Libertarian and anarcho-capitalist ideological influences of the new far right in education: The neoliberal agenda of the ‘market radicals’ in Spain

Authors

Keywords:

Far right, market radicals, libertarian ideology, educational policies, Spain

Abstract

The purpose of this research has been to analyse the neoliberal agenda in education of the ‘market radicals’ in Spain. They are a group of think tanks that are nurturing the ideological agenda of the extreme right in a cultural battle against what they call ‘cultural Marxism’, ‘gender ideology’ and ‘state totalitarianism’ that has turned current education, according to them, into a real disaster. It uses CDA, from which Discourse Analysis is employed as a methodology, and assumes a critical stance, like CDA, on the textual corpus under examination, seeking to identify and analyse the reproduction of neoliberal ideology in the corpus of analysis compiled from the 9 Spanish think tanks associated with Atlas Network, the most important international organisation of market radicalism and how it intervenes in the field of education. The results show that it is possible to find a deep identification between Market Radicals and many of the principles and postulates of the extreme right, particularly with the VOX party, both in the problems raised and the solutions proposed. The conclusions discuss the tensions between libertarians and anarcho-capitalists in their proposals and solutions. As limitations, it should be noted that this is a preliminary analysis that needs to be expanded further, both in depth and breadth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abascal, Santiago (2024). Educación: libertad y sentido común, por Santiago Abascal. Vox España, 6 de febrero, (enlace).

Actis, Andrés (2024). Atlas Network, el think tank ultraliberal que gana terreno en la UE de la mano de la agenda anticlimática. El Salto, 9 de junio, (enlace).

Ancat (2022). El problema de la educación pública no es el adoctrinamiento [Video]. Youtube, 19 de septiembre, (enlace).

Ariño, Irune (2019). Educación: ¿Universidad? Sí ¿libertad? También, Instituto Juan de Mariana, 20 de septiembre, (enlace).

Ashe, Stephen D.; Joel Busher; Graham Macklin y Aaron Winter (2021). Researching the far right. Theory, method and practice. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315304670

Atlas Network (2014, noviembre 23). Think tanks in Denmark, Lithuania, Mexico, Spain, US as eight Templeton Freedom Award finalists.

Atlas Network, 23 de noviembre, (enlace).

Atlas Network. (2017, noviembre 20). Ranking tax competitiveness of Spain's different regions prompts immediate response. Atlas Network, 20 de noviembre, (enlace).

Atlas Network. (2018, diciembre 18). Presidents of three Latin American nations attend Spanish think tank forum series. Atlas Network, 18 de diciembre, (enlace).

Atlas Network. (2020). Fundalib wins 2020 Europe Liberty Award. Atlas Network, 13 de mayo, (enlace).

Atlas Network. (2020). The state of freedom in Spain and women in the liberty movement │ Roxana Nicula. Atlas Network, 2 de junio, (enlace).

Atlas Network. (2020). Roxana Nicula wins the 2020 Think Tank Shark Tank competition. Atlas Network, 12 de noviembre, (enlace).

Atlas Network. (2021). Instituto Political para la Libertad publishes book on LGBT rights in Latin America. Atlas Network, 21 de septiembre, (enlace).

Atlas Network. (2021). Spanish regions reduce taxation further in response to Fundalib Index. Atlas Network, 10 de noviembre, (enlace).

Atlas Network. (2021). Taking Politics Out Of Catalonia’s Public Services. Atlas Network, 2 de septiembre, (enlace).

Atlas Network. (2021). Atlas Network partners successfully hold back authoritarian responses to pandemic in Canada, US, Mexico, Spain, and Burundi. Atlas Network, 20 de octubre, (enlace).

Atlas Network. (2021). Atlas Network partners advance human freedom in Bosnia and Herzegovina, Hong Kong, Spain, and the US. Atlas Network, 4 de noviembre, (enlace).

Atlas Network. (2022). Ten Atlas Network partners to get excited about in 2022. Atlas Network, 10 de enero, (enlace).

Atlas Network. (2022). Improving housing in Málaga. Atlas Network, 20 de junio, (enlace).

Atlas Network. (2022). 2023 Smart Bets Weekly Highlight: Atlas Network Partners in Poland and Spain. Atlas Network, 11 de octubre, (enlace).

Atlas Network. (2022). 2022 Templeton Freedom Award Finalist Spotlight: Foro Regulación Inteligente. Atlas Network, 28 de octubre, (enlace).

Atlas Network (s.f.) Index of Economic Freedom Drives Reform in Spain. Atlas Network, (enlace).

Audet, Ramón (2022, mayo 31). ¿Quo vadis, educación? El dogma lila. Instituto Juan de Mariana, 31 de mayo, (enlace).

Aznar, José María (2023). Inauguración del Máster se Acción Política IADG-UFV, José María Aznar [Video]. Youtube, 2 de noviembre, (enlace).

