The trial of Clodia: an educational escape room in a Latin II class
DOI:
https://doi.org/10.23808/rel.v21i21.92731Keywords:
gamification, escape room, Pro Caelio, Clodia, CiceroAbstract
We put forward a teaching proposal on Gamification for the subject Latin II in the 2nd year of Bachillerato, an escape room whose narrative focuses on Cicero’s speech Pro Caelio. For a limited time, students, organized in groups, must solve several challenges
about the contents of the curriculum: literature (oratory and lyrical poetry), vocabulary, morphology, syntax and the translation of original texts. This teaching approach allows students to review and consolidate their knowledge in a playful way and it also contributes to develop their communicative skills, rational thinking and digital competence.
Downloads
References
Abad Mellizo, A. (2020): «El uso de la novela histórica La suerte de Venus para el estudio de la oratoria latina en un aula de 2º de Bachillerato», Thamyris 11, 361-392.
Agnelotti, G. & Stella, E. (1991): Clodia, la nemica di Cicerone, Florencia, Atheneum.
Arcaz Pozo, J. L. (2016): «¿Quién mató a Quinto Cecilio Metelo Céler? Clodia: alcohol, sexo y crimen en la Roma Republicana», en Fernández de Mier, E. & Cortés Martín, J. (eds.), ¿Pero quién mató a…? Muertes enigmáticas en el Mundo Antiguo, Madrid, Delegación de Madrid de la Sociedad Española de Estudios Clásicos, 163-187.
Baños Baños, J. M. (1994): «Introducción», en M. Tulio Cicerón, Discursos IV, Madrid, Gredos.
Baños Baños, J. M. (2002): «Cicerón novelado», en Maestre Maestre, J. M., Charlo Brea, L. & Pascual Barea, J. (coords.), Humanismo y pervivencia del mundo clásico: homenaje al profesor Antonio Fontán, vol. 4 (Pervivencia del mundo clásico), 2019-2036.
Berjano Rodríguez, B. (2020): «Clodia Metela en el discurso Pro Caelio de Cicerón: un arquetipo subversivo de mujer», Journal of Feminist, Gender and Women Studies 8, 3-11.
Blog Ágora Abierta (Enlace a https://www.agorabierta.com)
Blog Applejux (Enlace a https://www.applejux.org)
Blog de Fernando Lillo Redonet (Enlace a http://fernandolillo.blogspot.com)
Calvo Roselló, V. & López Rodríguez, M. I. (2021), «Gamificación en el aula universitaria: una experiencia de “escape room inversa”», REDU. Revista de docencia universitaria 19.1, 45-74.
Cantarella, E. (1997): Pasado próximo. Mujeres romanas de Tácita a Sulpicia, Madrid, Cátedra (1ª ed. Milán, Feltrinelli, 1996).
Cid López, R. M. (2005): «Clodia imaginada por Cicerón. La construcción de la biografía de una libertina», en Pedregal Rodríguez, A. & González González, M. (eds.), Venus sin espejo. Imágenes de mujeres en la Antigüedad clásica y el cristianismo primitivo, 162-184.
Ejemplos de uso del cifrado césar en un escape room educativo (Enlace a https://
eduescaperoom.com/ejemplos-de-uso-del-cifrado-cesar-en-un-escape-room-
educativo)
El codificador de colores (Enlace a https://eduescaperoom.com/codificador-de-colores)
García González, A. (2009): Cicerón. En defensa de Celio, Madrid, Cátedra.
Generador de candados digitales online (Enlace a https://eduescaperoom.com/generador-candado-digital)
Generador de cartas antiguas (Enlace a http://www.yeray.com/generadorcartas)
Guerrero Contreras, C. (2000): «La juventud romana en el Pro Caelio de Cicerón», Estudios Clásicos 118, 27-49.
López Fonseca, A. (2004): «Lesbia, un ideal poético en la Roma de César», en De la Villa, J. (ed.), Mujeres en la Antigüedad, Madrid, Alianza editorial, 141-165.
Marqués García, R. (2019): «Éxodos: un escape room para Griego I», Thamyris 10, 191-214.
Martínez, A. M., Fernández, M. & Poyatos, M. (2018): Juegos de fuga para educación. Claves para diseñar un breakout edu o escape room para tus alumnos. <http://www.blogsita.com/guia-para-disenar-un-breakout-edu-y-scape-room> [15/05/21].
Montero Cartelle, E. & Herrero Ingelmo, M. C. (1994): De Virgilio a Umberto Eco: la novela histórica latina contemporánea, Madrid - Huelva, Ediciones del Orto – Universidad de Huelva.
Negre i Walczaz, C. (2019): «10 razones para utilizar un escape room educativo en clase», Educación 3.0 27 de agosto 2019 <https://www.educaciontrespuntocero.com/noticias/razones-escape-room educativo> [15/05/21]
Oliva, H. A. (2016): «La gamificación como estrategia metodológica en el contexto educativo universitario», Realidad y reflexión 16.44, 29-47.
Onecha Pérez, B., Sanz Prat, J. & López Valdés, D. (2019): «Los límites de la ludificación en la enseñanza de la arquitectura. La técnica del Escape Room», ZARCH. Journal of interdisciplinary studies in Architecture and Urbanism 12, 122-133.
Paíno Carmona, A. (1995): Los poetas romanos en la novela histórica, Valladolid, Universidad de Valladolid.
Paíno Carmona, A. (1999): «Tres aproximaciones a Catulo en la Literatura española actual», en Aldama, A. M., Del Barrio Vega, F., Conde Salazar, M., Espigares Pinilla, A. & López de Ayala y Genovés, M. J. (coords.), La filología latina hoy: Actualización y perspectivas, Madrid, Sociedad de estudios latinos, Vol. 2, 1149-1160.
Pina Polo, F. (1991): «Cicerón contra Clodio: el lenguaje de la invectiva», Gerión 9, 131-150.
Priante, A. (1992): Lesbia mía, Barcelona, Seix Barral.
Priante, A. (1995): La encina de Mario, Madrid, Ediciones Clásicas.
Real Torres, C. (2020): «Enseñanza gamificada y aprendizaje basado en problemas: diseño de un escape room sobre Cultura Clásica», Thamyris 11, 53-70.
Saylor, S. (2007): La suerte de Venus, (versión esp. de M. L. García de la Hoz & R. Ayuso), Barcelona, Planeta (1ª ed. Barcelona, 1995).
Sierra Daza, M. C. & Fernández-Sánchez, M. R. (2019): «Gamificando el aula universitaria. Análisis de una experiencia de Escape Room en educación superior», Revista de Estudios y Experiencias en Educación 18.36, 105-115.
Skinner, M. B. (2011): Clodia Metelli: the tribune’s sister, Oxford, Oxford University Press.
Teixes Argilés, F. (2015): Gamificación: motivar jugando, Barcelona, Editorial UOC.
Valverde Abril, J. J. (2009): «Bibliografía Clodiana (I): Nota bibliográfica sobre la figura de Clodia-Lesbia», Florentia iliberritana 20, 309-343.
Whatsapp fake chat (Enlace a https://www.fakewhats.com/whats-sim)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudios Latinos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The originals published in the printed and electronic editions of this journal are the property of the Revista de Estudios Latinos and can be circulated as long as the original source and authorship is made clear in any reproduction, full or partial, of the same, and as long as this is not done for commercial purposes.