de centros, profesores y programas educativos. Es evaluadora de proyectos de investigación en distintas agencias, entre ellas la ANEP, evaluadora externa para la ACAP y Presidenta del Comité de Calidad de la Educación de la Asociación Española de la Calidad.

Jesús Miguel Rodríguez Mantilla, Facultad de Educación de la Universidad Complutense de Madrid

Doctor en Educación, Licenciado en Psicopedagogía y Diplomado en Magisterio de Educación Primaria. Sus últimos trabajos y publicaciones se enmarcan en el estudio del síndrome de Burnout en el profesorado, el clima en centros escolares, prácticas docentes y en el análisis de la calidad de las instituciones educativas.

Francisco José Fernández Cruz, Universidad Francisco de Vitoria

Doctor en Educación, Licenciado en Psicopedagogía y Diplomado en Magisterio de Educación Primaria por la UCM. Sus últimos trabajos y publicaciones se enmarcan en el estudio de las competencias del profesorado en TIC, el estudio y la acreditación de centros de excelencia TIC, el desarrollo de metodologías innovadoras en ambientes educativos,  la competencia emocional y en el análisis de la calidad de las instituciones educativas.