Taio of Zaragoza’s Epigramma operis subsequentis in Mss. Aug. Perg. 255, Clm 14854 and Ott. Lat. 2546

Authors

  • Julia Aguilar Miquel Universidad Complutense de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.23808/rel.v18i0.82804

Keywords:

Epigramma operis subsequentis; Taio Caesaraugustanus; authorship; Alanus Farfensis; Avitus Viennensis.

Abstract

This paper examines the presence of Taio of Zaragoza’s poem Epigramma operis subsequentis in three manuscripts, where it appears without an author and significantly transformed in relation to its original form (k = Karlsruhe, Badische Landesbibliothek, Aug. Perg. 255, s. IX; m = Munich, Bayerische Staatsbibliothek,
Clm 14854, s. IX and V = Vatican City, Biblioteca Apostolica Vaticana, Ott. Lat. 2546, s. X-XI). These verses were conceived as a preface to Taio’s work Sententiae. Nevertheless, the study of the poem’s indirect transmission reveals that, from the Carolingian period onwards, it was used as a prologue to different works unrelated
to Taio. Furthermore, in manuscript V, ten additional hexameters, whose source has not been identified until now, have been incorporated in the Epigramma. These verses come from a carmen of Avitus of Vienna (s. V-VI); joined to Taio’s verses, they produce a cento-like composition that is generally attributed to Alan of Farfa
(s. VIII).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, J. (2018): «Epistula ad Quiricum Barcinonensem antistitem y Epigramma operis subsequentis de Tajón de Zaragoza. Estudio, edición crítica y traducción», Euphrosyne 46, en prensa.

Bischoff, B. (1998-2004-2014): Katalog der festländischen Handschriften des neunten Jahrhunderts (mit Ausnahme der wisigotischen), B. Ebersperger (ed.), 3 vols., Wiesbaden, Harrassowitz Verlag.

Bouhot, J. P. (1985): «L’homéliaire de Saint-Pierre du Vatican au milieu du VIIe siècle et sa postérité», Recherches Augustiniennes et Patristiques 20, 87-115.

Étaix, R. (1964): «Le prologue du sermonnaire d’Alain de Farfa», Scriptorium 18.1, 3-10.

Farmhouse Alberto, P. (2002): «Los prefacios en verso de Eugenio de Toledo: algunas líneas programáticas de la poesía visigótica», en Pérez González, M.

(coord.), Actas del III Congreso Hispánico de Latín Medieval, vol. 1, León, Universidad de León, 247-256.

— (2003): «Originality and Poetic Tradition in Visigothic Spain the Summer according to Eugenius of Toledo», Euphrosyne 31, 349-356.

— (2005): Eugenii Toletani opera omnia, Turnhout, Brepols (CC SL 114).

— (2008): «Poesía visigótica en la escuela medieval: florilegios, glosarios y escolios

carolingios», Voces 19, 13-27.

— (2009): «The textual tradition of the Carmen de uentis (Al 484): some preliminary conclusions with a new edition», Aevum 83.2, 341-375.

— (2010): «Formas de circulación de versos visigóticos en la escuela carolingia» Voces 21, 13-24.

— (2014): «Poetry in seventh-century visigothic Spain», en Codoñer, C. y Farmhouse Alberto, P. (eds.), Wisigothica after M. C. Díaz y Díaz, Florencia, Sismel: Edizioni del Galluzzo, 119-175.

— (2017): «Poesía visigótica y escuela carolingia», en Mesa Sanz, J. F. (ed.), Latinidad medieval hispánica, Florencia, Sismel: Edizioni del Galluzzo, 27-53.

Gärtner, T. (2002): «Zum spätantiken und mittelalterlichen Nachwirken der Dichtungen des Alcimus Avitus», Filologia Mediolatina 9, 109-221.

Gimeno Pascual, H. y Miró Vinaixa, M. (1999): «Carmina para Honorato, obispo de Híspalis: la polémica inscripción del sucesor de San Isidoro», A. Español de Arqueología 72, 241-257.

