Spaces of Performance: Shakespeare’s Playhouse Inside Out
Resumen
It is a truism that plays were written for the space in which they were to be performed: and that therefore to understand Shakespeare, one should understand his playhouses. But though much important work has been done on the physical aspects of Shakespeare’s playing spaces —how big they were, how many people they held, how their sightlines and acoustics worked— much less has been written about the way they were interpreted. This article sets out to explain how discrete bits of Shakespeare’s indoor and outdoor theatres were understood metaphorically. It argues that the interpretation of the physical structure for which a play was written was as important to audience as the structure itself. Considering five different aspects of the theatre space, I ‘On’; II ‘Along’; III ‘Above and below’; IV ‘Around’; and V ‘Outside’, the article posits that the spacial division of the theatre was as interpretatively important as the five acts in a play. Its conclusions about English performance space raises questions about Spanish golden age theatre too. How were the five geographical ‘acts’ of Spanish performance, on, along, above and below, around and outside, defined literally and metatheatrically? How do they complicate, refine or rethink the story told here?
Es bien sabido que las obras de teatro fueron escritas para el espacio en el que iban a ser representadas y que, por tanto, para entender a Shakespeare, hay que entender sus teatros. Sin embargo, aunque se han realizado muchos estudios importantes sobre los aspectos físicos de los espacios teatrales de Shakespeare —cuán grandes eran, cuántas personas cabían en ellos, cómo funcionaban sus líneas de visión y su acústica—, se ha escrito mucho menos sobre la forma en que se interpretaba todo esto. Este artículo se propone explicar cómo se entendían metafóricamente las distintas partes de los teatros al aire libre y techados de Shakespeare. Sostiene que la interpretación de la estructura física para la que se escribía una obra era tan importante para la audiencia como la propia estructura. Considerando cinco aspectos diferentes del espacio teatral, I. ‘Sobre’; II. ‘A lo largo’; III. ‘Encima y debajo’; IV. ‘Alrededor’; y V. ‘Afuera’, el artículo postula que la división espacial del teatro era tan importante desde el punto de vista interpretativo como los cinco actos de una obra. Las conclusiones sobre el espacio escénico inglés plantean también preguntas sobre el teatro español del Siglo de Oro. ¿Cómo se definían de modo literal y metateatral los cinco ‘actos’ geográficos de la representación española: sobre, a lo largo, encima y debajo, alrededor y afuera? ¿Cómo complican, mejoran o replantean la historia que aquí se cuenta?
PALABRAS CLAVE / KEYWORDS: Scene; Curtain; Genre; Metatheatre; theatrum mundi / Escena; cortina; género dramático; metateatro; theatrum mundi.
Citas
Aaron, Melissa D., Global Economics: A History of the Theater Business, the Chamberlain’s / King’s Men, and Their Plays, 1599-1642, Delaware, University of Delaware Press, 2005.
Anon, A Lovers complaint being forsaken of his Love, 1615?, Pepys Collection, Cambridge, EEBA 20167.
Anon, A new Song, shewing the crueltie of Gernutus a Iew, who lending to a / Marchant a hundred Crownes, would haue a pound of his Flesh, / because he could not pay him at the day appointed, 1620?, Pepys Collection, Cambridge, EBBA 20063.
Anon, A proper new ballad, intituled, When Jepha Judge of Israel, c. 1620, Roxburghe, British Library, EBBA 36107.
Anon, A Warning for Faire Women, 1599.
Anon, The Actors Remonstrance, 1643.
Anon, The Frolicksome Duke, c. 1664-1703, Pepys Collection, Cambridge, EBBA 21895.
Anon, Wily Beguilde, 1606.
Arber, Edward, A Transcript of the Registers of the Company of Stationers of London, London, Privately printed, 1875-1884, 5 vols.
Beaumont, Francis, The Knight of the Burning Pestle, 1613.
Blount, Thomas, Glossographia or a Dictionary, 1656.
Bowsher, Julian, and Pat Miller, The Rose and the Globe, London, Museum of London Archaeology, 2009.
Browne, William, Britannia’s pastorals. The first booke, 1625.
Cartwright, William, The ordinary, 1651.
Dekker, Thomas, Nevves from hell brought by the Diuells carrier, 1606.
