Construct Validity of the Gifted Rating Scales (GRS 2) Parent Form in Spain

Main Article Content

Marta Tourón
Enrique Navarro-Asencio
Javier Tourón
https://orcid.org/0000-0001-8217-1556

Abstract

The development of measurement instruments in the field of high abilities in Spain is scarce. The deficit in the identification of these students is due, in part, to this lack. Current identification procedures focus on a global approach that recommends using various information sources and instruments, such as detection scales, that go beyond intelligence or aptitude test scores, among others. The importance of co-cognitive variables, usually malleable, has been highlighted by many authors, so that the triangulation of complementary information sources is considered essential. Here, for the first time, the study of the construct validity of the GRS 2 Parents Scale in Spain is addressed, with a sample of 1334 fathers and mothers. An exploratory and confirmatory factorial study, AFE and AFC, was carried out, and the metrics of the variables and their multivariate normality have been taken into account, adapting the analyzes accordingly. Weighted least squares estimation methods were used. Eight models have been studied and, finally, a structure of four first-order factors and two second-order factors is proposed, which explains 58% of the variance of the scores. The fit indices of the model are satisfactory (CFI, .98; TLI, .97; GFI, .98), the convergent validity (AVE, above .54 and Composite Reliability, between 0.78 and 0.92) show an acceptable result. The proposed structure improves the original three-factor one. This scale is validated in Spain for the first time and provides a measure for the identification of students with high ability. This study will be completed with the validation of the other two scales for teachers that make up the GRS 2, which is being carried out by the authors.


Keywords: gifted rating scales, high ability, gifted identification, construct
validity, confirmatory factor analysis.

Article Details

How to Cite
Tourón , M., Navarro-Asencio, E., & Tourón , J. (2023). Construct Validity of the Gifted Rating Scales (GRS 2) Parent Form in Spain. Revista De Educación, 1(402), 53–80. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2023-402-595
Section
Research
Author Biographies

Marta Tourón , Universidad Internacional de La Rioja

Investigadora Pre-Doctoral en la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR). Especialista en Educación de alumnos con Altas Capacidades y Desarrollo del Talento. Directora Académica de CTY España, Centro para Jóvenes con Talento, Miembro Internacional de la Universidad Johns Hopkins (2001-2011). Docente y Coordinadora Académica del Experto Universitario en Altas Capacidades y Desarrollo del Talento de la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR). Miembro del equipo de la adaptación de Renzulli Learning System al idioma español. Ha publicado diversos trabajos en revistas nacionales e internacionales relacionadas con su línea de investigación.

Enrique Navarro-Asencio, Universidad Complutense de Madrid

Enrique Navarro-Asencio

Doctor en Educación, con Premio Extraordinario, por la Universidad Complutense de Madrid (UCM) en 2013. Actualmente es profesor Titular de Universidad, coordina el Máster en Investigación en Educación de la UCM y es Editor Jefe en Bordón Revista de Pedagogía. Sus principales líneas de investigación son la Evaluación del Rendimiento Académico y factores asociados y el estudio de la calidad de los Instrumentos de Medida.

Javier Tourón , Universidad Internacional de La Rioja (UNIR)

Javier Tourón

Doctor en Ciencias Biológicas y en Ciencias de la Educación. Catedrático Emérito de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE) en la Universidad Internacional de La Rioja. Vicerrector de Innovación y Desarrollo Educativo de la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR) (2015-2021). 

Ha publicado más de 200 trabajos de investigación. Forma parte de Comités Editoriales de algunas de las principales revistas españolas y extranjeras relacionadas con sus temas de investigación. 

Presidente del European Council for High Ability (2000-2004). MENSA Research Foundation de EE.UU. Lifetime Achievement Award (2016). Honorary Member del European Council for High Ability.