Heritage sustainability in the training of future primary school teachers: commitment and future practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.91437

Abstract

The Sustainable Development Goals (SDGs) are increasingly present in the training of future teachers as one of the most urgent goals of the 2030 Agenda, however, this broad concept does not allow us to work on the specific nature of its goals. From the point of view of social sciences teaching and, specifically, heritage education, we wonder whether future teachers receive adequate training in this regard, whether they know what these goals are and what each of them entails. At a more specific level, we also asked what they know about the sustainability of heritage, what their social commitment is and what strategies they plan to use in their future teaching practice. Under these approaches, the research was a quantitative investigation about the sustainability of heritage in the Degree in Teaching in Primary Education of the Faculty of Education of Zaragoza, with a total of n=234 students. In order to know to what degree this content is present in their training, to what degree they consider that it is related to social sciences and what teaching and learning strategies they find most appropriate to apply in the classroom. The main results show that the SDGs are present in all educational stages, but that they are still far from the desirable levels. After the application of the questionnaire, the students show an increase in the degree of awareness of the repercussions of their actions on the deterioration of heritage. And finally, from an educational point of view, a lively commitment as agents of change is perceived; among their priorities for working on the sustainability of heritage, emotional education and the importance of the relational approach stand out.

Author Biographies

Borja Aso , Universidad de Zaragoza

Borja Aso Morán (Huesca, 1989): Licenciado en Historia por la Universidad de Zaragoza (2012). Máster Universitario en Formación del Profesorado de ESO y Bachillerato (2013) y Máster Universitario en Aprendizaje a lo Largo de la Vida: Iniciación a la investigación (2018), ambos por la Universidad de Zaragoza. Doctor por la Universidad de Zaragoza en el Programa de Doctorado en Educación, con la calificación de Sobresaliente "Cum Laude" con Mención Internacional, con la Tesis Doctoral titulada "Educación Patrimonial en tiempos digitales. Estudio de la educomunicación en redes sociales del Museo Diocesano de Jaca".

Trabaja como Profesor Asociado en la Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación de Huesca (Universidad de Zaragoza) y como docente de Bachillerato en el centro educativo La Salle Santo Ángel de Zaragoza. Es escritor colaborador del Heraldo Escolar (Heraldo de Aragón) desde el año 2017.

Iñaki Navarro-Neri , Universidad de Zaragoza

Docente e Investigador en la Universidad de Zaragoza en el departamento de Didácticas Específicas. Doctorando en Educomunicación en Web 2.0 del Patrimonio Arqueológico (FPI2017). Licenciado en Historia por la Universidad de Navarra y con formación específica en Educación y patrimonio: Máster en Historia, Espacio y Patrimonio y Máster de Profesorado especialidad en Ciencias Sociales ambos por la Universidad Pública de Navarra. Miembro del grupo de investigación ARGOS y del Instituto Universitario de Investigación en Ciencias Ambientales de Aragón (IUCA) en el área de Patrimonio

Mª Pilar Rivero , Universidad de Zaragoza

Doctora por la Universidad de Barcelona (programa Didáctica de las Ciencias Sociales y el Patrimonio) y Experta Universitaria en Convivencia Escolar (título propio). Su formación investigadora incluye dos doctorados, uno en Historia y otro en Didáctica de las Ciencias Sociales y varias estancias en centros de investigación nacionales y extranjeros. Sus intereses principales son la Educación Patrimonial y la Educación Histórica, analizando principalmente el potencial de las nuevas tecnologías para contribuir a su desarrollo. Actualmente es investigadora principal de "Educomunicación web 2.0 del patrimonio" (2017-2020, MINECO/AEI-FEDER/UE), del Grupo ARGOS y del contrato de investigación y trasferencia del Gobierno de Aragón "Open air museum" (2019-2020)

Published

2021-12-19

How to Cite

García-Ceballos, S., Aso, B., Navarro-Neri, I., & Rivero, M. P. (2021). Heritage sustainability in the training of future primary school teachers: commitment and future practice. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 96(35.3), 87–108. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.91437