The 90DC incunabulum poetic sheet: material aspects and typographical study
DOI:
https://doi.org/10.37536/RPM.2020.34.0.78280Keywords:
Disticha Catonis, Martín Puyazuelo, Incunabulum, Hurus, Typography, WatermarkAbstract
The 90DC incunable poetic sheet has several unresolved unknowns: the dating, the printing place and the workshop in which it was made. This work does the autopsy of the three copies preserved in Zaragoza, Madrid and El Escorial, compares the typography and analyzes the watermarks of the paper. The conclusion is that the impression had to be made in the city of Zaragoza, in a circle of the Hurus brothers.
Downloads
Métricas alternativas
References
ALVAR, Carlos y José Manuel LUCÍA MEGÍAS (2002), Diccionario filológico de literatura medieval española. Textos y transmisión. Madrid: Castalia.
Bernstein-The Memory of Paper. En línea: <http://www.memoryofpaper.eu/BernsteinPortal/appl_start.disp#> [Consulta: 07/02/2020].
BIELER, Ludwig (1955), Reseña a «BOAS, Marcus (1952), Disticha Catonis, recensuit et apparatu instruxit, opus post Marci Boas mortem edendum curauit Henricus Johannes Botschuyver. Amsterdam: North-Holland Publishing Co.», Scriptorium, 9:1, pp. 154-155.
BIZZARRI, Hugo O. (2002), «Algunos aspectos de la difusión de los Disticha Catonis en Castilla durante la Edad Media (I)», Medioevo Romanzo, 26:1, pp. 127-148.
BOAS, Marcus (1952), Disticha Catonis, recensuit et apparatu instruxit, opus post Marci Boas mortem edendum curauit Henricus Johannes Botschuyver. Amsterdam: North-Holland Publishing Co.
Catón moderno (1922). Barcelona: Editorial F.T.D. [existe una reimpresión facsímil: Barcelona: Editorial Luis Vives (RBA), 2007].
CICLE, Corpus de Incunables de Clásicos Latinos en España. En línea: <http://www.incunabula.uned.es/cicle.php> [Consulta: 30/01/2020].
CIVIL, Pierre (1996), «La formation à travers les Catones», en Agustín Redondo, La formation de l’enfant en Espagne aux XVIe et XVIIe siècles. Paris: Publications de La Sorbonne, pp. 254-271.
CLAVERÍA, Carlos (1989), «La traslaçion del muy excelente doctor Catón llamado, hecha por un egregio maestro, Martín García llamado», en Cuadernos de Estudios Caspolinos, 15, pp. 29-140.
DUTTON, Brian (1990-1991), El cancionero del siglo XV (1360-1520). Salamanca: Universidad de Salamanca, 7 vols.
Filigranas Hispánicas, Instituto del Patrimonio Cultural de España. En línea: <https://www.mecd.es/filigranas/buscador_init> [Consulta: 07/02/2020].
GAGO JOVER, Francisco (2003), Textos y concordancias de las versiones castellanas de «Disticha Catonis». New York: Hispanic Seminary of Medieval Studies.
GARCÍA CRAVIOTTO, Francisco (1989-1990), Catálogo General de Incunables en las Bibliotecas Españolas. Madrid: Biblioteca Nacional, 2 vols.
GARCÍA MASEGOSA, Antonio (1997), Erasmo de Rotterdam. «Los dísticos de Catón comentados». Vigo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Vigo.
Gesamtkatalog der Wiegendrucke. En línea: <https://www.gesamtkatalogderwiegendrucke.de/docs/GW06384.htm> [Consulta: 30/01/2020].
GONZÁLEZ ROLÁN, Tomás (1974), «La tradición de los Dicta Catonis y el Ripollensis 106», Habis, 5, pp. 93-108.
GONZÁLEZ-BLANCO GARCÍA, Elena (2007), «Las traducciones romances de los Disticha Catonis», eHumanista, 9, pp. 20-82.
GONZÁLEZ-BLANCO GARCÍA, Elena (2012), El «Catón» en la literatura europea, versiones, antología de textos y bibliografía comentada. Saarbrücken: Editorial Academia Española/Lap Lambert Academic Publishing GmbH & Co. KG.
