Justification and students’ attitudes towards violence in colombian universities
DOI:
https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.08Keywords:
proviolent attitudes, justification, violence, university, bullyingAbstract
Empiric evidence of the violence in the universities has focused commonly in identify aggressive behaviors or bullying between students and analyze it depending on genre and psychosocial variables. This correlational-exploratory investigation delivers from Colombia, an innovative perspective identifying manners against violence in university environments and the reasons given by the surveyed students to justify it based on religious, academic, economic, political, ethnic and sexual-physical aspects. To accomplish this goal, they were conducted two reliable scales filled out voluntarily by 710 Colombian university students with an average age of 20 years old. Findings indicate that the excuse of violence in the universities for sexual-physical, economic, religious, academical and ideological reasons is significantly associated with gender and aggressive behaviors suffered by the offender. Likewise, witnesses that justified the violence in the university had higher probability of becoming accomplices of the aggressor. These results reveal the need of implement educational strategies with a cognitive approach that allow to intervene multidimensionally in victims, aggressors and witnesses to achieve more effective results when it comes to prevent and decrease violent behaviors between young university students.
References
Amórtegui-Osorio, D. (2005). Violencia en el ámbito universitario: El caso de la Universidad Nacional de Colombia. Revista de Salud Pública, 7(2), 157-165.
Arenas-Dolz, F. (2009). Retórica, ciudadanía y educación. Una aproximación aristotélica a la democracia deliberativa. Veritas, 20, 127-151.
Bandura, A. (1973). Aggression: A social learning analysis. Nueva York: Prentice Hall.
Barreto, M. (2017). Violencia de género y denuncia pública en la universidad. Revista mexicana de sociología, 79(2), 262-286.
Bibi, A., Blackwell, S. E., & Margraf, J. (2019). Mental health, suicidal ideation, and experience of bullying among university students in Pakistan. Journal of health psychology (artículo en prensa). doi:10.1177/135915319869819
Bolívar-Espinoza, G. A., & Cuéllar-Saavedra, Ó. (2008). Rousseau sociólogo: para una teoría del funcionamiento del Estado. Polis. Revista Latinoamericana, 19.
Bonilla-Morales, J. L. (2016). Conflicto, religión y educación en Colombia. Theologica Xaveriana, 66(181), 207-237.
Bowlby, J. (1984). Violence in the family as a disorder of the attachment and caregiving systems. American Journal of Psychoanalysis, 44(1), 9-27.
Cerezo, F. (2009). Bullying: análisis de la situación en las aulas españolas. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9(3), 383-394.
Cifuentes, M. R. (2015). Niñez y juventud, víctimas del conflicto armado: retos para el trabajo social. Revista Tendencias & Retos, 20(1), 161-177.
Debra, N. (2000). Biología de la violencia. Barcelona: Ariel.
Del Rey, R., & Ortega, R. (2008). Bullying en los países pobres: prevalencia y coexistencia con otras formas de violencia. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(1), 39-50.
Dollard, J., Miller, N. E., Doob, L. W., Mowrer, O. H., & Sears, R. R. (1939). Frustration and aggression. New Haven: Yale University Press.
Echeburúa, E., Amor, P. J. & De Corral, P. (2002). Mujeres maltratadas en convivencia prolongada con el agresor: variables relevantes. Revista Acción Psicológica, 1(2), 135-150.
Ferrer-Pérez, V. A., Bosch-Fiol, E., & Blahopoulou, I. (2017). Distorsiones Cognitivas en los Programas de Intervención con Maltratadores Aplicados en España. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 1(43), 135-147.
Garaigordobil, M., & Aliri, J. (2013). Relaciones del sexismo con justificación de la violencia, y con otras formas de prejuicio como la dominancia social y el autoritarismo. Estudios de Psicología, 34(2), 127-139.
Garaigordobil, M., Aliri, J., & Martínez-Valderrey, V. (2013). Justificación de la violencia durante la adolescencia: Diferencias en función de variables sociodemográficas. European Journal of Education and Psychology, 6(2), 83-93.
Garcés, M., Santoya, Y. E., & Jiménez. J. (2020). Influencia de la comunicación familiar y pedagógica en la violencia escolar. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 63, 77-86.
García-Peña, J. J., Moncada-Ortiz, R. M., & Quintero-Gil, J. (2013). El bullying y el suicidio en el escenario universitario. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 4(2), 298-310.
Gordon, H. S. (2002). The history and philosophy of social science. Nueva York: Routledge.
Hair, J., Black, W., Babin, B., & Anderson, R. (2014). Multivariate Data Analysis. Harlow: Pearson Education.
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Ciudad de México: McGraw Hill.
Hoyos, O. L., Llanos, M., & Valega, S. J. (2012). El maltrato entre iguales por abuso de poder en el contexto universitario: incidencia, manifestaciones y estrategias de solución. Universitas Psychologica, 11(3), 793-802.
Lin, M., Wolke, D., Schneider, S., & Margraf, J. (2020). Bullying history and mental health in university students: the mediator roles of social support, personal resilience, and self-efficacy. Frontiers in Psychiatry, 10(960).
Loinaz, I. (2014). Distorsiones cognitivas en agresores de pareja: análisis de una herramienta de evaluación. Terapia psicológica, 32(1), 5-17.
Lorenz, K., & Leyhausen, P. (1985). Biología del comportamiento: raíces instintivas de la agresión, el miedo y la libertad. Ciudad de México: Siglo XXI.
Martín-Baena, D., Mayoral, O., Talavera M., & Montero, I. (2019). The link between violence and suicidal behavior among female university students in Spain. Journal of School Violence, 18(2), 216-225.
