Authority in the inclusive age: a case study with primary school children

Authors

  • Irune Corres-Medrano Universidad del País Vasco
  • Pilar Aristizabal Universidad del País Vasco
  • Nagore Ozerinjauregi Universidad del País Vasco

DOI:

https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.1.87584

Abstract

This paper reflects on the place that authority occupies today in the educational context, particularly in schools with greater ethnic-cultural segregation. It aims to answer the following research questions: what practices do teachers develop to address conflict resolution and ensure adequate coexistence in the context of diverse classrooms? How is authority exercised in these classrooms? In order to try to answer these and other questions related to this problem, a qualitative research was carried out in three schools in Vitoria-Gasteiz with a high level of ethnic-cultural segregation. The instruments used for the collection of information were participant observation and interviews. The results indicate that there is an increasing tendency towards a democratic style of authority, through which rules are reasoned and agreed upon with the students. However, despite the willingness of teachers, it was found that at critical moments, reinforcement and other punitive measures (use of threats, punishment, etc.) are still used, measures that cannot be considered pedagogically adequate. It is concluded that discipline should be based on mutual respect and limits, aimed at promoting reflection and critical thinking, always with a pedagogical purpose. It also highlights the need to promote continuous training to ensure adequate personal development of teachers to facilitate the management of limits in disadvantaged contexts.

Author Biographies

Pilar Aristizabal, Universidad del País Vasco

Profesora Agregada del Departamento de Didáctica y Organización Escolar en la Universidad del País Vasco, UPV-EHU desde el año 2001. Doctora en Pedagogía por dicha Universidad desde el año 2011. Pertenece al grupo de investigación IkHezi (IT1304-19), de la UPV-EHU. Sus líneas de investigación están relacionadas con el género, TICs, organización escolar, y la dramatización. Sus últimas investigaciones están vinculadas al aprendizaje-servicio, colaborando con centros que atienden población vulnerada. Como resultado de estas investigaciones, ha publicado numerosos artículos en revistas científicas de prestigio y participado en congresos de carácter internacional.

Nagore Ozerinjauregi, Universidad del País Vasco

Doctora en Psicología y Profesora en el ámbito universitario desde el 2007 en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la UPV/EHU. Experiencia como educadora y formadora en la infancia, edad adulta y tercera edad durante 7 años en diversos centros educativos, sociosanitarios y lúdicos. Actividad investigadora, participando en diferentes proyectos y contratos de investigación. Autora o coautora de más de 20 artículos científicos y capítulos de libro.

Líneas de investigación: Educación inclusiva, maltrato infantil y situaciones de desventaja y riesgo social.

Published

2022-04-18

How to Cite

Corres-Medrano, I., Aristizabal, P., & Ozerinjauregi, N. (2022). Authority in the inclusive age: a case study with primary school children. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 97(36.1). https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.1.87584