Perception of verbal violence among students in compulsory secondary education. Analysis and proposals to improve coexistence through

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.87151

Abstract

Research focused on the diagnosis of coexistence within our educational environments is increasingly relevant when undertaking measures to improve the school environment in our schools. Its importance lies in knowing what the perception of conflict is in order to implement programmes leading to the resolution of the conflicts that arise. Therefore, the aim of this work is to find out how students perceive one of the most common conflicts, verbal violence.  The research methodology is of a quantitative nature with a non-experimental design based on a validated Likert type questionnaire. The analyses carried out are of a descriptive and inferential statistical type. The population is made up of 220 students in compulsory secondary education (ESO) in a state-subsidised centre in Malaga (Spain). The results indicate the existence in the classroom of a significant level of verbal violence among students and, to a lesser extent, from students to teachers, always from the students' perspective. It is concluded that direct verbal violence between students and teachers can be tackled with the implementation of school peer mediation, a tool that is proposed as an appropriate formula for positive conflict management.

Author Biographies

Juan Leiva Olivencia, Universidad de Málaga

Juan José Leiva Olivencia, Licenciado en Psicopedagogía y en Pedagogía, y Doctor en Psicopedagogía por la Universidad de Málaga (Premio Extraordinario de Doctorado), es Máster European Counsellor for Multicultural Affairs por el State College of Teacher Education de Linz (Austria). Experto en Programación, Desarrollo y Evaluación de Educación Abierta y a Distancia con TIC por la Universidad de Granada. Especialista en temas de convivencia, interculturalidad y diversidad cultural, tiene numerosas publicaciones sobre estos y otros temas educativos. Profesor Tutor en el Centro Asociado “María Zambrano” de la UNED en Málaga (Aula de Extensión Universitaria de Mijas). Imparte cursos de especialización educativa intercultural en diversas universidades nacionales e internacionales. Coordinador del Seminario de Interculturalidad, Comunidad y Escuela de Málaga (SICOE). Es Profesor Titular de Didáctica y Organización Escolar en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga.

José Luis González Sodis, Universidad de Málaga

Título académico: Licenciado en Ciencias de la Educación, Licenciado en Historia, Máster en mediación de Conflictos. Líneas de investigación: Conflictología y mediación escolar. Breve reseña curricular: Ejerciendo como docente en Licenciado en Ciencias de la Educación en el colegio concertado San Bartolomé de Málaga desde 1984. Al mismo tiempo como orientador del centro y como profesor de Historia desde el año 2005. Mediador penitenciario en centro de Alhaurín de la Torre desde 2014. En el curso 2015-2016 inicia su proyecto de tesis doctoral.

Antonio Matas Terrón, Universidad de Málaga

- Profesor de la Universidad de Málaga (desde 2004). - Docente en la Universidad de Sevilla (1999-2003).
- Doctor en Pedagogía y licenciado en Psicología. Publicaciones de mayor impacto: 

Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la
cuestión. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38-
47. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1347
Matas, A., Leiva, J.J., & Franco, P. (2016). Previsión de necesidades formativas para un
envejecimiento activo. Pixel Bit, Revista de Medios y Educación, 48, 225-240.
Matas, A. (2015). Orman's Internet Addiction Survey: A Preliminary Psichometric
Study in an Universitary Andalusian Sample. Universitas Psychologica, 14(3), 1107-
1116.
Matas, A., y Quispe, W. (2014). Evaluación de las “competencias docentes” en
maestros de matemáticas de Puno (Perú). Profesorado, revista de curriculum y
formación del profesorado, 18(1), 257-278.
Elósegui-Bandera, Eduardo; Matas-Terrón, Antonio. (2012). Características
Psicométricas De La Escala De Conectividad Con La Naturaleza En Una
Muestra Universitaria. Psyecology. Revista Bilingüe De Psicología Ambiental –
Bilingual Journal Of Environmental Psychology, 3(1), 41-51.

Published

2021-07-27

How to Cite

Leiva Olivencia, J., González Sodis, J. L., & Matas Terrón, A. (2021). Perception of verbal violence among students in compulsory secondary education. Analysis and proposals to improve coexistence through. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 96(35.2). https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.87151