Education and network-culture: Powers and contradictions to required transformation
Parole chiave:
Education, Internet, culture, time, transformation, spaces, knowledge, digital industries, schoolAbstract
This paper is based on the following hypotheses: Internet transformation operates in the world emphasizes the need for an educational transformation. The inertia of tradition and the positioning of their old ways of knowing seem to reinforce a profound mismatch between what society requires and what the education provided; a mismatch that Internet helps speed. However what interest us here will not be the instrumental issues, but issues arising from the transformation in the ways of creating knowledge and think ourselves in a networked world. To think about it, this paper will take a tour of some of the most significant nodes that define contemporary culture in relation to the Internet, given the complexity of living in a connected world adds to the classic structural problems of the present education system. A world where the power of knowledge creation, identity and subjectivity seems delegated to the creative industries increasingly. Therefore, we want to reflect on the possible effect of homogenization and power hidden in these dynamics delegation affecting people's life chances. Issues such as the following will be key to inquire into the conditions of social and educational transformation of a connected society: the influence of speed on the new forms of writing and thinking on-line (“to be going"); the impact of the intersection of spheres of production and consumption on the Internet; the erosion of public and private spheres; convergence resulting from the amateur culture in the network; and transformation in the forms of subjective and identity through technology in relation to the new links "collective production”. Reflecting on these keys is a necessary step, first, to problematize this context, which in this article call "network-culture"; secondly, to make thoughtful possible contradictions and ways of life that are derived from the socialization of the Internet, to make thoughtful educational power of the network.##submission.downloads##
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
En el momento en que una obra es aceptada para su publicación, se entiende que el autor cede a la Revista PROFESORADO (en adelante RECP) en exclusiva los derechos de reproducción, distribución y venta de su manuscrito para su explotación en todos los países del mundo en formato de revista de papel, así como en cualquier otro soporte magnético, óptico y digital.Los autores cederán también a RECP los derechos de comunicación pública para su difusión y explotación a través de Intranets, Internet y cualesquiera portales y dispositivos inalámbricos que decida el editor, mediante la puesta a disposición de los usuarios para consulta online de su contenido y su extracto, para su impresión en papel y/o para su descarga y archivo, todo ello en los términos y condiciones que consten en la web donde se halle alojada la obra. A su vez, la RECP autoriza a los autores de los trabajos publicados en la revista a que ofrezcan en sus webs personales o en cualquier repositorio de acceso abierto una copia de esos trabajos una vez publicados. Junto con esa copia ha de incluirse una mención específica de la RECP, citando el año y el número de la revista en que fue publicado el artículo o nota de investigación y añadiendo, además, el enlace a la web de la RECP.
La RECP también recomienda y permite a sus autores que licencien su obra bajo la licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (CC BY-NC-ND 3.0 ES), que implica que el artículo y la nota de investigación pueda copiarse, distribuirse y comunicarse públicamente bajo la condición de que en los créditos se reconozca explícitamente al autor y la obra bajo la forma establecida por éste, sin derecho a su explotación comercial y la elaboración de obras derivadas.