The trial of Clodia: an educational escape room in a Latin II class

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23808/rel.v21i21.92731

Keywords:

gamification, escape room, Pro Caelio, Clodia, Cicero

Abstract

We put forward a teaching proposal on Gamification for the subject Latin II in the 2nd year of Bachillerato, an escape room whose narrative focuses on Cicero’s speech Pro Caelio. For a limited time, students, organized in groups, must solve several challenges
about the contents of the curriculum: literature (oratory and lyrical poetry), vocabulary, morphology, syntax and the translation of original texts. This teaching approach allows students to review and consolidate their knowledge in a playful way and it also contributes to develop their communicative skills, rational thinking and digital competence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abad Mellizo, A. (2020): «El uso de la novela histórica La suerte de Venus para el estudio de la oratoria latina en un aula de 2º de Bachillerato», Thamyris 11, 361-392.

Agnelotti, G. & Stella, E. (1991): Clodia, la nemica di Cicerone, Florencia, Atheneum.

Arcaz Pozo, J. L. (2016): «¿Quién mató a Quinto Cecilio Metelo Céler? Clodia: alcohol, sexo y crimen en la Roma Republicana», en Fernández de Mier, E. & Cortés Martín, J. (eds.), ¿Pero quién mató a…? Muertes enigmáticas en el Mundo Antiguo, Madrid, Delegación de Madrid de la Sociedad Española de Estudios Clásicos, 163-187.

Baños Baños, J. M. (1994): «Introducción», en M. Tulio Cicerón, Discursos IV, Madrid, Gredos.

Baños Baños, J. M. (2002): «Cicerón novelado», en Maestre Maestre, J. M., Charlo Brea, L. & Pascual Barea, J. (coords.), Humanismo y pervivencia del mundo clásico: homenaje al profesor Antonio Fontán, vol. 4 (Pervivencia del mundo clásico), 2019-2036.

Berjano Rodríguez, B. (2020): «Clodia Metela en el discurso Pro Caelio de Cicerón: un arquetipo subversivo de mujer», Journal of Feminist, Gender and Women Studies 8, 3-11.

Blog Ágora Abierta (Enlace a https://www.agorabierta.com)

Blog Applejux (Enlace a https://www.applejux.org)

Blog de Fernando Lillo Redonet (Enlace a http://fernandolillo.blogspot.com)

Calvo Roselló, V. & López Rodríguez, M. I. (2021), «Gamificación en el aula universitaria: una experiencia de “escape room inversa”», REDU. Revista de docencia universitaria 19.1, 45-74.

Cantarella, E. (1997): Pasado próximo. Mujeres romanas de Tácita a Sulpicia, Madrid, Cátedra (1ª ed. Milán, Feltrinelli, 1996).

Cid López, R. M. (2005): «Clodia imaginada por Cicerón. La construcción de la biografía de una libertina», en Pedregal Rodríguez, A. & González González, M. (eds.), Venus sin espejo. Imágenes de mujeres en la Antigüedad clásica y el cristianismo primitivo, 162-184.

Ejemplos de uso del cifrado césar en un escape room educativo (Enlace a https://

eduescaperoom.com/ejemplos-de-uso-del-cifrado-cesar-en-un-escape-room-

educativo)

El codificador de colores (Enlace a https://eduescaperoom.com/codificador-de-colores)

García González, A. (2009): Cicerón. En defensa de Celio, Madrid, Cátedra.

Generador de candados digitales online (Enlace a https://eduescaperoom.com/generador-candado-digital)

Generador de cartas antiguas (Enlace a http://www.yeray.com/generadorcartas)

Guerrero Contreras, C. (2000): «La juventud romana en el Pro Caelio de Cicerón», Estudios Clásicos 118, 27-49.

López Fonseca, A. (2004): «Lesbia, un ideal poético en la Roma de César», en De la Villa, J. (ed.), Mujeres en la Antigüedad, Madrid, Alianza editorial, 141-165.

Marqués García, R. (2019): «Éxodos: un escape room para Griego I», Thamyris 10, 191-214.

Martínez, A. M., Fernández, M. & Poyatos, M. (2018): Juegos de fuga para educación. Claves para diseñar un breakout edu o escape room para tus alumnos. <http://www.blogsita.com/guia-para-disenar-un-breakout-edu-y-scape-room> [15/05/21].

Montero Cartelle, E. & Herrero Ingelmo, M. C. (1994): De Virgilio a Umberto Eco: la novela histórica latina contemporánea, Madrid - Huelva, Ediciones del Orto – Universidad de Huelva.

Negre i Walczaz, C. (2019): «10 razones para utilizar un escape room educativo en clase», Educación 3.0 27 de agosto 2019 <https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/razones-escape-room educativo> [15/05/21]

Oliva, H. A. (2016): «La gamificación como estrategia metodológica en el contexto educativo universitario», Realidad y reflexión 16.44, 29-47.

Onecha Pérez, B., Sanz Prat, J. & López Valdés, D. (2019): «Los límites de la ludificación en la enseñanza de la arquitectura. La técnica del Escape Room», ZARCH. Journal of interdisciplinary studies in Architecture and Urbanism 12, 122-133.

Paíno Carmona, A. (1995): Los poetas romanos en la novela histórica, Valladolid, Universidad de Valladolid.

Paíno Carmona, A. (1999): «Tres aproximaciones a Catulo en la Literatura española actual», en Aldama, A. M., Del Barrio Vega, F., Conde Salazar, M., Espigares Pinilla, A. & López de Ayala y Genovés, M. J. (coords.), La filología latina hoy: Actualización y perspectivas, Madrid, Sociedad de estudios latinos, Vol. 2, 1149-1160.

Pina Polo, F. (1991): «Cicerón contra Clodio: el lenguaje de la invectiva», Gerión 9, 131-150.

Priante, A. (1992): Lesbia mía, Barcelona, Seix Barral.

Priante, A. (1995): La encina de Mario, Madrid, Ediciones Clásicas.

Real Torres, C. (2020): «Enseñanza gamificada y aprendizaje basado en problemas: diseño de un escape room sobre Cultura Clásica», Thamyris 11, 53-70.

Saylor, S. (2007): La suerte de Venus, (versión esp. de M. L. García de la Hoz & R. Ayuso), Barcelona, Planeta (1ª ed. Barcelona, 1995).

Sierra Daza, M. C. & Fernández-Sánchez, M. R. (2019): «Gamificando el aula universitaria. Análisis de una experiencia de Escape Room en educación superior», Revista de Estudios y Experiencias en Educación 18.36, 105-115.

Skinner, M. B. (2011): Clodia Metelli: the tribune’s sister, Oxford, Oxford University Press.

Teixes Argilés, F. (2015): Gamificación: motivar jugando, Barcelona, Editorial UOC.

Valverde Abril, J. J. (2009): «Bibliografía Clodiana (I): Nota bibliográfica sobre la figura de Clodia-Lesbia», Florentia iliberritana 20, 309-343.

Whatsapp fake chat (Enlace a https://www.fakewhats.com/whats-sim)

Published

2021-12-24

How to Cite

Recio Muñoz, V. and Paino Carmona, A. M. (2021) “The trial of Clodia: an educational escape room in a Latin II class”, Revista de Estudios Latinos, 21(21), pp. 157–180. doi: 10.23808/rel.v21i21.92731.

Issue

Section

Reports on Teaching and New Technology