Carlsson, Hanna (2021). Bridging the gap between policy and practice: Unpacking the commercial rhetoric of Google for Education. European Educational Research Journal, 21(4), 680-701. https://doi.org/10.1177/1474904121997213

Castro, Paloma y Erika Jaráiz (2022). La construcción emocional de la extrema derecha en España. Centro de Investigaciones Sociológicas.

Centro Diego de Covarrubias (2017). La educación concertada gana la batalla en Aragón. Centro Diego de Covarrubias, 1 de junio, (enlace).

Curiel, María (2024, octubre 2). España retrocede en libertad educativa: «El Gobierno está extorsionando a la concertada para conquistarla». El Debate, 2 de octubre, (enlace).

Diez-Gutiérrez, Enrique Javier (2018). Neoliberalismo educativo. Educando al nuevo sujeto neoliberal. Octaedro.

Diez-Gutiérrez, Enrique Javier (2022). Pedagogía antifascista. Construir una pedagogía inclusiva, democrática y del bien común frente al auge del fascismo y la xenofobia. Octaedro.

Europa Press (2024). PP y Vox sacan adelante una iniciativa para pedir la aplicación del 'pin parental'. Europa Press, 21 de noviembre, (enlace).

Fairclough, Norman y Ruth Wodak (2020). Análisis crítico del discurso. En T. Van Dijk (Comp.), El discurso como interacción social. Estudios sobre el discurso II. Una introducción multidisciplinaria (pp. 367-404). Gedisa.

Filmus, Daniel (Comp.). (2024). ¡Afuera! El lugar de la educación y la ciencia en el anarcocapitalismo. Fedun.

Forti, Steven (2021). Extrema derecha 2.0. Qué es y cómo combatirla. Siglo XXI.

Forti, Steven (Ed.). (2023). Mitos y cuentos de la extrema derecha. Catarata.

Fundación Civismo (2017). El gran pacto por la educación. Fundación Civismo, 3 de abril, (enlace).

Fundación Civismo (2018). La batalla de la escuela concertada. Fundación Civismo, 5 de noviembre, (enlace).

Fundación Civismo (2019). Educación mediocre, pero con sobresalientes. Fundación Civismo, 12 de junio, (enlace).

Fundación Civismo (2019). ¿Cómo se financia el sistema educativo? Fundación Civismo, 12 de julio, (enlace).

Fundación Civismo (2021). La educación compete a los padres. Fundación Civismo, 12 de marzo, (enlace).

Fundación Civismo (2020). Educación. Fundación Civismo, 22 de noviembre, (enlace).

Fundación Civismo (2020). LOMLOE= 3 x i (ideología+inercia+ignorancia). Fundación Civismo, 6 de diciembre, (enlace).

Fundación Civismo (2020). El cheque escolar, de sobresaliente. Fundación Civismo, 7 de enero, (enlace).

Fundación Civismo (2020). Educar en ideología. Fundación Civismo, 7 de febrero, (enlace).

Fundación Civismo (2024). V Edición Escuela de Libertad 2024 de la Fundación Civismo, Fundación Civismo [Video]. Youtube, 22 de agosto, (enlace).

Griffin, Roger (2020). Fascismo. Una inmersión rápida. Tibidabo Ediciones.

Griffin, Roger (2021). ¿Vox qualis populi? La ubicación de la derecha radical populista dentro de la ultraderecha. Encrucijadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales, 21(2), r2103. https://recyt.fecyt.es/index.php/encrucijadas/article/view/92645

Hablemos Libertad (2022). Ep. 31 Yamila Feccia | El crecimiento del Estado español. Youtube, 8 de noviembre, (enlace).

Heritage Foundation (2018). Trump Administration Embraces Heritage Foundation Policy Recommendations. Heritage Foundation, 23 de enero, (enlace).

Huerta de Soto, Jesús (2007). Liberalismo" versus" anarcocapitalismo. Procesos de mercado: revista europea de economía política, 4(2), 13-32. https://doi.org/10.52195/pm.v4i2.322

Huerta de Soto, Jesús (2013). Juan de Mariana y los escolásticos españoles. Dendra Médica. Revista de humanidades, 12(1), 32-45.

Huerta de Soto, Jesús. (2014). Liberalismo versus Anarcocapitalismo por Jesús Huerta de Soto [Video]. Youtube, 29 de octubre, (enlace).

Institución Futuro (2020). A favor de la educación concertada. El caso de Navarra. Informe de Institución Futuro, (enlace).

Instituto Atlántico de Gobierno y Universidad Francisco de Vitoria (2024). Isabel Diaz Ayuso y José María Aznar. Aula de Liderazgo, Máster en Acción Política. 5 de febrero, (enlace).

