A teaching experience, enforcement and results: the epigraphy, didactic and interdisciplinary element for the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23808/rel.v20i0.87203

Keywords:

Latin; History of Spain; class materials; didactic experiences.

Abstract

The epigraphy as a teaching method in the classroom yields beneficial results thanks to its interdisciplinary nature. We can access various aspects of both the language and the culture, through real texts and without adapting, with a relatively low morphosyntactic complexity, fact that allows its application in various contents of the curricular blocks. Thus, a proposal that addresses issues common to the subjects of Latin II and History of Spain of the 2nd year of Bachillerato is proposed. The proposed activities will be carried out through active methodologies to encourage cooperation, participation and classroom intervention in the students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abascal, J. M. (2000-2001): «La Era consular hispana y el final de la práctica epigráfica pagana», Lvcentum 19.20, 269-292.

BOE, núm. 23 de 3 de enero de 2015.

BOCM, núm. 120 de 22 de mayo de 2015.

Calderini, A. (1974): Epigrafia, Turín, Società Editrice Internazionale.

Fernández, D. (2000): «La epigrafía, un elemento didáctico», Actas de las II Jornadas de Humanidades Clásicas, Almendralejo.

Fita, F. (1894): «Excursiones epigráficas», Boletín de la Real Academia de la Historia 25, Madrid, 83.

García, M. P. (1971): La basílica visigótica de San Juan de Baños y el arte visigodo, Palencia.

Gil, J. (1978): «Epigraphica III», Cuadernos de Filología Clásica 14, 83-120.

Gómez, S. (2019): «Inscripción conmemorativa de la construcción de la iglesia de San Juan de Baños», Boletín del Archivo Epigráfico 3, 64-68.

Hoyo, J. del (2006): «A propósito de la inscripción dedicatoria de San Juan de Baños», [en] C.Fernández-J. Gómez Pallarés (eds.), Cerdanyola del Vallès, Temptanda Viast. Nuevos estudios sobre la poesía epigráfica latina 13-15.

Navascués, J . De (1953): El concepto de epigrafía. Consideraciones sobre la necesidad de su ampliación. Discursos leídos ante la Real Academia de la Historia, Madrid.

Mallon, J. (1982): De l’écriture: recueil d’études publiées de 1937 a 1981, París, Centre National de la Reserche Scientifique.

Rodríguez, A. (1975). Las historias de los godos, vándalos y suevos de San Isidoro de Sevilla, León, Archivo Histórico Diocesano de León.

Santiago, J. de (2004): «La epigrafía: evolución conceptual y metodológica», Documenta & Instrumenta 1, 203-220.

Velázquez, I. (2008): «Los estudios epigráficos. Cuestión de métodos interdisciplinares», Pyrenae 39/1, 7-41.

— (2007): «El acto epigráfico en la Hispania Visigoda. (Del rey abajo, todos)», Hispania Gothorum. Toledo, 87-106.

Velázquez, I. & Hernando, R. (2000): «Una noticia desconcertante sobre la inscripción de San Juan de Baños ofrecida por Álvarez Gómez de Castro», Archivo Español de Arqueología 73/181-182, 301-307.

Zeumer, K. (1902). Liber Iudicorum sive Lex Visigothorum. Accedunt leges novellae et extravagantes, Hannover, Monumenta Germaniae Historica.

Bibliografía epigráfica (notación abreviada)

AE L’Année épigraphique. Revue des publications épigraphiques relatives à l’Antiquité romaine, París.

CLE Bücheler - Lommatzsch. (1972). Carmina Latina Epigraphica, Vol. I, Editio stereotypa, Ámsterdam.

HEp Hispania Epigraphica. Archivo Epigráfico de Hispania. Universidad Complutense de Madrid.

ICERV Vives, J. (1969). Inscripciones Cristianas de la España Romana y Visigoda, CSIC, Barcelona.

IHC Hübner, E. (1871). Inscriptiones Hispaniae Christianae, Berlín.

Published

2020-12-30

How to Cite

Gómez Jiménez, S. (2020) “A teaching experience, enforcement and results: the epigraphy, didactic and interdisciplinary element for the classroom”, Revista de Estudios Latinos, 20, pp. 181–196. doi: 10.23808/rel.v20i0.87203.

Issue

Section

Reports on Teaching and New Technology