Entrepreneurial competence as a supranational educational trend in the European Union

Main Article Content

Jesús Manso
Bianca Thoilliez

Abstract

INTRODUCTION. International organizations are increasingly important in the process of defining political agendas for education, and competency-based learning is a clear example of these processes of educational globalization. Out of the eight key competences established by the European Union, “initiative and entrepreneurship” is getting a lot of attention. The primary goal of this paper is to analyze and define the precise meaning given to entrepreneurial competence from both a political and aneducational perspective. METHOD. Given the conceptual approach of this research, the methodology consisted primarily of the analysis of the main European and national educational policies on entrepreneurship education. RESULTS. Entrepreneurship education is part of the European framework of key competences, together with a theoretical clarification of the educational meaning of developing this particular competence at schools. As background for this clarification, some relevant contributions within entrepreneurial studies are considered. A comparative analysis on the curricular articulation of entrepreneurship education in a total of fifteen EU countries (Spain included) is also presented. DISCUSSION. The paper concludes by discussing some of the challenges and opportunities that incorporating entrepreneurship education within our contemporary educational systems may imply.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Manso, J., & Thoilliez, B. (2015). Entrepreneurial competence as a supranational educational trend in the European Union. Bordon. Revista De Pedagogia, 67(1), 85–99. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/Bordon.2015.67106
Section
Articles
Author Biographies

Jesús Manso, UNIVERSIDAD ANTONIO DE NEBRIJA

Doctor en Educación con Mención Europea por la Universidad Autónoma de Madrid. Máster en Calidad y Mejora de la Educación. Licenciado en Psicopedagía obteniendo Premio Extraordinario de Licenciatura, beca de Excelencia de la Comunidad de Madrid y Premio Nacional del Ministerio de Educación. Diplomado en Magisterio de Educación Especial. Ayuda del Programa Nacional de Formación del Profesorado Universitaria (FPU) del Ministerio de Educación. Ha realizado estancias de investigación de varios meses de duración en el Group of Teacher Development (Universidad ORT, Uruguay) y en la Research Unit for Studies in Educational Policy (Uppsala University, Suecia). Su actividad investigadora abarca el estudio de Política Educativa y el desarrollo profesional docente. Es profesor adjunto de la Universidad Antonio de Nebrija donde desarrolla tareas como Coordinador del Máster de Formación del Profesorado de Educación Secundaria y como Coordinador de la Cátedra Nebrija- Santander en Inteligencia Ejecutiva y Educación.

Bianca Thoilliez, UNIVERSIDAD EUROPEA DE MADRID

Doctora en Educación con Mención Internacional por la Universidad Autónoma de Madrid, D.E.A. en Pedagogía de la Diversidad Sociocultural y Licenciada en Pedagogía por la Universidad Complutense de Madrid, con Premio Extraordinario de Licenciatura, beca de Excelencia de la Comunidad de Madrid y Premio Nacional del Ministerio de Educación. Ha disfrutado de una beca dentro del Programa Nacional F.P.U. del Ministerio de Educación. Ha participado en la primera edición del Summer Institute for European Students Leader in Education organizado en la University of Alaska por la Comisión Fullbright España y el Departamento de Estado de los Estados Unidos. Ha sido special research student en el Institute of Education University of London y visiting scholar en la Pennsylvania State University. Su actividad investigadora abarca el estudio de la filosofía de la educación, el análisis de políticas educativas y el desarrollo profesional docente. Es profesora adjunta de la Universidad Europea de Madrid, donde imparte las materias de Ética de la Educación, Didáctica de la Educación, Contextos y Ambientes en Educación, e Investigación e Innovación Educativa en las titulaciones de Grado y Postgrado del Departamento de Educación.