Challenges of adapting to online teaching during the COVID-19 pandemic in Compulsory Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.93104

Abstract

The pandemic caused by COVID-19 meant an important change in the approach to teaching-learning strategies at all educational levels, since the face-to-face model had to be forcedly adapted to other hybrid or online models. Different national and international reports advocated carrying out this transformation for the benefit of all students, regardless of health measures. This research aims to analyze the variability of teaching methodologies of Compulsory Secondary Education and Baccalaureate teachers in face-to-face format with the didactic actions undertaken for the development of online activities during the confinement period of the 2019-2020 academic year in centers of the Community of Madrid. For this, a questionnaire was designed that, online, was sent to all the centers in which the students of the Master's Degree in Teacher Training (UCM) carried out their curricular practices, obtaining a total of 226 responses. For data analysis, a descriptive analytical model was carried out, using a cross-sectional design to determine differences between the members of the sample. The conclusions show that the low use of digital resources in the classroom on a regular basis is related to the increase in difficulties and discomfort of teachers in facing virtual teaching situations. In turn, the difficulties and discomfort of the younger teachers is similar to that of the older teachers, so some years of experience in the educational center are necessary to implement virtual teaching

Author Biographies

Alberto Muñoz Muñoz, Universidad Complutense de Madrid

Licenciado en biología por la Universidad Complutense de Madrid (2000). Doctor en biología por la Universidad Complutense de Madrid (2006). Investigador "JAE-DOC" en el Instituto de Recursos Naturales, C.S.I.C. (2008-2010). Investigador "Juan de la Cierva" en el Centre de Recerca Ecológica y Aplicacions Forestals, C.R.E.A.F. (2010-2011). Mis líneas principales de investigación son las interacciones entre animales y plantas, y su dimensión educativa en el contexto de la educación ambiental y el cambio global. Mis investigaciones han dado lugar a 35 artículos científicos publicados en revistas de JCR.

David Alonso García, Universidad Complutense de Madrid

Doctor en la especialidad de Historia Moderna (UCM, 2004). Profesor Contratado Doctor en Departamento de Historia Moderna de la UCM (2012-2018) y del área de Didáctica de las Ciencias Sociales (actualidad). Ha sido Vicedecano de Innovación y Nuevas Tecnologías en la Facultad de Geografía e Historia de dicha Universidad entre 2015 y 2018. En la actualidad es codirector de un Proyecto del Plan Nacional para el estudio de las ciudades en España y América entre 1400-1600 así como Coordinador General del Máster en Formación de Profesorado de la Universidad Complutense. Sus reconocimientos incluyen 3 sexenios de investigación concedidos por la CNEAI, y 3 quinquenios de docencia universitaria reconocidos en la UCM. En 2003 recibió el Premio Villa de Madrid en la categoría de investigación municipal. Ha publicado más de 80 trabajos entre monografías, artículos de investigación, ponencias en congresos internacionales, etc. También ha sido director de diferentes proyectos de innovación educativa y ha recibido el reconocimiento Docentia Excelente por evaluaciones docentes trienales. En 2016 recibió la Mención de Honor de la Red Iberoamericana de Pedagogía (REDIPE) por su labor como Vicedecano al frente de diferentes programas de innovación y emprendimiento en humanidades. Ese mismo año, asimismo, obtuvo junto a Asunción López-Varela con un accésit como en los premios “Emprendedor UCM” por el proyecto Speaking-Taxi. Ha impartido numerosos cursos y talleres de formación docente en universidades españolas y es profesor de la Escuela de Verano “Innovación y Nuevas Tecnologías en Educación” de la Universidad Complutense.

Published

2023-04-26

How to Cite

García Gil, D., Muñoz Muñoz, A., & Alonso García, D. (2023). Challenges of adapting to online teaching during the COVID-19 pandemic in Compulsory Secondary Education. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 98(37.1). https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.93104