Gimeno Pascual, H. (2012): «Supersunt adhuc lapidis hostiles minae: de nuevo sobre la inscripción de Honorato, pontífice hispalense», Veleia 29, 83-98.

Gorman, M. M. (1997): «Wigbod and Biblical Studies under Charlemagne» Revue Bénédictine 107, 40-76.

— (2004): «Wigbod, Charlemagne’s commentator. The Quaestiunculae super Evangelium», Revue Bénédictine 114.1, 5-74.

— (2008): «The epitome of Wigbod’s commentaries on Genesis and the Gospels» Revue Bénédictine 118.1, 5-45.

Halm, K., von Laubmann, G. y Wilhelm, M. (1892): Catalogus codicum latinorum Bibliothecae Regiae Monacensis, Bd.: 2: Clm 11001-15028, Múnich, Sumptibus Bibliothecaeregiae, prostat in Libraria Palmiana.

Hecquet-Noti, N. (1999-2005): Avit de Vienne. Histoire Spirituelle, París, Les Éditions du Cerf (SC 444 y 492).

Holder, A. (1971): Die Handschriften der Badischen Landesbibliothek in Karlsruhe. Band VI: Die Reichenauer Handschriften: Die Papierhandschriften, Wiesbaden, Harrassowitz.

Keefe, S. (2012): A Catalogue of Works Pertaining to the Explanation of the Creed in Carolingian Manuscripts, Turnhout, Brepols (IPM 63).

Iranzo Abellán, S. (1998): «Composiciones poéticas menores de época visigoda», en Hamesse, J. (ed.), Roma, magistra mundi. Itineraria culturae medievalis, Lovaina la Nueva, Brepols, 189-199.

Munzi, L. (1992): «Compilazione e riuso in etá carolingia: il prologo poetico di Wigbodo», Romanobarbarica 12, 189-210.

Passi, S. (2002): «Il commentario inedito ai Vangeli attribuito a “Wigbodus”», Studi Medievali 3.43, 58-156.

— (2005): «Wigbodus», en Chiesa, P. y Castaldi, L. (eds.), La trasmissione dei

testi latini del Medioevo / Mediaeval Latin Texts and their Transmission, vol. 2, Florencia, Sismel: Edizioni del Galluzzo, 545-556.

Rand, E. K. (1929): Studies in the script of Tours, I: A survey of the manuscripts of Tours, Cambridge (Massachusetts), The Mediaeval Academy of America.

Ratti, A. (1900): «L’omeliario detto di Carlo Magno et l’omeliario di Alano di Farfa» Reale Istituto lombardo di scienze et lettere. Rendiconti 2. 33, 480-489.

Schuster, I (1921): L’imperiale abbazia di Farfa, Roma, Tip. Poliglotta vaticana.

Stella, F. (1993): La poesia carolingia latina a tema biblico, Milán, Fondazione CISAM.

— (1995): La poesia carolingia. Testo latino a fronte, Florencia, La Lettere.

Strecker, K. (1951): Poetae latini Aevi Carolini. Vol. 6, 1. MGH Poet. Berlín, Weidmann.

Velázquez, I. (2006): «Carmina more epigraphico. El Códice de Azagra (BN Ms. 10029) y la práctica del género literario epigráfico», en Gómez Pallarés, J. y

Fernández Corte, J. C. (coords), Temptanda Viast. Nuevos estudios sobre la poesía epigráfica latina, Cerdanyola del Vallès, Bellaterra, 1-29.

Wiegand, Fr. (1902): «Ein Vorläufer des Paulushomiliars», Theologische Studien und Kritiken 75, 188-205.

Published

2018-12-18

How to Cite

Aguilar Miquel, J. (2018) “Taio of Zaragoza’s Epigramma operis subsequentis in Mss. Aug. Perg. 255, Clm 14854 and Ott. Lat. 2546”, Revista de Estudios Latinos, 18, pp. 73–88. doi: 10.23808/rel.v18i0.82804.

Issue

Section

Articles