Post-observation feedback in the practicum: dialogue dynamics influencing the development of teacher reflection

Authors

  • Aurora Badillo Tello Universitat de Barcelona - Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Patricio Abarca Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Elena Cano García Universitat de Barcelona
  • Macarena Lobos Pontificia Universidad Católica de Chile

DOI:

https://doi.org/10.47553/rifop.v39i3.117908

Abstract

Teacher reflection is fundamental for continuous professional development, especially in short-term training programmes. This qualitative-interpretative study analyses post-observation feedback interactions between tutors and pre-service teachers in an alternative certification programme in Chile. Through content analysis of 15 exemplary sessions, the dialogue and the type of questions that promote generative reflection (ReGe) were characterised. The results show a directive feedback model, where the trainer dominates the conversation and the student's responses are predominantly reaffirming. It was found that the tutors' "specialised knowledge" is based more on experience than on academic theory. The questions asked tend to be rhetorical, which limits the student's active participation and the development of their evaluative judgment. The study concludes that these dynamics reduce the potential of sustainable feedback and the promotion of evaluative judgment, which raises questions about the ability of training to foster professional autonomy in future teachers. This is even more important in short-term programmes that should focus on equipping teachers with tools for autonomous professional development.

Author Biographies

Aurora Badillo Tello, Universitat de Barcelona - Pontificia Universidad Católica de Chile

Doctoranda en la Universidad de Barcelona – Área Educación y Sociedad
Académica Planta Especial de la Facultad de Educación – Pontificia Universidad Católica de Chile.
Profesora de Educación Media en Lengua Castellana y Literatura (2010).
Magíster en Educación con mención en Evaluación de los Aprendizajes (2014).
Licenciada en Letras y Literatura Hispánica (2009).
Cuenta con una vasta experiencia como formadora de docentes tanto en la Formación Inicial Docente como en el desarrollo profesional para profesores en ejercicio. Su trabajo se centra principalmente en la evaluación educativa (evaluación para el aprendizaje en escuelas y educación superior), metodologías de aprendizaje activo y didáctica de la lengua castellana.

Patricio Abarca, Pontificia Universidad Católica de Chile

Doctor en Educación de la Universidad Metropolitana de las Ciencias de la Educación.
Académico Adjunto en la Facultad de Educación de la Pontificia Universidad Católica de Chile.
Profesor de Educación Media en Lengua Castellana y Literatura (2010).
Magíster en Educación con mención en Evaluación de los Aprendizajes (2013).
Licenciado en Letras y Literatura Hispánica (2009).
Experiencia en gestión universitaria, docencia en educación superior y formación continua de docentes, en las áreas de evaluación de los aprendizajes y educación para la paz.

Elena Cano García, Universitat de Barcelona

Profesora Titular del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Universitat de Barcelona desde 2001.

Licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación (1990) y en Ciencias Económicas y Empresariales (1995). Doctora en Ciencias de la Educación (1996) por la UB. Premio Extraordinario de Doctorado.

Coordinadora del Grupo de Investigación Consolidado LMI (Learning, Media & Social Interactions) (2021 SGR 00694).

Coordinadora hasta 2023 y actual miembro del Equipo de Innovación Docente en Evaluación y Tecnología GIDAT (GINDOC-UB/152).

Macarena Lobos, Pontificia Universidad Católica de Chile

Profesora de Educación Media en Castellano (Universidad Diego Portales-  Universidad de Chile).
Magister (c) en Educación con mención en Evaluación de los Aprendizajes (Pontificia Universidad Católica de Chile). 
Amplia experiencia en acompañamiento profesional docente a lo largo del país para el desarrollo de herramientas de evaluaci´ón. Formadora en Pontificia Universidad Católica de Chile.

Published

2025-12-26

How to Cite

Badillo Tello, A., Abarca, P., Cano García, E., & Lobos, M. (2025). Post-observation feedback in the practicum: dialogue dynamics influencing the development of teacher reflection. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 39(3), 85–98. https://doi.org/10.47553/rifop.v39i3.117908