Jarquín-Ramírez, Mauro (2025). Radicales de mercado en tiempos de la 4T: ¿qué buscan, cómo operan y qué han logrado? Revista Tlatelolco: Democracia democratizante y cambio social, 3(2), 8-33. https://doi.org/10.22201/puedjs.29927099e.2025.3.2.1

Jarquín-Ramírez, Mauro & Enrique Díez-Gutiérrez (2024). Nuevas derechas y disputas políticas del derecho a la educación. Atlas Network y la privatización educativa en América Latina. Tramas y Redes, 6, 67–83. https://doi.org/10.54871/cl4c600d

Jiménez, Martí (2022). Lobbies, universidades y gasto social. Economía Digital, 5 de mayo, (enlace).

Kreimer, Roxana (2022). El fracaso de la derecha: Libertarianismo y liberalismo económico: críticas basadas en la evidencia científica. Editorial Galerna.

Martínez-Lirola, María (2022). El análisis crítico del discurso y la pedagogía crítica: explorando sus relaciones y sus aplicaciones didácticas. Comares.

McDonald, Kerry (2023). La descentralización de la educación pone nerviosos a los partidarios del control. Instituto Juan de Mariana, 12 de febrero, (enlace).

Miller-Idriss, Cynthia (2021). Hate in homeland. The New Global Far Right. Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9780691205892

Mirowski, Philip (2013). Never let a serious crisis go to waste. Verso.

Monbiot, George (2024). What links Rishi Sunak, Javier Milei and Donald Trump? The shadowy network behind their policies. The Guardian, 6 de enero, (enlace).

Navarra Confidencial (2024). Si la educación concertada en Navarra es mejor que la pública destruyamos la concertada. Navarra Confidencial, 14 de febrero, (enlace).

Nicula, Roxana (2015). Education and Liberty. Closing Speech at the International Conference of the Accreditation Council for Business Schools and Programs (ACBSP). Fundación para el Avance de la Libertad, (enlace).

Mirowski, Philip; Dieter Plehwe y Quinn Slobodian (2020). Nine lives of neoliberalism. Verso.

Rallo, Juan Ramón (2013). Si quiere cambiar el sistema educativo, privatícelo y cree su escuela. juanramonrallo.com, 2 de noviembre, (enlace).

Rallo, Juan Ramón (2018). Devuelvan la educación a los ciudadanos. Instituto Juan de Mariana, 29 de noviembre, (enlace).

Rallo, Juan Ramón (2012). Revolucionemos la educación: privaticémosla. Libre Mercado, 6 de septiembre, (enlace).

Rodríguez, José (2020). El PIN parental y el “derecho a la educación”. Instituto Juan de Mariana, 17 de enero, (enlace).

Rothbard, Murray (2012). Mito y verdad sobre el libertarismo. Mises Institute.

Rothbard, Murray (2013). Hacia una nueva libertad. Unión Editorial.

Salanueva, Amelia (2020). Ley de Educación, un ataque a la libertad. Diario de Navarra, 11 de noviembre, p.16, (enlace).

Salinas, Alejandra M. (2024). Populismo y libertarismo: distinciones conceptuales y aplicaciones desde el enfoque de Ernesto Laclau. Estudios Públicos, 176, 77-102. https://doi.org/10.38178/07183089/1921231114

Sánchez, Diego (2024a). Los jóvenes, hundidos en la España de Sánchez: los datos de su dramática situación. Libre Mercado,14 de septiembre, (enlace).

Sánchez, Diego (2024b). Cómo mejorar la financiación universitaria y reducir su coste público hasta en un 56%. Libre Mercado, 26 de agosto, (enlace).

Sanz, Miguel Ángel (2024). ¿Por qué las escuelas no han cambiado en 100 años? Centro Diego de Covarrubias, 24 de septiembre, (enlace).

Simpere, Anne-Sophie; Laurence Ledoux; Olivier Petitjean y Lora Verheecke (2024). Le réseau Atlas, la France, et l’extrême-droitisation des esprits, ODM.

Slobodian, Quinn (2018). Globalists: The end of empire and the birth of neoliberalism. Harvard University Press.

Slobodian, Quinn (2024). Crack-up capitalism. Penguin Books.

Stanley, Jason (2018). Facha. Blackie Books.

Toscano, Alberto (2023). Late fascism. Race, Capitalism and the Politics of Crisis. Verso.

Van Dijk, Teun A. (1997). Racismo y análisis crítico de los medios. Paidós.

Vélez, Antonio M. (2024). España SA y una universidad pública en Madrid como altavoz: el multimillonario gurú del “anarcocapitalismo” ultraliberal. eldiario.es, 18 de febrero, (enlace).

Vox (2020, marzo 20). El Grupo Parlamentario Vox impulsa el sistema del “cheque escolar” como opción para mejorar la enseñanza, Voxespaña.es, 20 de marzo, (enlace).

Published

2025-11-18

How to Cite

Jarquín-Ramírez, M., & Díez-Gutiérrez, E. (2025). Libertarian and anarcho-capitalist ideological influences of the new far right in education: The neoliberal agenda of the ‘market radicals’ in Spain. Encrucijadas. Revista Crítica De Ciencias Sociales, 25(2), a2515. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/encrucijadas/article/view/111574