INTERNATIONAL BACCALAUREATE: A SUPRANATIONAL CURRICULUM FOR GLOBAL CITIZENS

Contenido principal del artículo

Maripé Menéndez Escandón

Resumen

INTRODUCTION. The expected growth of a new profile of inhabitants in the world, the so-called “global citizens”, has created a revolution and a need of transformation of existing educational systems. In an increasingly interconnected world there is a need for supranational curriculums that enable learners to have a better understanding of the world and its challenges. As such, we will evolve to a global consciousness allowing us to successfully overcome the challenges that join us together as human beings and as co-inhabitants of the planet. METHOD. This article has adopted the history and documentary research approach to study the International Baccalaureate (IB) that has developed a continuum of international programmes that serve the growing community of global citizens. Teaching and learning in the IB celebrates the many ways people work together to construct meaning and make sense of the world. RESULTS. The International Baccalaureate offers today, four rigorous international programmes to a community of more than 3,700 schools in 147 countries in the world. A supranational curriculum which recognition has gone beyond borders. DISCUSSION. Promoting open communication based on understanding and respect, the IB encourages students to become active, compassionate lifelong learners and offer opportunities for students to become active and caring members of local, national and global communities; they focus attention on the values and outcomes of internationally minded learning and intercultural understanding.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Cómo citar
Menéndez Escandón, M. (2015). INTERNATIONAL BACCALAUREATE: A SUPRANATIONAL CURRICULUM FOR GLOBAL CITIZENS. Bordón. Revista De Pedagogía, 67(1), 179–192. Recuperado a partir de https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/Bordon.2015.67112
Sección
Artículos
Biografía del autor/a

Maripé Menéndez Escandón, Colaboradora de GIPES, Universidad Autónoma de Madrid

Maripé Menéndez trabaja desde el año 2009 en la Organización del Bachillerato Internacional donde actualmente ocupa el cargo de Directora Regional para España dentro del Centro Global para IB África, Europa y Oriente Medio situado en La Haya (Holada). Dentro de la Fundación IB y en su sede en Ginebra, Suiza, ha codesarrollado proyectos de investigación relacionados con el reconocimiento del Programa del Diploma en el marco de países de la Unión Europea así como ha liderado estudios comparativos internacionales del programa del formación profesional del bachillerato internacional (IBCC). Actualmente colabora con el Centro Nacional de Innovación e Investigación Educativa del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte en el desarollo de distintas iniciativas conjuntas entre IB y el MECD. Asimismo es miembro colaborador del Grupo de Investigación de Política Educativa Supranacional de la Universidad Autónoma de Madrid.