Unveiling educational practice in Primo de Rivera's Spain through the First Education Inspectorate (1923-1930)
Main Article Content
Abstract
The dictatorship of Miguel Primo de Rivera (1923-1930) represented a period of authoritarianism which, in terms of education, translated into the desire to put an end to illiteracy, the improvement of schools, and the ideological and professional control of the inspection of Primary Education. However, in order to carry out these measures, the Directory set out to make an radiography of the state of education in Spain, and to this end, by means of the Royal Order of 29 August 1924, ordered the inspection to draw up a series of reports on the situation of schools throughout the country. In order to contribute to the historical-educational study of this period from the perspective of educational practice, we use the analysis of these inspection reports, a new source until now unpublished. To this end, the historical-educational method is used, employing the technique of content analysis in three fundamental areas of early education: literacy and school absenteeism, the ideological control of the regime and the professional identity of the educational inspection. The conclusions allow us to see that the inspection reports constitute a historical source with an important potential for the study of educational practice. In them, we can perceive the high rates of illiteracy and lack of school attendance —derived from child work and the lack of social consideration for education on the part of families—, the punitive nature of the dictatorship towards those professionals who did not defend the unity of Spain and the castilian language, and the professional redefinition of the educational inspection, which for the first time had a superior, military figure in charge of supervising its own activity, and which would find in the orientation and guidance of teachers a new perspective for its professional performance.
Keywords: history of education, contemporary history, educational inspection, primary education, absenteeism, identity, nationalism, Spain, Miguel Primo de Rivera.
Article Details
References
Barceló, G., Comas, F., y Sureda, B. (2016). Abriendo la caja negra: la escuela pública española de postguerra. Revista de Educación, 371, 61-82.
Boyd, C. (2000). Historia patria. Política, historia e identidad nacional en España, 1875-1975. Pomares-Corredor.
Braster, S., Grosvenor, I. y Pozo, M. M. (Eds.). (2011). The Black-Box of Schooling: A Cultural History of the Classroom. Peter Lang.
Camacho, A. (2015). Los antecedentes remotos de la inspección educativa española durante el Antiguo Régimen. Supervisión, 21(38), 1-14.
Camacho, A. (2016). La inspección educativa en el primer tercio del siglo XIX (1812-1839), Educa Nova, 6, 11-22.
Camacho, A. (2019). Delegados gubernativos durante el mandato de Primo de Rivera. Injerencias de Inspección política en la escuela frente a la Inspección pedagógica profesional. Educa Nova, 9, 109-120.
Castán, J. L. (2021). La investigación sobre la historia de la inspección de educación en España. Balance y perspectivas. Espacio, Tiempo y Educación, 8(1), 219-245.
Castillo, M., Mata, V. A. y Palacios, P. (Coords.) (2019). La inspección educativa del siglo XXI. Santillana.
Comas, F. y Sureda, B. (2021). La Ley General de Educación de 1970 a través de las imágenes. Historia y Memoria de la Educación, 14, 253-287.
Depaepe, M. y Simon, F. (1995). Is there any Place for the History of “Education” in the “History of Education”? A Plea for the History of Everyday Educational Reality in-and outside Schools. Paedagogica Historica, 31(1), 9-16.
Esteban, S. (2010). Los últimos cuarenta años de historia de la inspección educativa en España. Avances en supervisión educativa, 12, 1-19.
Evertsson, J. (2022). School inspection and state-initiated professionalization of elementary school teachers in Sweden, 1861–1910. History of Education, 51(4), 500-521.
Fajardo, A. (2019). Un intento de síntesis histórica de la inspección educativa en España. En M. Castillo, V. A. Mata y P. Palacios (Coords.), La inspección educativa del siglo XXI (pp. 17-73). Santillana.
Flecha, C. (2018). La inspección de primera enseñanza en la España del primer tercio del siglo XX: Modelos, contextos y protagonistas. Historia Caribe, 33(julio-diciembre), 179-218.
Galicia, F. J. (2016). La Inspección de Educación: Régimen jurídico. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Grigg, R. (2020). Wading through children's tears': the emotional experiences of elementary school inspections, 1839-1911, History of Education, 49(5), 597-616.
Hernández, J. M. (2019). La inspección educativa y la cultura escolar en España: Génesis, proceso constituyente y actualización de funciones. Aula, 25, 59-89.
Jiménez, J. A. (1998). Génesis de la función social y carácter profesional de la inspección educativa en España (1849-1936). Historia de la Educación, 17, 205-220.
Lapot, M. (2022). In Search for Historic Sources of Humanistic Dimensions of School Inspections. Paedagogica Historica (En línea).
Le Goff, J. (1997). Pensar la Historia, modernidad, presente, progreso. Paidós.
López, R. (1987). La inspección de enseñanza primaria en la dictadura de Primo de Rivera. Historia de la Educación, 6, 311-324.
López, R. (1994). Ideología y educación en la dictadura de Primo de Rivera (I). Escuelas y maestros. Universitat de València
López, M. T. (2015). Historia de la inspección de primera enseñanza en España. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Maíllo, A. (1989). Historia crítica de la inspección escolar en España. Unión Sindical de Inspectores Técnicos de Educación Básica.
Mayorga, A. (2000). Inspección educativa: Siglo y medio de la inspección educativa en España, 1849-1999. Santillana.
Montero, A. (2021). La Inspección en Educación en España. Hasta aquí hemos llegado. Ministerio de Educación y Formación Profesional.
Pozo, M. M. (2000). Curriculum e identidad nacional. Regeneracionismos, nacionalismos y escuela pública (1890-1939). Biblioteca Nueva.
Pozo, M. M. y Rabazas, T. (2013). Políticas educativas y prácticas escolares: la aplicación de la Ley de Enseñanza Primaria de 1945 en las aulas. Bordón, 65(4), 119-133.
Puelles, M. de. (2010). Educación e ideología en la España contemporánea. Tecnos.
Ramírez, E. (1993). Introducción a la historia de la inspección en España. Fundamentos de supervisión educativa. La Muralla.
Ramírez, E. (2017). Historia de la Inspección de Educación en España: 1812-1978. En E. Vázquez (Coord.), La inspección y supervisión de centros educativos (pp. 33-66). UNED.
Rodríguez, M. F. (2019). Revisión histórica de las funciones inspectoras en España: desde la creación de la Inspección profesional de 1849 hasta la actualidad. Educa Nova, 9, 97-108.
Rodríguez, F. J., García, M. P., Viñao, A. (2020). Las construcciones escolares en España en los años veinte y treinta del pasado siglo (La dictadura primorriverista y la Segunda República). Historia y Memoria de la Educación, 11, 649-673.
Rousmaniere, K. (2019). The History of Schoolteachers and Administrators, in The Oxford Handbook of The History of Education, ed. John L. Rury and Eileen H. Tamura (pp. 480-483). Oxford University Press.
Ruiz, J. (1997). El método histórico en la investigación histórico-educativa. En A. Viñao y N. de Gabriel (Coords.), La investigación histórico-educativa. Tendencias actuales (pp. 131-202). Ronsel.
Vázquez, E. (Coord.). (2017). La inspección y supervisión de centros educativos. UNED.
Viñao, A. (1999). Las autobiografías, memorias y diarios como fuente histórico-educativa: tipología y usos. Sarmiento, 3, 223-253.