Cities on the map or in the tourist guide? Selling the city and sense of place

Authors

  • Núria Benach Rovira Profesora de Geografía, Grup de recerca Espais Crítics, Universitat de Barcelona

Keywords:

global flows, city marketing policies, tourism, sense of place, Barcelona

Abstract

Revista CIDOB d’Afers Internacionals, nº 113
Quadrimestral (May-September 2016)
ISSN:1133-6595 | E-ISSN:2013-035X
DOI: https://doi.org/10.24241/rcai.2016.113.2.89

Cities’ policies of internationalisation seek to attract tourist flows. To do this, they give an extremely simplified presentation of the spaces they promote. This article examines the impact that the promotion and sale of urban spaces to international tourism can have on the complex meanings of the spaces, which may result in a complete and potentially irreversible loss of those meanings, along with the memory of lived urban spaces.

 

>> The full text articles of this issue are available only in Spanish language

References

Albet, Abel y Benach, Núria. Doreen Massey. Un sentido global del lugar. Barcelona: Icaria, 2012.

Arias, Albert. «Tú a Boston y yo a Airbnb. Un análisis urbanístico de Barcelona». La trama urbana (2015) (en línea) https://latramaurbana.net/2015/01/22/tu-a-boston-y-yo-a-airbnb-un-analisis-urbanistico-de-barcelona/

Ashworth, Gregory y Page, Stephen J. «Urban Tourism Research: Recent Progress and Current Paradoxes». Tourism Management, vol. 32, n.º 1 (2011), p. 1-15.

Augé, Marc. Los «no lugares». Espacios del nonimato. Barcelona: Gedisa, 1993.

Benach, Núria. «Producción de imagen en la Barcelona del 92». Estudios Geográficos, vol. liv, n.º 212 (1993), p. 483-505.

Benach, Núria. «Nuevos espacios de consumo y construcción de imagen de la ciudad en Barcelona». Estudios Geográficos, vol. lxi, n.º 238 (2000), p. 189-205.

Benach, Núria. «El centro histórico bajo presión: flujos globales y derecho a la ciudad», en: Tello, Rosa y Quiroz, Héctor (eds.). Ciudad y diferencia. Género, cotidianeidad y alternativas. Barcelona: Edicions Bellaterra, 2009, p. 255-271.

Benach, Núria. «La reinvención de la ciudad en un contexto global mundializado», en: Martinez Hermida, Marcelo (ed.). Ciudad y comunicación. Madrid: Fragua editorial, 2010, p. 109-122.

Benach, Núria. Imatges, símbols i mites de la Barcelona sel 92. Una deconstrucció de Barcelona. Barcelona: Geocrítica (Libros electrónicos), 2015 (en línea) http://www.ub.edu/geocrit/imatges,%20simbols%20i%20mites.pdf

Benach, Núria y Albet, Abel. «Barcelona 1979-2004, entre el modelo y el espectáculo», en: Minca, Claudio (ed.). Lo spettacolo della città. Padua: CEDAM, 2005, p. 1-34.

Benach, Núria y Tello, Rosa. «Les transformations du centre historique de Barcelone. Des espaces-réserve versus des espaces de résistance?», en: Semmoud, Nora; Florin, Bènèdicte; Legros, Olivier y Troin, Florence (eds.). Marges urbaines à l’épreuve du néolibéralisme. Regards croisés sur les villes méditerranéennes. Tours: PUFR, Presses de l’Unversité François-Rabelais de Tours, 2013, p. 41-55.

Capel, Horacio. El modelo Barcelona: un examen crítico. Barcelona: Ediciones del Serbal, 2005.

Cresswell, Tim. In Place/Out of Place: Geography, Ideology and Transgression. Minneapolis: Minnesota Press, 1996.

Cresswell, Tim. Place. A Short Introduction. Oxford: Blackwell Publishing, 2004.

Cresswell, Tim. On the Move: Mobility in the Modern Wetern World. Nueva York y Londres: Routledge, 2006.

Delàs, Ignasi. «El turisme urbà europeu i el cas de Barcelona». Revista Econòmica de Catalunya, n.º 28 (1995), p. 111-122.

Delgado, Manuel. Elogi del vianant. Del «model Barcelona» a la Barcelona real. Barcelona: Edicions de 1984, 2005.

