Parents’ Educational Expectations don’t Explain School Performance

Authors

  • Enrique Martín Criado Departamento de Sociología. Universidad Pablo de Olavide
  • Carmuca Gómez Bueno Departamento de Sociología. Universidad de Granada

DOI:

https://doi.org/10.22325/fes/res.2016.2

Keywords:

School failure, educational expectations, social classes, parents’ involvement, educational indicators

Abstract

Many authors, since the Wisconsin model, defend that parents’ educational expectations are one of the main causes of the differences in school success by social origin. According to them, educational expectations produce school success increasing parents’ involvement and son’s expectations and self-concept. On the contrary, other authors defend that educational expectations depend on school success. This article checks both theories with the “Social Survey 2010”, which offers data of two students’ cohorts, 12 and 16 years old. First, we compare parents’ expectations between both cohorts controlling by grades and social origin. Then we analyze the relation of parents’ expectations with parents’ involvement. The results show that expectations adapt to school performance: parents expectations decrease distinctly from 12 to 16 years in the lower social strata —which suffer a big school failure in secondary education— and there is very little relation between parents’ expectations and parents’ involvement.

Author Biographies

Enrique Martín Criado , Departamento de Sociología. Universidad Pablo de Olavide

Profesor titular de universidad en el Departamento de Sociología de la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla. Doctor en Sociología por la Universidad Complutense de Madrid. Sus principales áreas de investigación son la sociología de la educación, las transformaciones de las familias de clases populares, las técnicas cualitativas y el análisis de discurso. Entre sus publicaciones más recientes destacan los libros Les deux Algéries de Pierre Bourdieu (Croquant, 2008), La escuela sin funciones (Bellaterra, 2010), Conflictos por el tiempo (coed. con Carlos Prieto, CIS, 2015) y los artículos “Mentiras, inconsistencias y ambivalencias. Teoría de la acción y análisis de discurso” (Revista Internacional de Sociología, vol. 72, n.º 1) y “Describir, explicar, participar en el debate público: la necesidad de la investigación cualitativa” (Arxius, 31).

Carmuca Gómez Bueno , Departamento de Sociología. Universidad de Granada

Profesora titular de universidad en el Departamento de Sociología de la Universidad de Granada. Doctora en Sociología por la Universidad de Granada. Sus líneas de investigación incluyen sociología de la educación, sociología del trabajo, sociología de la salud y metodología. Ámbitos en los que ha publicado numerosos artículos. Entre sus publicaciones más recientes destacan: “El efecto de las técnicas en los datos: el caso de la anticoncepción” (Empiria, n.º 25), en colaboración con Helénè Bretin “Du tabou à l’incitation. Vieillissement et redéfinition des relations de genre en Espagne” (Genre, sexualité y Societé, n.º 6), además de diferentes informes sobre salud sexual y reproductiva. Anteriormente investigó sobre educación y colaboró con Martín Criado et al. en la investigación y publicación de Familias de clase obrera y escuela (Iralka, 2000). Junto con Julio Carabaña publicó Escalas de prestigio profesional (CIS, 1996).

Published

2017-01-01

How to Cite

Martín Criado, E., & Gómez Bueno, C. (2017). Parents’ Educational Expectations don’t Explain School Performance. Spanish Journal of Sociology, 26(1). https://doi.org/10.22325/fes/res.2016.2