Learning at the University: contributions and reflections for a Teacher Education from the Visual Arts

Authors

  • Estibaliz Jimenez de Aberasturi Apraiz Universidad del País Vasco, EHU/UPV
  • Fernando Herraiz-García Universidad de Barcelona, UB
  • Alaitz Sasiain Camarero-Núñez Universidad del País Vasco, EHU/UPV
  • Sara Carrasco Segovia Universidad Academia Humanismo Cristiano

DOI:

https://doi.org/10.47553/rifop.v99i38.1.103967

Abstract

We present a research project focused on learning at university in order to establish relationships with the ways of knowing and knowing from the Visual Arts based on the trajectories of undergraduate students. We begin with an onto-epistemological framework in which to situate the frame of reference and approach the research problem from which to rethink what it means to learn at university. The material collected in the meetings (trajectories, maps, diary, recordings, images, discussion groups, questionnaire) has been crossed with the reports and reflections have been elaborated on different themes: conceptions of learning, strategies, technologies and learning contexts. The text ends with a discussion focused on the possibilities that this learning opens up for the Visual Arts; contemporary art practices offer new forms of knowledge, while also shaping ways of learning. The article concludes with a reflection on the need for a greater presence of Visual Arts in teacher training.

Author Biography

Estibaliz Jimenez de Aberasturi Apraiz , Universidad del País Vasco, EHU/UPV

Estibaliz Aberasturi-Apraiz es licenciada en Bellas Artes (1994) y  Doctora en Ciencias de la Educación, sección pedagogía (2009) por la Universidad del País Vasco, UPV/EHU. Profesora titular de universidad e investigadora de la Facultad de Educación, Filosofía y Antropología de San Sebastián, UPV/EHU desde 1995. Es profesora en los grados de Educación Infantil y Primaria, e imparte también docencia en el Máster de Psicodidáctica de la UPV/EHU y dirige tesis doctorales en el programa de doctorado Investigación en Arte Contemporáneo y Psicodidáctica. Su trayectoria investigadora y docente está asociada principalmente a la formación del profesorado, la innovación pedagógica y la investigación y aprendizaje de las artes visuales en contextos educativos.

Es coordinadora del grupo de investigación consolidado ELKARRIKERTUZ (IT1582-22) donde participa como investigadora en diferentes proyectos de investigación desde el año 2000. También es miembro de la red GIZARTE, Red Vasca de Educación Artística para la Transformación Social de Unesco Etxea, investigadora principal (EHU15/24)en el proyecto "Repensar la Expresión Artística desde la relación universidad-escuela", con el acrónimo ARTikertuz (artikertuz.es). Le interesa la investigación a partir de métodos artísticos que nos permitan un desplazamiento de las tesis investigadoras que nos lleve a estudiar la realidad desde diferentes perspectivas para una mejora educativa. Actualmente se encuentra implicada en el desarrollo del proyecto I+D "Trayectorias de aprendizaje de jóvenes universitarios: concepciones, estrategias, tecnologías y contextos". Ministerio de Ciencia e Innovación, PID2019-108696RB-I00. 2020-2022

https://orcid.org/0000-0001-7827-0850

Published

2024-04-30

How to Cite

Apraiz, E. J. de A., Herraiz-García , F. ., Sasiain Camarero-Núñez, A. ., & Carrasco Segovia, S. . (2024). Learning at the University: contributions and reflections for a Teacher Education from the Visual Arts. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 99(38.1). https://doi.org/10.47553/rifop.v99i38.1.103967