Delgado, Manuel. La ciudad mentirosa. Barcelona: La Catarata, 2007.

Donaire, José Antonio. Turisme Cultural. Entre l’experiència i el ritual. Bellcaire d’Empordà: Edicions Vitel·la, 2008a.

Donaire, José Antonio. «La efervescencia de la turismofobia. Sobre turistas y turismo». Barcelona metropolis (2008b) (en línea) http://lameva.barcelona.cat/bcnmetropolis/arxiu/es/pagea6ea.html?id=23&ui=16

Duro, Juan Antonio y Rodríguez, David. «Barcelona como municipio turístico: algunos datos evolutivos y elementos de futuro». Documents d’Anàlisi Geogràfica, vol. 61, n.º 3 (2015), p. 507-538.

Fainstein, Susan. «Tourism and the commodification of urban culture». The Urban Reinventors, n.º 2 (diciembre de 2007) (en línea) http://www.urbanreinventors.net/paper.php?issue=2&author=fainstein

Glassman, Jim. «Primitive Accumulation, Accumulation by Dispossession, Accumulation by “extra-Economic” Means». Progress in Human Geography, vol. 30, n.º 5 (2006), p. 608-625.

Harvey, David. «From Managerialism to Entrepreneuralism: The Transformation in Urban Governance in Late Capitalism». Geografiska Annaler, vol. 71B, n.º 1 (1989), p. 3-17.

Harvey, David. The New Imperialism. Oxford: Oxford Univ. Press, 2003.

Judd, Dennis R. «El turismo urbano y la geografía de la ciudad». EURE (Santiago), vol. 29, n.º 87 (2003), p.51-62.

López Palomeque, Francesc. «Barcelona, de ciudad con turismo a ciudad turística. Notas sobre un proceso complejo e inacabado». Documents d’Anàlisi Geogràfica, vol. 61, n.º 3 (2015), p. 483-506.

Massey, Doreen. Spatial Divisions of Labour: Social Structures and the Geography of Production. Nueva York: Methuen, 1984.

Massey, Doreen. For Space. Londres: Sage, 2005.

Palou Rubio, Saida. «La ciudad fingida. Representaciones y memorias de la Barcelona turística». Pasos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, n.º 4 (2006), p.13-28.

Prats, Llorenç. «La mercantilización del patrimonio: entre la economía turística y las representaciones identitarias». PH Boletin del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, n.º 58 (2006), p.72-80.

Prats, Llorenç y Santana, Agustín. «Reflexiones libérrimas sobre patrimonio, turismo y sus confusas relaciones», en: Santana, Agustín y Prats, Llorenç (eds.). El encuentro cultural del turismo con el patrimonio cultural: concepciones teóricas y modelos de aplicación. Sevilla: Fundación el Monte, 2005, p. 9-25.

Relph, Edward. Place and Placelessness. Londres: Pion, 1976.

Rodríguez Campo, Lorena; Fraiz Brea, José Antonio y Alén González, Elisa. «La Trama y las imágenes en el cine como promoción turística de un destino: evaluación del caso “Vicky, Cristina, Barcelona» Papers de turisme, n.º 51 (2012), p. 133-147.

Soja, Edward. Postmodern Geographies. Londres y Nueva York: Verso, 1989.

Tello, Rosa. «Areas metropolitanas: espacios colonizados», en Carlos, Ana Fani y Carreras, Carles (eds.). Urbanizaçao e mundializaçao: estudos sobre a metrópoli, Sao Paulo: Editora Contexto, 2005, p. 9-20.

Troitiño Vinuesa, Miguel Angel. «El turismo en las ciudades históricas». Polígonos, n.º 5 (1995), p. 49-66.

Tuan, Yi-Fu. Topophilia. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice Hall, 1974.

Unió Temporal d’Escribes. Barcelona, marca registrada. Un model per desarmar. Barcelona: Virus, 2004.

Venturi, Roberto; Scott Brown, Denise y Izenour, Steven. Learning from Las Vegas. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 1991 [1972].

Published

2024-04-09

How to Cite

Benach Rovira, N. (2024). Cities on the map or in the tourist guide? Selling the city and sense of place. Revista CIDOB d’Afers Internacionals, (113), 89–106. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/cidob/article/view/106140

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.