CHARACTERIZATION OF CIVIC AWARENESS OF ADOLESCENTS: A COMPARATIVE STUDY IN ANDALUSIA

Main Article Content

Juan Antonio Morales Lozano
Soledad Domene Martos
María Puig Gutiérrez
Javier Calvo de Mora Martínez

Abstract

INTRODUCTION. Construction of civic identity in adolescents is influenced by cultural and social capital of belonging for each student and also by two aspects of school organization: the academic contribution promoted by teaching of civic education (there are no substantial differences from the European Commission guidelines ), and by social relationships between schools and environment (it is important to consider new organizational models and relational, as well as methodological strategies). METHODS. Building on studies by Torney-Purta et al (2001) and Kennedy et al (2008), we study the formation of civic identity in adolescents through the use of a questionnaire (descriptive and factorial analysis). The research carried out by Injuve is a good empirical basis to justify the approach to understanding adolescent identity and awareness of the adolescent population in Andalusia and its contrast with other populations. RESULTS. Research findings reveal a population identified with conventional practices of citizenship (voting in elections, obeying democratic laws, etc.) and, on the other hand, the development of civic consciousness generated by local and family affairs. DISCUSSION. From this conclusion we put forward a proposal for learning citizenship practices in schools, based on an active learning methodology and volunteering in the community in order to promote awareness of active citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Morales Lozano, J. A., Domene Martos, S., Puig Gutiérrez, M., & Calvo de Mora Martínez, J. (2013). CHARACTERIZATION OF CIVIC AWARENESS OF ADOLESCENTS: A COMPARATIVE STUDY IN ANDALUSIA. Bordon. Revista De Pedagogia, 65(2), 97–109. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/brp.2013.65206
Section
Articles
Author Biographies

Juan Antonio Morales Lozano, Universidad de Sevilla

Profesor Titular del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Universidad de Sevilla. Miembro del Grupo de Investigación Didáctica (Plan Andaluz de Investigación HUM-390) y de ENERCE. Director de los Proyectos «Los centros educativos y la educación para la ciudadanía» (Proy. Excelencia Junta de Andalucía: P07-SEJ-02545) y «Educación permanente, redes y procesos educativos. Retos de los centros en la sociedad del conocimiento» (Centro de Estudios Andaluces: PRY 131/10).

Soledad Domene Martos, Universidad de Sevilla

Profesora Colaboradora del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Universidad de Sevilla. Miembro del Grupo de Investigación Didáctica (Plan Andaluz de Investigación HUM- 390) y de ENERCE. Ha colaborado con diversas organizaciones para la formación permanente del profesorado. Ha colaborado en diversos proyectos relacionados con la Formación del Profesorado, las Nuevas Tecnologías de la I. y C. y Organización Escolar.

María Puig Gutiérrez, Universidad de Sevilla

Licenciada en Psicopedagogía. Contratada Interina del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Universidad de Sevilla. Miembro del Grupo de Investigación Didáctica (Plan Andaluz de Investigación HUM-390) y de ENERCE. Su tesis doctoral (2010/11) versa sobre «Los centros educativos ante la Educación para la ciudadanía: Experiencias en Andalucía».

Javier Calvo de Mora Martínez, Universidad de Granada

Profesor Titular del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada. Director-Coordinador de la Red de Excelencia ENERCE (European Network for Excellence in Research on Citizenship Education). Proyecto Escuelas de Ciudadanía en Andalucía (Consejería de Innovación Ciencia y Empresa. Proy-nº 000453). Proyecto Consortium Influence of Organization Process on Lifelong learning (EDU2008- 02285-E/EDUC).

Metrics