HAEBLER, Konrad (1903), Bibliografía ibérica del siglo XV. Enumeración de todos los libros impresos en España y Portugal hasta el año de 1500. La Haya/Leipzig: Martinus Nijhoff/K. W. Hiersemann.
HAEBLER, Konrad (1917), Bibliografía ibérica del siglo XV. Segunda parte. Leipzig/La Haya: Hiersemann/Martinus Nijhoff.
Incunabula Short Title Catalogue, British Library. En línea: <https://data.cerl.org/istc/ic00319950> [Consulta: 31/01/2020].
INFANTES, Víctor (1997), «El Catón hispánico: versiones, ediciones y transmisiones», en José Manuel Lucía Megías (ed.), Actas del VI Congreso Internacional de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval (Alcalá de Henares, 12-16 de septiembre de 1995). Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, II, pp. 839-846.
LOAISA, Martin (ed.) (1543), Disticha de moribus, nomine Catonis inscripta, cum Latina & Hispanica interpretatione. Lyon: Jean & François Frellon.
MACROBIO (2009), Saturnales, intr. y trad. Juan Francisco Mesa Sanz. Madrid: Akal.
MONTOZA COCA, Manuel (2018), Los Sermones de Don Martín García, obispo de Barcelona. Edición y estudio [Tesis doctoral]. Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona.
NEBRIJA, Antonio de (2009), Libri minores, ed. de Marco A. Gutiérrez. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca.
NEVE, Joseph (1926), Catonis Disticha. Facsimilés, notes, liste des éditions du XVe siècle. Paris: H. Vaillant-Carmanne.
PÉREZ Y GÓMEZ, Antonio (1954), Incunables poéticos castellanos, III. Valencia.
PÉREZ Y GÓMEZ, Antonio (1964), Incunables poéticos castellanos, IX. Valencia.
PÉREZ Y GÓMEZ, Antonio (1964), Versiones castellanas del Pseudo Catón, Noticias bibliográficas. Valencia: Artes Gráficas Soler.
RODRÍGUEZ MOÑINO, Antonio (1997), Nuevo Diccionario Bibliográfico de Pliegos Sueltos Poéticos (s. XVI). Madrid: Castalia.
ROMERO TOBAR, Luis (1989), «Los libros poéticos impresos en los talleres de Juan y Pablo Hurus», Aragón en la Edad Media, 8, pp. 561-574.
SÁNCHEZ, Juan Manuel (1905), Bibliografía zaragozana del siglo XV. Zaragoza.
SÁNCHEZ LÓPEZ, Juan Francisco (1999), «Edición anotada y estudio preliminar de las Coplas a Nuestro Señor, de Martín García Puyazuelo», en Anuario de Centro de la UNED en Calatayud, 7:1, pp. 219-233 [=Cuadernos de Estudios Caspolinos, 24 (1999), pp. 145-168)].
SÁNCHEZ LÓPEZ, Juan Francisco (2009), Martín García Puyazuelo. La ética de Catón. Zaragoza: Larumbe/Prensas Universitarias de Zaragoza.
Typenrepertorium der Wiegendrucke. En línea: <https://tw.staatsbibliothek-berlin.de/> y <https://tw.staatsbibliothek-berlin.de/of0183> [Consulta: 30/01/2020].
VINDEL, Francisco (1951), El arte tipográfico en España durante el siglo XV. Dudosos de lugar de impresión, adiciones y correcciones a toda la obra. Madrid: Ministerio de Asuntos Exteriores, Relaciones Culturales.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The opinions and facts stated in each article are the exclusive responsability of the authors. The University of Alcalá is not responsible in any case for the credibility and aunthenticity of the studies.
Authors will retain the rights on their work, even if they will be granting the journal a non-exclusive right of use to reproduce, edit, distribute, publicly communicate and show their work. Therefore, authors are free to enter into additional, independent contracts for non-exclusive distribution of the works published in this journal (such as uploading them to an institutional repository or publishing them in a book), as long as the fact that the manuscripts were first published in this journal is acknowledged.
Works are published under the terms stipulated in the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0) that allows third parties to share the work under the following conditions:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.




