Thinking, action research and teacher training. A systematic review of the literature

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.94687

Abstract

This study aims to examine current literature about action research in-service teacher training that proposes thinking routines to improve teachers' reflection processes. PRISMA 2020 methodology was utilized to examine literature published from the last quarter of 2020 and the third quarter of 2021 in the following databases: ERIC, Scopus, Dialnet, TESEO, the Web of Science and Google Scholar. The selection process was conducted in four phases with different eligibility criteria in each phase. In the first phase, 1129 open papers were selected and refined to the final selection of 4 papers. The four selected studies used action research processes with in-service teachers and implemented thinking routines to facilitate their reflections, concluding that the routines favored these reflections. This study had some limitations, there is a risk of inconsistency modifying the search elements, the databases or the time period. The small number of documents necessitates more research, as the three topics separately offer a multitude of studies. However, there is scarce research linking the three fields of study. 

Author Biographies

César Caballero San José, Español

Maestro con plaza en la Junta de Castilla y León desde 2003.

En la actualidad doctorando de la Universidad de Valladolid.

Inés Ruiz Requies, Español

Profesora Contratada Doctor de la Universidad de Valladolid. Departamento de Pedagogía. Doctora por la misma Universidad. Licenciada en Psicopedagogía. Diplomada en Educación Primaria. Especialista en Innovación Educativa en contextos educativos. Sus principales líneas de investigación están relacionadas con el estudio del currículo, la innovación educativa, concretamente en metodologías activas, la formación del profesorado. Las publicaciones más relevantes están relacionadas con los procesos de innovación y cambio educativo en contextos formales y no formales.

Ruth Pinedo González, Español

Contratado doctor, departamento de psicología, Universidad de Valladolid, Facultad de Educación, Campus de Segovia.

Líneas de investigación: impacto del enfoque del pensamiento visible en educación y desarrollo Socioemocional de colectivos en exclusión sociales.

Published

2023-04-26

How to Cite

Caballero San José, C., Ruiz Requies, I., & Pinedo González, R. (2023). Thinking, action research and teacher training. A systematic review of the literature. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 98(37.1). https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.94687