The logic of the Valencian underground music scene from a sociological perspective: highlighting, analysis and creation of a scheme that situates the participating agents
Keywords:
scene, underground, Valencia, field theory, capitalAbstract
Based on a qualitative study based on interviews with different influential agents within the field of underground production, this paper proposes a scheme, based mainly on the sociological concepts of Pierre Bourdieu, that manages to capture the logic of operation of a movement that it claims to be autonomous and authentic. The city of Valencia has been taken as the study area, since the related spaces that allow this alternative circuit and the rest of the political and economic powers that try to subjugate and influence it are located there. Through a rigorous sociological analysis that directly relates the theoretical framework to the research conclusions, it will be possible to create a scheme that approximates the understanding and better management of a phenomenon that is currently in full creative explosion.
References
Bourdieu, Pierre (1990). Sociología y Cultura. Grijalb
Bourdieu, Pierre (1991) La Distinción: criterio y bases sociales del gusto. Taurus.
Bourdieu, Pierre (1995). Las reglas del arte: génesis y estructura del campo literario. Anagrama.
Devís, Álvaro (2021). Ahora sí, Valencia tiene escena musical y relevo generacional. Culturplaza, 10 de enero.
Devís, Álvaro (2021). Lisasinson: Benimaclet es importante en nuestra música porque nos ha dado vida. Culturplaza, 10 de mayo.
Fabri, Franco (1982). A theory of musical genres: two applications. Popular Music Perspectives.
Hebdige, Dick (1971). The Style of the Mods. CCCS.
Holt, Fabian (2007). Genre in popular music. University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226350400.001.0001
Oleaque, Juan (2007). En Éxtasis: el bakalao como contracultura en España. Barlin Libros.
Pedro, Josep; Piquer, Ruth y Fernán del Val (2018). Repensar las escenas musicales contemporáneas: genealogía, límites y aperturas. Cuadernos de Etnomusicología, 12, 63-88.
Santana, Moy; Antonio José Albertos (2022). Ruta Gráfica: el diseño del sonido de Valencia. Barlin Libros.
Shank, Barry (1994). Dissonant Identities: The Rock ‘n’ Roll Scene in Austin. Wesleyan University Press.
Thornton, Sarah (1995). Club cultures: Music, media and subcultural capital. Polity Press.
Urios, Luis (2020). "Act local", "fuck billionaires": Cero en Conducta redobla su apuesta por la escena local. Culturplaza, 9 de septiembre.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Encrucijadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación, con el trabajo registrado con la licencia de atribución de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada, que permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.