Dekker, Thomas, North-ward Hoe, 1607.
Dekker, Thomas, The guls horne-booke, 1609.
Dekker, Thomas, The seuen deadly sinnes of London, 1606.
Feuillerat, Albert, ed., Documents Relating to the Office of the Revels in the Time of Queen Elizabeth, Louvain, A. Uystpruyst, 1908.
Fitzgeffrey, Henry, Notes from Black-Fryers, in Satyres and Satyricall Epigrams, 1617.
Greene, Robert, The third and last part of conny-catching, 1592.
Hentzner, Paul, A Journey into England by Paul Hentzner in the year 1598, ed. Horace Walpole, trans. by R. Bentley, Twickenham, Strawberry Hill, 1757.
Heywood, Thomas, An Apology for Actors, 1615.
Honigmann, E. A. J., ed., Othello, rev. ed. with new introduction by Ayanna Thompson, London, Bloomsbury Arden Shakespeare, 2016.
I. H., This vvorlds folly, 1615.
Jonson, Ben, The Workes, 1616, 2 vols.
Kyd, Thomas, The Spanish Tragedy, 1592.
Marston, John, The insatiate countesse, 1613.
Mayne, Jasper, A late printed sermon against false prophets, 1647.
Middleton, Thomas, Father Hubburds tales, 1604.
Porter, Gerald, «Telling the Tale Twice Over: Shakespeare and the Ballad», in Ballads into Books, ed. Tom Cheesman and Sigrid Rieuwerts, Bern, Peter Lang, 1997, pp. 165-178.
Prynne, William, Histrio-mastix, 1633.
R. M., Micrologia, 1629.
Rowlands, Richard, «Visions of the Worlds Instabilitie», in Odes in Imitation of the Seaven Penitential Psalmes, 1601.
Shakespeare, William, Comedies, Histories and Tragedies, 1623.
Shakespeare, William, The Norton Shakespeare: Third Edition, ed. Stephen Greenblatt et al., New York, W. W. Norton, 2016.
Shirley, James, The Bird in a Cage, 1633.
Shirley, James, The Cardinal, 1652.
Sidney, Sir Philip, The Defence of Poesy, 1595.
Steggle, Matthew, «‘Title- and Scene-Boards’: The Largest, Shortest Documents», in Rethinking Theatrical Documents in Shakespeare’s England, ed. Tiffany Stern, London, Bloomsbury, 2020, pp. 111-127.
Stern, Tiffany, Making Shakespeare, London / New York, Routledge, 2004.
Stern, Tiffany, «Watching as Reading: The Audience and Written Text in the Early Modern Playhouse», in How to do Things with Shakespeare, ed. Laurie Maguire, Oxford, Blackwells, 2008, pp. 136-159.
Stern, Tiffany, «“This Wide and Universal Theatre”: The Theatre as Prop in Shakespeare’s Metadrama», in Shakespeare’s Theatres and the Effects of Performance, ed. with Farah Karim-Cooper for Arden Shakespeare, Lon don, Methuen, 2013, pp. 11-32.
Stern, Tiffany, «Performing Genre: Tragic Staging, Tragic Walking and Tragic Speaking», in Proceedings of the Société Française Shakespeare, 38, 2021, u. URL: https://journals.openedition.org/shakespeare/5904.
Stern, Tiffany, «“Theatre” and “Play+House”: Naming Spaces in the Time of Shakespeare», Playing and Playgoing ed. Simon Smith and Emma Whipday, Cambridge, Cambridge University Press, 2022, pp. 186-204.
Stern, Tiffany, «Ballads and Product Placement in the Time of Shakespeare», Essays in Criticism, 73, 2023, pp. 269-299.
Syme, Holger, Theatre History, Attribution Studies and the Question of Evidence, Cambridge, Cambridge University Press, 2023.
Taylor, John, The Water-Cormorant his Complaint, 1622.
Terentius Afer, Publius, Comoediae, Lyon, Johannes Trechsel, 1493.
Wither, George, Abuses stript, and whipt, 1613.
Descargas
Publicado
Versiones
- 2024-08-27 (2)
- 2023-11-17 (1)
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto diferido
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra [considerando un período de embargo editorial de 1 año], el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación en esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista y se considere el período de embargo.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada.