An interdisciplinary or a multidisciplinary approach at the university level. challenges for teaching coordination

Main Article Content

Rocío Cárdenas Rodríguez
Teresa Terrón Caro
Carmen Monreal Gimeno

Abstract

INTRODUCTION. In this paper we address two challenging aspects for the European Higher Education Area. These areas have boosted significant educational changes in terms of teaching coordination and interdisciplinarity within University. METHODOLOGY. We present a teaching innovation experience which focuses on the coordination of the teaching practice based on the principles of interdisciplinarity and cross-curricular integration, particularly in various courses included in the Double Bachelor Degree of Social Work and Social Education implemented at Pablo de Olavide University. This proposal demands teachers’ coordination and planning to organize the concepts, attitudes and skills that learners should acquire from the cross-curricular competences existing in various courses. The aim is thus to achieve a proper professional intervention. RESULTS. Among the main results, we point out that coordination was fostered among teachers of various subject areas and disciplines. A working culture was created in the teaching teams, where both the reflection on the professional practice and the development of certain professional competences among students were essential. We present the evaluation of this experience from the learners’ perception, where it is evident how difficult it is to break the existing “barriers” between different areas of knowledge, which is necessary to move beyond multidisciplinarity to interdisciplinarity. DISCUSSION. It is likely that experiences like the one proposed in this paper are difficult to accomplish due to the lack of culture of coordination among university teachers. However, if we want to improve our university teaching practice, we must take the risk and become entrepreneurs in innovation. In addition, we find constant institutional obstacles which slow down teachers’ motivation and deprive them of strategies and spaces needed to make progress towards coordination and interdisciplinarity within the University.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cárdenas Rodríguez, R., Terrón Caro, T., & Monreal Gimeno, C. (2015). An interdisciplinary or a multidisciplinary approach at the university level. challenges for teaching coordination. Bordon. Revista De Pedagogia, 67(3), 167–183. https://doi.org/10.13042/Bordon.2015.67309
Section
Articles
Author Biographies

Rocío Cárdenas Rodríguez, Universidad Pablo de Olavide

Categoría: Contratado Doctor

Dirección Postal: Universidad Pablo de Olavide, Dpto. de Educación y Psicología Social. Edificio 11, Ctra. De Utrera, km. 1. 41013, Sevilla

Teléfono: 954977414

Email: mrcarrod@upo.es

Dra. en Pedagogía por la Universidad de Sevilla, directora de la línea emergente de investigación “Diversidad cultural y género”. Investigadora en proyectos de investigación sobre educación y diversidad cultural. Miembro del Grupo de Investigación en Acción Socioeducativa (GIAS). Directora y colaboradora en distintos proyectos de innovación docente, en el año 2012 recibió la Excelencia en la Docencia Universitaria por su labor como docente. Más de 30 publicaciones relacionadas con las temáticas de educación, diversidad cultural, participación ciudadana, género y valores.

Teresa Terrón Caro, Universidad Pablo de Olavide

Categoría: Contratado Doctor

Dirección Postal: Universidad Pablo de Olavide, Dpto. de Educación y Psicología Social. Edificio 11, Ctra. De Utrera, km. 1. 41013, Sevilla

Teléfono: 954977541

Email: mttercar@upo.es

Dra. en Pedagogía por la Universidad de Sevilla, Especialista Universitario en Innovación Docente en el Espacio Europeo de Educación Superior por la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla. Miembro del Grupo de Investigación en Acción Socioeducativa (GIAS). Coordinadora e investigadora en diversos proyectos de innovación docente desde el curso 2006/07 hasta el curso 2012/13, así como proyectos de investigación tanto nacionales como internacionales en la línea de diversidad, género y educación. Actualmente es investigadora del Proyecto Europeo “GENDERCIT” FP7-PEOPLE-2012-IRSES. PIRSES-GA-2012-318960.

Carmen Monreal Gimeno, Universidad Pablo de Olavide

Categoría: Titular

Dirección Postal: Universidad Pablo de Olavide, Dpto. de Educación y Psicología Social. Edificio 11, Ctra. De Utrera, km. 1. 41013, Sevilla

Teléfono: 954349083

Email: mcmongim@upo.es

Prof. Titular de Psicología Social. Facultad de CC.SS. Universidad Pablo de Olavide. Directora del primer programa de formación del profesorado de la UPO (2005 /2011) yde diversas jornadas de innovación. Directora del curso de Especialista “Innovación docente universitaria en el EEES” (6 ediciones). Codirectora del Master de Género de la Universidad Pablo de Olavide. Investigadora principal de proyectos, I+D+I y actualmente de “GENDERCIT” FP7-PEOPLE-2012-IRSES. PIRSES-GA-2012-318960. Autora ycoautora de numerosas publicaciones relacionadas con el género, valores y la innovación docente.