Méndez, I., Ruiz-Esteban, C., Martínez, J. P., & Cerezo, F. (2019). Acoso escolar en el ámbito universitario. Psicología conductual, 27(1), 55-68.
Miczek, K. A., Fish, E. W., De Bold, J. F., & De Almeida, R. M. (2002). Social and neural determinants of aggressive behavior: pharmacotherapeutic targets at serotonin, dopamine and γ-aminobutyric acid systems. Psychopharmacology, 163(3-4), 434-458.
Moreno, C. L., Osorio, L. S., & Sepúlveda, L. E. (2007). Violencia sexual contra las estudiantes de la Universidad de Caldas (Colombia): estudio de corte transversal. Revista Colombiana de Obstetricia y Ginecología, 58(2), 116-123.
Millán, L. C., Barrera, L. F., & Ospina, J. M. (2015). Caracterización del bullying en estudiantes de medicina de Tunja, Boyacá. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 45, 102-112.
Orue, I., & Calvete, E. (2012). La justificación de la violencia como mediador de la relación entre la exposición a la violencia y la conducta agresiva en infancia. Psicothema, 24(1), 42-47.
Pörhölä, M., Almonkari, M., & Kunttu, K. (2019). Bullying and social anxiety experiences in university learning situations. Social Psychology of Education, 22(3), 723-742.
Pörhölä, M., Cvancara, K., Kaal, E., Kunttu, K., Tampere, K., & Torres, M. B. (2020). Bullying in university between peers and by personnel: cultural variation in prevalence, forms, and gender differences in four countries. Social Psychology of Education, 23(1), 143-169.
Povedano, A., Hendry, L. B., Ramos, M. J., & Varela, R. (2011). Victimización escolar: clima familiar, autoestima y satisfacción con la vida desde una perspectiva de género. Psychosocial Intervention, 20(1), 5-12.
Quintero-Ramírez, Ó. (2013). El racismo cotidiano en la universidad colombiana desde la experiencia vivida por los estudiantes negros en Bogotá. Universitas Humanística, 77, 71-94. doi:10.11144/Javeriana.UH77.rcuc
Sainz-García A. I., & Molano-Margallo, E. (2014). Bullying: What’s going on? A bibliographic review of last twelve months. Procedia. Social and behavioral sciences, 132, 269-276.
Salama, P. (2013). Homicidios, ¿es ineluctable la violencia en América Latina? Frontera norte, 25(49), 7-27.
Sinkkonen, H. M., Puhakka, H., & Meriläinen, M. (2014). Bullying at a university: students’ experiences of bullying. Studies in Higher Education, 39(1), 153-165.
Skinner, B. F. (1953). Science and human behavior. Nueva York: Pearson Education.
Terán-Ángel, G., Patete-Reinoza, S., Ramírez-Sánchez, Y., Quintero-Páez, S., Fuenmayor, A., Peñaloza, A. J., ... & Guillen, J. (2015). Homofobia y sexismo en estudiantes del primer año de la carrera de Medicina de la Universidad de Los Andes, en Mérida-Venezuela. Avances en Biomedicina, 4(3), 108-117.
Torres, G. M., Rivera, C., & Navarro, Y. (2019). Validación de una escala para medir afrontamiento ante ciberagresiones entre universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21, 1-11.
Trujillo, J. J., & Romero-Acosta, K. (2016). Variables que evidencian el bullying en un contexto universitario. Revista Encuentros, 14(1), 41-54.
UNESCO (Ed.) (2019). Behind the numbers: Ending school violence and bullying. París.
Varela-Guinot, H. (2020). Las universidades frente a la violencia de género: el alcance limitado de los mecanismos formales. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 65(238), 49-80.
Vásquez, F. J., Ávila, N. M., Márquez, L. O., Martínez, G., Mercado, J. M., & Severiche, J. (2010). Inteligencia emocional e índices de bullying en estudiantes de psicología de una universidad privada de Barranquilla, Colombia. Psicogente, 13(24), 306-328.
Vergel, M., Martínez, J., & Zafra, S. (2016). Factores asociados al bullying en instituciones de educación superior. Revista Criminalidad, 58(2), 197-208.
Zamudio-Sánchez, F. J., Andrade-Barrera, M. A., Arana-Ovalle, R. I., & Alvarado-Segura, A. A. (2017). Violencia de género sobre estudiantes universitarios(as). Convergencia, 24(75), 133-157.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright and right to archive
The published version of the articles can be self-archived by their authors in open access institutional and thematic repositories. However, Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria must authorize partial or global reutilisation on new papers or publications.
Published papers must be cited including the title of the journal Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, issue, pages and year of publication
Ethical responsibilities
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria does not accept any material that has been previously published in other documents or publications. Authors are responsible for obtaining the required permissions for partial or global reproduction any material from other publications, and to correctly quote its origin.
Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria is obliged to detect and report fraudulent practices.
Only those who have intellectually contribute to the development of the paper must appear as authors.
The journal expects authors to declare any commercial partnership that might entail a conflict of interest with respect to the submitted article.
Authors must mention in the article, preferably in the “methodology” section, that the procedures used during the samplings and controls have been made after getting informed consent.
The journal will not use any received contribution in a way other than the goals described in these guidelines.
Copyright Notice
© Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria. Papers published in both the printed and online versions of this Journal are property of Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, being required to cite the source in any partial or total reproduction.
Unless otherwise stated, all content of this electronic journal is distributed under "Creative Commons Attribution-Non commercial 3.0 Spain" (CC-by-nc) license for use and distribution. The informative version and the legal text of this license is available here. This has to be expressly stated in this way when necessary.