Death as Triumph in Castilian Medieval Hagiography

Authors

  • Fernando Baños Vallejo Universidad de Alicante

DOI:

https://doi.org/10.37536/RPM.2022.36.36.92838

Keywords:

Death, Hagiography, Martyrs, Confessors, Berceo, Flos sanctorum

Abstract

The typology of death in hagiography is studied here through medieval Castilian works: the four poems that Berceo devoted to saints, and three martyrdoms read in flores sanctorum (Mamés, Vitores y Cristina). The aim is to examine how these seven stories nuance common motifs of hagiography: in the passions, martyrdom is the nucleus of the story, and sufficient proof of sanctity, and so of victory. In the lives of confessors, death is no longer the structural nucleus, but it also fulfils an outstanding function, triumphant too, insofar as it is a pass to Glory.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Altman, Charles F. (1975), «Two Types of Opposition and the Structure of Latin Saints’ Lives», Medievalia et Humanística, 6 (Medieval Hagiography and Romance), pp. 1-11.

Baños Vallejo, Fernando (2003), Las vidas de santos en la literatura medieval española. Madrid: El Laberinto. En línea: <http://www.cervantesvirtual.com/obra/las-vidas-de-santos-en-la-literatura-medieval-espanola/> [consulta: 11/11/2021].

Baños Vallejo, Fernando (2004-2005), «San Vitores en otro incunable (II): edición de Juan de Burgos (1499)», Archivum, 54-55, pp. 395-419.

Baños Vallejo, Fernando (2009), «El Flos sanctorum medieval para lectores de hoy», en Jesús Cañas Murillo, Francisco Javier Grande Quejigo y José Roso Díaz (eds.), Medievalismo en Extremadura. Estudios sobre literatura y cultura hispánicas de la Edad Media. Cáceres: Universidad de Extremadura, pp. 261-272.

Baños Vallejo, Fernando (2012), «La transformación del flos sanctorum castellano en la imprenta», en Marinela Garcia Sempere y M.ª Àngels Llorca Tonda (eds.), Vides medievals de sants: difusió, tradició i llegenda. Alicante: Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, pp. 65-97.

Baños Vallejo, Fernando y Uría Maqua, Isabel (2000), La leyenda de los santos (Flos sanctorum del ms. 8 de la Biblioteca de Menéndez Pelayo). Santander: Sociedad Menéndez Pelayo.

Beresford, Andrew M. (1997), «The Figure of the Martyr in Gonzalo de Berceo’s Martirio de San Lorenzo», en Andrew M. Beresford y Alan Deyermond (eds.), Proceedings of the Eighth Colloquium. Papers of the Medieval Hispanic Research Seminar, 5. London: Department of Hispanic Studies, Queen Mary/Westfield College, pp. 107-117.

Beresford, Andrew M. (2010), The Severed Breast: The Legends of Saints Agatha and Lucy in Medieval Castilian Literature. Newark, Delaware: Juan de la Cuesta.

Beresford, Andrew M. (2020), Sacred Skin: The Legend of St. Bartholomew in Spanish Art and Literature. Leiden: Brill.

Cortés Guadarrama, Marcos (2018), Flos sanctorum con sus ethimologías. Lo maravilloso hagiográfico. Xalapa: Universidad Veracruzana.

Domínguez Matito, Francisco y Borsari, Elisa (eds.) (2020), Revisitando a Berceo: Lecturas del siglo XXI. Madrid/Frankfurt am M./San Millán de la Cogolla: Ibeoroamericana/Vervuert/Cilengua.

Duchet-Suchaux, Gaston y Pastoureau, Michel (1994), La Bible et les saints. Guide iconographique. París: Flammarion.

Dutton, Brian (ed.) (1967), Gonzalo de Berceo, La Vida de San Millán de la Cogolla. London: Tamesis Books.

Dutton, Brian (1976), «A Chronology of the Works of Gonzalo de Berceo», en Alan D. Deyermond (ed.), Medieval Hispanic Studies presented to Rita Hamilton. London: Tamesis Books, pp. 67-76.

Dutton, Brian (ed.) (1978), Gonzalo de Berceo, La Vida de Santo Domingo de Silos. Obras completas IV. London: Tamesis Books.

Fernández Conde, Francisco Javier (1987), «El biógrafo contemporáneo de Santo Martino: Lucas de Tuy», en Santo Martino de León. Ponencias del I Congreso Internacional sobre Santo Martino en el VIII centenario de su obra literaria 1185-1985. León: Isidoriana Editorial, pp. 303-334.

Hernández Amez, Vanesa (2004-2005), «Las vidas de las mártires: modelos para imitar», Archivum, 54-55, pp. 315-330.

Hernández Amez, Vanesa (2005), «El ataque a lo femenino: tortura y muerte de las mártires en la hagiografía castellana medieval», en Rafael Alemany, Josep Lluís Martos Sánchez y Josep Miquel Manzanaro (eds.), Actes del X Congrés Internacional de l’Associació Hispànica de Literatura Medieval, vol. 2. Alicante: Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana, pp. 851-864.

Mira Miralles, Isabel (2008-2009), «“Muerte que a todos convidas”: La muerte en la literatura hispánica medieval», Revista de lengua y literatura catalana, gallega y vasca, 14, pp. 291-326.

Mitre Fernández, Emilio (2003-2004), «Muerte y modelos de muerte en la Edad Media clásica», Edad Media. Revista de Historia, 6, pp. 11-31.

Ribadeneira, Pedro de (1616), Flos sanctorum o libro de las vidas de los santos. Primera parte [1599]. Madrid: Luis Sánchez.

Ruiz Domínguez, Juan Antonio (1999), «“Desamparo la alma el cuerpo venturado”», en Juan Antonio Ruiz Domínguez, El mundo espiritual de Gonzalo de Berceo. Logroño: Instituto de Estudios Riojanos.

Villegas, Alonso de (1588), Flos sanctorum y historia general de la vida y hechos de Jesuchristo [1578]. Madrid: Pedro Madrigal.

Uría Maqua, Isabel (coord.) (1992), Gonzalo de Berceo, Obra completa. Madrid: EspasaCalpeGobierno de la Rioja.

Uría Maqua, Isabel (2004), Mujeres visionarias de la Edad Media: Oria y Amuña en Berceo. Salamanca: Seminario de Estudios Medievales y Renacentistas.

Published

2022-02-11

How to Cite

Baños Vallejo, F. (2022) “Death as Triumph in Castilian Medieval Hagiography”, Revista de poética medieval, 36(36), pp. 85–106. doi: 10.37536/RPM.2022.36.36.92838.

Metrics